De hele wereld in één voorstelling.
De speech uit Hoop, opgenomen in het Vlaams parlement.
Hebzucht
"Vele maanden onderzoek naar het hart van de financiële crisis zijn knap vertaald naar een raak leerstuk dat je in verstomming achterlaat. De hele wereld in één voorstelling.”
Beste Theater 2012 volgens het Nederlandse vakblad De Theatermaker
“Ons geld of ons leven, wat is ons het meeste waard? Braakland maakt van theater weer een publieke ruimte waar een gemeenschap zich op de hoogte stelt, zich uitspreekt en zich reinigt van hete maatschappelijke hangijzers. Hebzuchtwordt de zucht van iedereen.”
Wouter Hillaert (RectoVerso)
"Hebzucht is een daad. Een daad van verantwoordelijkheid. Het maakt van deze voorstelling de meest waardevolle van afgelopen seizoen.
***** - Wouter Hillaert (De Standaard)
"De voorstelling is een geheven wijsvinger en opgestoken middenvinger tegelijk: zo direct in haar verontwaardiging, dat ze een moreel exempel wordt."
Evelyne Coussens De Morgen
Hoop
"Stijn Devillé doet het weer, een stuk maken waarvan je stiekem maar o zo hartgrondig hoopt dat het Vlaamse en Federale halfrond het op de agenda plaatsen als verplichte avondactiviteit voor alle parlementsleden".
"Het is prachtig en het zet aan het denken."
"Dit stuk verdient absoluut vier sterren maar eigenlijk is dat schrijnend. Het is schrijnend dat zulk een haast tragikomisch, in de realiteit wortelend verhaal verteld moet worden."
**** - Els Van Steenberghe (Knack)
"Hoop van Het nieuwstedelijk is geen grap. Het zou zelfs weleens de meest betekenisvolle voorstelling van 2015 kunnen worden." "Hoop is hedendaags repertoire voor de dag van morgen."
"De toekomst zal uitwijzen of Het nieuwstedelijk met zijn thema en zijn toon pioniert. In elk geval weten deze sterke tekst en wervende aanpak meer dan één systeem in vraag te stellen. Misschien is ironisch scepticisme voor theater wat olie is voor de economie?"
**** - Wouter Hillaert (De Standaard)
***** - Wouter Hillaert (Het nieuwsblad)
"Hoop van Het Nieuwstedelijk is zo’n stuk dat aanzet om over de inhoud te spreken en niet zozeer over de opvoering an sich. Het spel en de enscenering zijn zo goed dat je dat als vanzelfsprekend tot je neemt."
"Een combo zit achter de gordijnen, speelt jazzy, goed in het oor klinkende melodieën. Het zorgt voor schwung, ondersteunt het spel maar zet ook het ritme aan. De spelers en de muzikanten weten steeds net boven het randje van het variété-cliché uit te stijgen. Knap."
"Het geloof in een betere toekomst spettert op het einde van de scène af. "
**** - Tuur Devens (Theaterkrant.nl)
"Hoop is meer dan theater. Woorden, maar ook daden"
Sam Rijnders (VETO)
Angst
"Ik heb zelf vaak mijn tanden stuk gebeten op goed politiek theater, jaren aan een stuk, en nooit is het me echt gelukt om dergelijke tekst te schrijven die de juiste info geeft, de juiste helderheid, de juiste dramatische kracht en boogt op het juiste evenwicht tussen geïmpliceerde woede en inzicht. Dat is Stijn Devillé dus wel gelukt en dat maakt Angst straf."
toeschouwer Jeroen Olyslaegers op Facebook over Angst
"Hoe heftig grijpt de crisis de mensen naar de keel? En drijft Angst de bevolking? En politici? Daarover gaat het theaterstuk Angst van Braakland/ZheBilding. Ik vind het een sterk politiek stuk dat de clichés over politiek in de verf zet, waardoor het een aanklacht is tegen de tijdsgeest. Angst is namelijk een slechte raadgever. Hebzucht, hun stuk over het ontstaan van de crisis, is dat nog veel meer."
Voormalig minister van Cultuur Joke Schauvliege in Knack over Angst en Hebzucht
"De striptease van de democratie. (...) Dit is zelfs geen tragedie meer. Dit is de gang van zaken. Europa. "
**** - Wouter Hillaert (De Standaard)
"Angst combineert de traditie van Artauds ‘theater van de wreedheid’ met Brechts ‘vervreemdingstheater’. Stijn Devillé treedt met zijn trilogie ook in het voetspoor van de Internationale Nieuwe Scène. "
**** - Ludo Dosogne (Cobra.be)
"Een wervelende en schamper-humoristische analyse."
*** Evelyne Coussens (De Morgen)
"Het vuurwerk wordt geleverd door de vlijmscherpe, haast muzikale dialogen."
**** - Els Van Steenberghe (Knack)
HEBZUCHT
--------
Stijn Devillé tekst en regie
Dirk Buyse, Michaël Pas, Jorre Vandenbussche, Kris Cuppens, Sara Vertongen, Stijn Devillé en Esra Vandenbussche als het kind spel
Gerrit Valckenaers, Rudy Trouvé en Gunter Nagels compositie muziek
Gerrit Valckenaers, Youri Van Uffelen en Trijn Janssens live muziek
Els Theunis research en dramaturgie
ANGST
-----
Stijn Devillé tekst en regie
Simone Milsdochter, Michaël Pas, Tom Ternest, Tom Van Bauwel, Bram Van Der Kelen, Sara Vertongen, Esra Vandenbussche als het kind en 99 figuranten spel
Geert Waegeman en Bert Hornikx compositie en live muziek
Els Theunis en Bastiaan Malcorps (stage) dramaturgie
Christophe Aussems feedback
HOOP
----
Stijn Devillé tekst en regie
Michaël Pas, Tom Van Bauwel, Simone Milsdochter, Sara Vertongen, Bram Van Der Kelen, Maarten Ketels, Christophe Aussems, Erik Van Herreweghe en Esra Vandenbussche als het kind spel
Bert Hornikx, Geert Waegeman en Trijn Janssens compositie en live muziek
Natascha Pire choreografie
Els Theunis dramaturgie
Christophe Aussems feedback
met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren