"Ik heb nooit voor dit volwassen leven gekozen"
download de app voor Android toestellen in de PLAY STORE
download de app voor Apple toestellen in de APP STORE
GRATIS
First Contact is de nieuwe stripvoorstelling van multimedia-artiest-volgens-de definitie-van-Laurie Anderson Adriaan Van Aken. Met zijn beeldende (Wide Vercnocke), acterende (Stijn Meuris, Sara Vertongen), musicerende (Joris Caluwaerts), audiofone (Lucas Derycke) en multimediale (Bert Hornikx, Kristof Van Perre) collega's ontwikkelt hij in een eerste fase de eerste volwaardige audio-based stripapplicatie ter wereld, een 'app' waarmee je de strip zowel als video kan afspelen (op je tablet of digitale tv) als dat je hem 'slidend' en 'pinchend' interactief kan benaderen.
De voorstelling die er in de tweede fase uit voortvloeit is niet meer, maar vooral niet minder, dan de live-uitdraai van dit werk. De stripbeelden van Wide Vercnocke worden dynamisch en wel geprojecteerd op groot scherm terwijl de muziek van Joris Caluwaerts en het stemmen-werk van Stijn Meuris en Sara Vertongen live worden uitgevoerd.
Adriaan Van Aken blogt (af en toe). Maar als hij het doet, doet hij het goed. Lees hier een uitgebreide post over de ontwikkeling van First Contact. Aanrader.
>>>http://www.adriaanvanaken.be/2017/10/wij-zoeken-contact-over-first-contact/
First Contact is niet alleen de opvolger van Dansen Drinken Betalen - (almost) The Movie (BZB & HETPALEIS, 2014), veel meer nog vormt dit project één geheel met de kleine, reisklare, Engelstalige versie ervan, Last Call (Het nieuwstedelijk 2015), waarmee Adriaan Van Aken en co. afgelopen zomer hoge ogen gooiden op The Edinburgh Fringe. Niet alleen omdat ook First Contact in een latere fase een Engelse versie en internationale kansen krijgt, maar vooral door het formaat (zowat alle zaaltypes- en groottes, van piepklein tot megagroot, van muziekclub tot theaterzaal,...), de sterke inhoudelijke samenhang tussen de twee verhalen en de twee casts (die op Stijn Meuris na dezelfde zijn).
First Contact heeft een betrachting die heel eigen is aan het theater van Het nieuwstedelijk en die je eigenlijk niet meer zo veel ziet op Vlaamse podia. Waar plot en personage doorgaans met meer ironie worden benaderd of waar vorm en inhoud veeleer worden ingezet om een (abstract) concept te onderzoeken, kiest Het nieuwstedelijk nadrukkelijk voor een zuiver verhalende traditie. In dit landschap wordt het verfrissend om nog eens een psychologische thriller met zo’n verhaaltechnisch meesterschap te zien. Via een spannende plot biedt de voorstelling een grimmige reflectie op de condition humaine. Daarbij weet Van Aken zijn hyper-gepolijste, expliciete vertelling suggestiviteit te verschaffen dankzij een intrigerende polyfonie en een minder transparante verhaalopbouw. Net doordat de voorstelling complexer en meer gelaagd is dan de plot zelf doet vermoeden, lukt het om de toeschouwer volledig mee te sleuren in dat verhaal.
Lees de volledige recensie van Maarten Luyten in Etcetera.
"Als leerkracht Nederlands zou ik mijn leerlingen zonder twijfel ook meenemen naar First Contact. Dus voor zij die nog overtuigd moeten worden dat theater wél cool is: First Contact bewijst dit door net heel cool te zijn!"
De Standaard over First Contact: "Stijn Meuris is ideaal gecast als wanhopige vader. Hij drapeert zijn zinnen als spoken word rhymes over de muziek." --- Joris Caluwaerts (o.a. Stuff) speelt prachtige livemuzie: van potige electrorock tot zacht pianospel en caraïbische beats." -- "Al deze puzzelstukjes tot één patchwork naaien, moet een huzarenwerk geweest zijn. Maar de cross-over wérkt. First contact navigeert gezwind tussen alle media door, maar voelt niet als een grote trukendoos. Wel als een baanbrekend multimediaal stripverhaal."
First Contact is het eerste artistieke contact tussen Het nieuwstedelijk en Stijn Meuris, wiens sympathie voor het gezelschap al bleek toen hij het peterschap aanvaardde van de Vriendenwerking die Het nieuwstedelijk uitbouwt in Leuven, Hasselt en Genk. We vroegen Stijn niet zomaar voor dit project. First Contact vergt geen klassieke acteur. De nadruk ligt zowel binnen de app als live bij het stemmenwerk, bij spreken en performen op muziek. En dat kan Stijn als de beste.
Sara Vertongen, huisactrice bij Het nieuwstedelijk, flankeert Stijn in de studio en live. Zij staat behalve voor de stem van het meisje in voor de stemmen van de nevenpersonages, het op cue bedienen van de geprojecteerde stripbeelden en de bruitagegeluiden, bogend op haar ervaring bij Last Call.
Joris Caluwaerts (STUFF, Magnus, Zita Swoon,...) trekt het project muzikaal en neemt ook het studiowerk op zich, iets waar hij zich steeds verder in bekwaamt, met het producen van de debuutplaat van Hydrogen Sea als recentste resultaat.
Na verschillende samenwerkingen met Philip Paquet werkt Adriaan Van Aken voor een eerste keer samen met het jonge tekenwonder Wide Vercnocke. Wide werkt als freelance illustrator voor onder meer Knack Focus en Agenda. Ook is hij huistekenaar van het maandelijkse evenement ‘De Sprekende Ezels’ in Leuven en Brussel. In 2013 verscheen zijn geprezen debuutstrip Mijn muze ligt in de zetel, in 2014 verscheen zijn tweede album Wildvlees en in 2016 verscheen Narwal, allen bij Bries.