Adriaan Van Aken
First Contact

Adriaan Van Aken First Contact

Adriaan Van Aken
First Contact

Een vroege veertiger, die nooit volwassen is geworden, beseft op een dag dat hij werkelijk alles bezit wat oppervlakkig gezien bij een volwassen leven hoort. Een huis in de stadsrand, een goedbetaalde job, een knappe echtgenote en... een dochter. 

Zijn leven leidt hem van luchthaven naar luchthaven, van hotel naar hotel. Pas als zijn dochter zestien jaar wordt (zowat zijn eigen innerlijke leeftijd) en volop haar eigen leven begint te leiden, wekt ze voor het eerst zijn interesse. De man zet alles op alles om haar alsnog te leren kennen. Maar of zij daar nog voor voelt?  

Een unieke mix van muziek, strip en theater in Appvorm en op het podium!

A man in his early fourties, who never really became an adult, realizes one day that he owns literally anything that belongs to the adult life. A house in the suburbs, a well-paying job, a beautiful wife and... a daughter.

His life leads him from airport to airport, from hotel to hotel. When his daughter turns sixteen (which is about his own inner age) and starts living her own life, she starts drawing his attention for the very first time. The man does everything in his power to get to know her after all. But does she want the same thing?

A unique mix of music, comics and theatre in the form of an app and on stage!

 

tekst, regie, audio- en videomontage
Adriaan Van Aken

stemmenwerk
Stijn Meuris, Sara Vertongen

tekeningen
Wide Vercnocke

muziek (compositie, opname, mix, liveversie)
Joris Caluwaerts

ontwikkeling app + extra's muziek
Bert Hornikx


text, directions, audio- and videoassembling
Adriaan Van Aken

voices
Stijn Meuris, Sara Vertongen

drawings
Wide Vercnocke

music (composition, recording, mix, live version)
Joris Caluwaerts

development app + extras music
Bert Hornikx

Vrijdag13.10.201720:00CCHA, Hasselt
Zaterdag14.10.201720:00CCHA, Hasselt
Woensdag18.10.201720:00OPEK, Leuven
Donderdag19.10.201720:00OPEK, Leuven
Vrijdag20.10.201720:00OPEK, Leuven
Zaterdag21.10.201720:00HETPALEIS, Antwerpen
Woensdag08.11.201720:30Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Amsterdam
Donderdag09.11.201720:30Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Amsterdam
Dinsdag14.11.201720:30CC Diest, Diest
Dinsdag21.11.201720:00OPEK, Leuven
Zaterdag01.12.201820:00GRAFIXX festival, Antwerpen
Vrijdag04.01.201900:00Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
Woensdag13.03.201920:30CC De Spil, Roeselare
Donderdag14.03.201920:00GC De Linde, Haren - Brussel
Vrijdag15.03.201920:15C-mine Cultuurcentrum, Genk
Dinsdag19.03.201920:15CC Kortrijk, Kortrijk
Woensdag20.03.201920:00OPEK, Leuven
Donderdag21.03.201920:00CC Zwaneberg, Heist-op-den-Berg
Vrijdag22.03.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Zaterdag23.03.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Dinsdag26.03.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Woensdag27.03.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Donderdag28.03.201913:30CC De Factorij, Zaventem
Donderdag28.03.201920:00CC De Factorij, Zaventem
Zaterdag30.03.201920:00CC Ter Vesten, Beveren
Woensdag03.04.201921:00OPEK / UURKULTUUR, Leuven
Donderdag04.04.201920:00OPEK, Leuven
Vrijdag05.04.201920:00OPEK, Leuven
Zaterdag06.04.201920:00OPEK, Leuven

"Ik heb nooit voor dit volwassen leven gekozen"

download de app voor Android toestellen in de PLAY STORE
download de app voor Apple toestellen in de APP STORE
GRATIS

First Contact is de nieuwe stripvoorstelling van multimedia-artiest-volgens-de definitie-van-Laurie Anderson Adriaan Van Aken. Met zijn beeldende (Wide Vercnocke), acterende (Stijn Meuris, Sara Vertongen), musicerende (Joris Caluwaerts), audiofone (Lucas Derycke) en multimediale (Bert Hornikx, Kristof Van Perre) collega's ontwikkelt hij in een eerste fase de eerste volwaardige audio-based stripapplicatie ter wereld, een 'app' waarmee je de strip zowel als video kan afspelen (op je tablet of digitale tv) als dat je hem 'slidend' en 'pinchend' interactief kan benaderen.
De voorstelling die er in de tweede fase uit voortvloeit is niet meer, maar vooral niet minder, dan de live-uitdraai van dit werk. De stripbeelden van Wide Vercnocke worden dynamisch en wel geprojecteerd op groot scherm terwijl de muziek van Joris Caluwaerts en het stemmen-werk van Stijn Meuris en Sara Vertongen live worden uitgevoerd.

 

First Contact is niet alleen de opvolger van Dansen Drinken Betalen - (almost) The Movie (BZB & HETPALEIS, 2014), veel meer nog vormt dit project één geheel met de kleine, reisklare, Engelstalige versie ervan, Last Call (Het nieuwstedelijk 2015), waarmee Adriaan Van Aken en co. afgelopen zomer hoge ogen gooiden op The Edinburgh Fringe. Niet alleen omdat ook First Contact in een latere fase een Engelse versie en internationale kansen krijgt, maar vooral door het formaat (zowat alle zaaltypes- en groottes, van piepklein tot megagroot, van muziekclub tot theaterzaal,...), de sterke inhoudelijke samenhang tussen de twee verhalen en de twee casts (die op Stijn Meuris na dezelfde zijn). 

First Contact heeft een betrachting die heel eigen is aan het theater van Het nieuwstedelijk en die je eigenlijk niet meer zo veel ziet op Vlaamse podia. Waar plot en personage doorgaans met meer ironie worden benaderd of waar vorm en inhoud veeleer worden ingezet om een (abstract) concept te onderzoeken, kiest Het nieuwstedelijk nadrukkelijk voor een zuiver verhalende traditie. In dit landschap wordt het verfrissend om nog eens een psychologische thriller met zo’n verhaaltechnisch meesterschap te zien. Via een spannende plot biedt de voorstelling een grimmige reflectie op de condition humaine. Daarbij weet Van Aken zijn hyper-gepolijste, expliciete vertelling suggestiviteit te verschaffen dankzij een intrigerende polyfonie en een minder transparante verhaalopbouw. Net doordat de voorstelling complexer en meer gelaagd is dan de plot zelf doet vermoeden, lukt het om de toeschouwer volledig mee te sleuren in dat verhaal.

Lees de volledige recensie van Maarten Luyten in Etcetera.

"Als leerkracht Nederlands zou ik mijn leerlingen zonder twijfel ook meenemen naar First Contact. Dus voor zij die nog overtuigd moeten worden dat theater wél cool is: First Contact bewijst dit door net heel cool te zijn!"

Lees de hele bespreking van Lore Evens voor CLUB KULTUUR

De Standaard  over First Contact: "Stijn Meuris is ideaal gecast als wanhopige vader. Hij drapeert zijn zinnen als spoken word rhymes over de muziek." --- Joris Caluwaerts (o.a. Stuff) speelt prachtige livemuzie: van potige electrorock tot zacht pianospel en caraïbische beats." --  "Al deze puzzelstukjes tot één patchwork naaien, moet een huzarenwerk geweest zijn. Maar de cross-over wérkt. First contact navigeert gezwind tussen alle media door, maar voelt niet als een grote trukendoos. Wel als een baanbrekend multimediaal stripverhaal."

 

Stijn Meuris (foto: Katrijn Van Giel

First Contact is het eerste artistieke contact tussen Het nieuwstedelijk en Stijn Meuris, wiens sympathie voor het gezelschap al bleek toen hij het peterschap aanvaardde van de Vriendenwerking die Het nieuwstedelijk uitbouwt in Leuven, Hasselt en Genk. We vroegen Stijn niet zomaar voor dit project. First Contact vergt geen klassieke acteur. De nadruk ligt zowel binnen de app als live bij het stemmenwerk, bij spreken en performen op muziek. En dat kan Stijn als de beste.

Sara Vertongen (foto: Katrijn Van Giel)

Sara Vertongen, huisactrice bij Het nieuwstedelijk, flankeert Stijn in de studio en live. Zij staat behalve voor de stem van het meisje in voor de stemmen van de nevenpersonages, het op cue bedienen van de geprojecteerde stripbeelden en de bruitagegeluiden, bogend op haar ervaring bij Last Call

Joris Caluwaerts (foto: Katrijn Van Giel)

Joris Caluwaerts (STUFF, Magnus, Zita Swoon,...) trekt het project muzikaal en neemt ook het studiowerk op zich, iets waar hij zich steeds verder in bekwaamt, met het producen van de debuutplaat van Hydrogen Sea als recentste resultaat. 

Wide Vercnocke (foto: Athos Burez)

Na verschillende samenwerkingen met Philip Paquet werkt Adriaan Van Aken voor een eerste keer samen met het jonge tekenwonder Wide Vercnocke. Wide werkt als freelance illustrator voor onder meer Knack Focus en Agenda. Ook is hij huistekenaar van het maandelijkse evenement ‘De Sprekende Ezels’ in Leuven en Brussel. In 2013 verscheen zijn geprezen debuutstrip Mijn muze ligt in de zetel, in 2014 verscheen zijn tweede album Wildvlees en in  2016 verscheen Narwal, allen bij Bries. 

TV reportages