Stijn Devillé
Geel Hesje

11.06.2020 27.06.2020

Kris Cuppens en Aîcha Cissé - Foto: Katrijn Van Giel

Stijn Devillé
Geel Hesje

Op vrijdagavond 11 januari passeert een trucker een blokkade van gele hesjes in Luik. De man is moe, hij wil naar huis. Eén geel hesje wil de truck doen stoppen. De beweging moet groeien. Dat moet zo’n trucker toch snappen. Het is voor hen dat we vechten. Hij gebruikt de bumper van de truck als opstapje om door de voorruit te kunnen zien. Oog in oog. De man achter het stuur, zou hij zelf kunnen zijn. De voorruit als spiegel. Een ogenblik van aarzeling en herkenning. Het is voor u dat we vechten, roept hij. Met een engelse sleutel beukt hij op de voorruit van de truck. De chauffeur schrikt en trekt op. En sleurt het gele hesje mee onder zijn wielen. De woede slaat om in angst. Dit tragische voorval vormt het uitgangspunt voor de nieuwe voorstelling van Stijn Devillé over dit nieuw en dubbelzinnig fenomeen van verzet en sociale strijd.  

New play by Stijn Devillé about this new and ambiguous phenomenon of resistance and social struggle: the yellow vests.

 

tekst & regie
Stijn Devillé

research & dramaturgie
Els Theunis

spel
Kris Cuppens, Sara Vertongen, Aicha Cissé & Pieter-Jan De Wyngaert

muziek
Geert Waegeman & Prisca Agnes Nishimwe

scenografie
Bart Van Merode

geluid
Tom Buys & Stefan De Reese

Deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter van de Belgische federale overheid en Gallop Tax Shelter 

text & direction
Stijn Devillé

research & dramaturgy
Els Theunis

with
Krist Cuppens, Sara Vertongen, Aicha Cissé & Pieter-Jan De Wyngaert

music
Geert Waegeman & Prisca Agnes Nishimwe

stage design
Bart Van Merode

sound design
Tom Buys & Stefan De Reese

 

Donderdag11.06.202020:15OP LOCATIE: Bosdel 26, GenkPremièreTickets
Vrijdag12.06.202020:15OP LOCATIE: Bosdel 26, GenkTickets
Zaterdag13.06.202020:15OP LOCATIE: Bosdel 26, GenkTickets
Vrijdag19.06.202020:00LOCATIE in Leuven, LeuvenwachtlijstTickets
Zaterdag20.06.202020:00LOCATIE in Leuven, LeuvenTickets
Zondag21.06.202015:00LOCATIE in Leuven, LeuvenTickets
Woensdag24.06.202020:00LOCATIE in Leuven, LeuvenTickets
Donderdag25.06.202020:00LOCATIE in Leuven, LeuvenTickets
Vrijdag26.06.202020:00LOCATIE in Leuven, LeuvenTickets
Zaterdag27.06.202020:00LOCATIE in Leuven, LeuvenTickets

“Wie een fluovestje aantrekt op een werf of in het verkeer, doet dat om gezien te worden en omdat de omstandigheden soms levensgevaarlijk zijn. Ik ben hier, hou rekening met mij. Die roep om gezien te worden, om niet veronachtzaamd te blijven, gaat ook uit van de beweging van de Gele Hesjes. Het fluohesje is dus meer dan een herkenbaar uniform: het is een metafoor, een symbool. Het is deel geworden van de identiteit van de working poor: mensen die wel werken, vaak meerdere jobs combineren, maar toch niet rondkomen. Ze zeggen ‘Stop. Niet verder. Ik ben hier ook.’ In zijn boek De Mens in Opstand zegt de Franse filosoof en schrijver Albert Camus het volgende: ‘De opstand lijkt negatief omdat hij niets schept, maar is door en door positief omdat hij getuigt van wat er in de mens altijd verdedigd moet worden.’ Dat lijkt me heel juist, en een goeie manier om naar de opstanden te kijken die vandaag overal om zich heen grijpen in de wereld: in Frankrijk, in Hong Kong, in Chili, in Libanon. Overal staan mensen op die zeggen: stop, het is genoeg. Of dat nu klimaatjongeren zijn, de beweging van Black Lives Matter, of #MeToo. Er is iets aan het veranderen in de wereld. En daar wil ik graag theater over maken” -- Stijn Devillé

Wat is een mens in opstand? Een mens die nee zegt. Maar ook al weigert hij, hij geeft niet op: het is ook een mens die ja zegt. Het betekent ‘het heeft te lang geduurd’, ‘tot hier en niet verder’, ‘u gaat te ver’ en ook ‘er is een grens die u niet mag overschrijden.’ Kortom, zijn nee geeft aan dat er een grens is. (…) Hij bevestigt de grens en tegelijkertijd alles wat hij aan deze zijde van de grens wil beschermen. Dat vraagt om er rekening mee te houden. (…) Zodra de mens spreekt, zelfs als hij nee zegt, verlangt en oordeelt hij. Vanaf de opstandige impuls, groeit het besef van gemeenschappelijkheid. Dat de menselijke realiteit in haar geheel te lijden heeft. Het kwaad dat door één enkel mens werd ervaren, wordt een collectieve plaag. Dat trekt het individu uit zijn eenzaamheid. Ik kom in opstand, dus wij zijn.’ -- Albert Camus

Fin du monde, fin du mois Mêmes coupables, même combat

De beweging van de Gilets Jaunes ontstond in Frankrijk na een facebookpetitie van de jonge onderneemster Priscilla Ludosky, een alleenstaande zwarte moeder. Na haar afdanking bij de bank startte ze een webshop met bio-producten. Voor de leveringen was ze afhankelijk van haar auto. Haar petitie tegen de verhoging van de brandstoftaksen werd begin november 2018 meer dan 500.000 keer ondertekend. In dezelfde week ging een youtube-filmpje viraal van de vijftigjarig Jacline Mouraud, die meerdere jobs moet combineren om aan 1.000 euro netto maandloon te komen en haar benzine niet meer kan betalen. Jacline wordt in de weken daarop opgevoerd in alle talkshows op de Franse zenders. Een facebookoproep later, om samen te komen in Parijs, steekt het vuur aan de lont.

De politieaanpak is van meet af aan brutaal, met de inzet van ordetroepen, traangas, pepperspray en de beruchte LBD’s, lanceurs de balles de défense, die rubberkogels ter grootte van een oogbal op de manifestanten afvuren. Op die manier verloren in de eerste zes maanden van betogingen in Parijs al 24 mensen een oog, vier mensen verloren een hand. Elf mensen verloren het leven in de onlusten, waarvan er zeker twee kunnen toegewezen worden aan politiegeweld. (De anderen stierven meestal door hartfalen.)

In de eerste maanden kon de beweging rekenen op het begrip en de steun van meer dan 75% van de Fransen. Een jaar na de start steunt nog steeds meer dan 50% van de Franse bevolking de strijd van de Gele Hesjes. Dat is ongemeen hoog. Zeker gezien in de media vooral de beelden van de rellen in Parijs worden getoond, waardoor de Gele Hesjes vaak in verband worden gebracht met onruststokers, hooligans en extreem-rechtse casseurs. Op de ronde punten, waar de Gele Hesjes het hele jaar door piket houden, is een vriendelijker gelaat van de beweging te zien: hier wordt onderlinge solidariteit getoond, politiek debat georganiseerd, nagedacht hoe de samenleving beter kan. Mensen die het gevoel hebben nergens bij te horen, vinden hier zielebroeders. De Gilets Jaunes noemen zichzelf ook La Famille.