Sara Vertongen artistieke leiding / theatermaker / acteur

Sara Vertongen studeerde af als Meester in de dramatische kunst aan de legendarische, maar ondertussen ter ziele gegane Studio Herman Teirlinck en aan het Dartington College of Arts (UK) . Ze studeerde in 1998 af met een eigen Engelstalige monoloog wat haar op een van de eerste TAZ – edities meteen een prijs voor Jong Werk opleverde.

Sindsdien werkte ze als acteur bij o.a. Het Toneelhuis, KVS en hetpaleis en maakte ze eigen voorstellingen bij Kunstencentra Monty, Limelight (BUDA) en De Werf. Ze is speldocente op LUCA Drama en ze werd in 2018 genomineerd voor een Ensor en een acteursgildeprijs voor haar hoofdrol in de film Le ciel flamand van Peter Monsaert. Het weekblad Humo riep haar dat jaar uit als beste actrice.

Als spelende maakster en makende speelster maakt ze deel uit van de artistieke kern van Het nieuwstedelijk en is in tal van nieuwstedelijk producties te zien (recent in Gesprek met de regen, First Contact, Hebzucht, Angst, Hoop, Groupe Diane, Dansen Drinken Betalen, Hitler is Dood,...)

Sara heeft als maker een fascinatie voor het sprokkelen van materiaal uit interviews en interventies in de openbare ruimte, wat uitmondde in haar eigen locatietheatercyclus NAAST in Leuven, Antwerpen en Oostende.

Herinnering

Ik ontdekte bij het eerste betaalde werk dat ik ooit als actrice kreeg meteen de kracht van audiowerk en ‘a good story’. Ik speelde namelijk van mijn veertiende tot zeventiende Sylvia in de Radio 2-soap avant la lettre Het Koekoeksnest.

Bijna elke woensdagmiddag met papa in de auto richting Reyerslaan, samen luisterend naar cassettes van de songs uit Bondfilms van Sinatra*, om daar dan in een studio te mogen spelen (en met deuren in losstaande frames smijten voor de geluidseffecten) met de oude rotten van “het dramatisch gezelschap van de BRT”.

De impact van wat ik daar eigenlijk stond te doen werd pas duidelijk op de publieksdagen, waar fans de personages konden ontmoeten en waar truckchauffeurs die ‘s nachts in hun cabines naar de heruitzending luisterden vertelden hoeveel troost ze putten uit de “gesprekken met mijn vader”.** Ik was hun leven stilletjes via het oor binnengeslopen en had hen geraakt.

Voetnoten

*Cassettebandjes en de herinnering aan mijn vaders stem vormden trouwens de basis voor mijn Naast-cyclus.

**Ik luisterde toen zelf ‘s nachts, met koptelefoon op in bed, naar audio-detectiveverhalen van de GI-radio uit Duitsland.

Voorstellingen

Geel HesjeStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2020
Conversation with the rainStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2019 2020
Gesprek met de regenStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2018 2019 2020
HarounSara Vertongen bewerkt RushdieHet nieuwstedelijk 2018
EsperantoLucas DeryckeHet nieuwstedelijk 2017 2018 2019
First ContactAdriaan Van AkenHet nieuwstedelijk 2017 2018 2019
Groupe DianeChristophe Aussems & Stijn DevilléHet nieuwstedelijk 2017
Hebzucht, Angst & Hoop - de marathonStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2016 2019
HoopStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2015 2016 2017 2019
AngstStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2014 2015 2016 2019
HebzuchtStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2012 2013 2014 2015 2016 2019
Hitler is doodStijn DevilléHet nieuwstedelijk 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2020
Dagen Zonder DataJessa WildemeerschHet nieuwstedelijk
Een ontgoochelingAdriaan Van AkenHet nieuwstedelijk
Last CallAdriaan Van AkenHet nieuwstedelijk
Dansen Drinken Betalen - (Almost) The Movie Adriaan Van AkenHet nieuwstedelijk
PAUZE - Lucas DeryckeB-Classic in coproductie met Het nieuwstedelijk
Gevoelige Mensen - de podcastAdriaan Van Aken Het nieuwstedelijk