Jessa Wildemeersch
Dagen Zonder Data

Jessa Wildemeersch Dagen Zonder Data

Jessa Wildemeersch
Dagen Zonder Data

Toen de Leuvense Jessa Wildemeersch in 2001 aan de Actors Studio in New York studeerde, werd enkele honderden meters verderop het World Trade Center getroffen door twee vliegtuigen. Kort daarna werd Afghanistan gebombardeerd en begon de invasie in Irak. Het maakte een blijvende indruk en beïnvloedde haar sterk als actrice en theatermaakster.

In 2005 ontmoet ze Brian Delate, een theatermaker en Vietnam-veteraan. Die ontmoeting vormde de kiem voor een voorstelling over de nazorg van oorlog. Over de impact van oorlog op een individu en zijn omgeving. Van 1914 tot nu.

When Leuven-raised Jessa Wildemeersch studied at the Actors Studio in New York in 2001, the World Trade Center was hit by two planes a few hundred meters away. Shortly afterwards Afghanistan was bombed and the invasion in Irak began. It left a big impression and shaped her strongly as an actress and a theater maker.

In 2005 she met Brian Delate, a theatre maker and Vietnam veteran. That meeting formed the seed for a production about the aftercare of war. About the impact of war on an individual and their environment. From 1914 up to now.

 

Concept en spel
Jessa Wildemeersch

coaching
Sara Vertongen

dramaturgie
Els Theunis

muziek
Roeland Luyten

licht
Koen De Saeger

beeld
Juie De Clercq

productie
Luca Lemmens productie

Met de steun van Stad Oostende, Vlaamse Gemeenschapscommissie
Brussel, Gone West (provincie West-Vlaanderen), Vlaamse Gemeenschap en Het nieuwstedelijk

Deze voorstelling maakt deel uit van Gone-West, de culturele herdenking van WO I door de Provincie West-Vlaanderen.

Concept en acting
Jessa Wildemeersch

coaching
Sara Vertongen

dramaturgy
Els Theunis

music
Roeland Luyten

light
Koen De Saeger

image
Juie De Clercq

production
Luca Lemmens productie

With the support of
Stad Oostende, Vlaamse Gemeenschapscommissie Brussel, Gone West (provincie West-Vlaanderen), Vlaamse Gemeenschap and Het nieuwstedelijk

This production is part of Gone-West, the cultural memorial of WO I by the province of West-Flanders.

Vrijdag09.10.201520:20CC Lokeren, Lokeren
Donderdag29.10.201514:45Bronks, Brussel
Donderdag19.11.201512:30OPEK, Leuven
Donderdag19.11.201521:30OPEK, Leuven
Vrijdag20.11.201520:00OPEK, Leuven
Zaterdag21.11.201520:00OPEK, Leuven
Donderdag10.12.201520:15Het Gevolg, Turnhout
Vrijdag01.12.201720:00OPEK, Leuven
Zaterdag02.12.201720:00OPEK, Leuven
Vrijdag08.12.201720:15CC De Breughel, Bree
Zaterdag13.01.201820:30CC Den Blank, Overijse
Dinsdag16.01.201820:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Woensdag17.01.201820:00De Nieuwe Zaal, Hasselt

Coming home was, in a way, harder than the war, ‘cause I didn’t fit in anymore.

Jessa Wildemeersch concept en spel
Sara Vertongen coaching
Els Theunis dramaturgie
Roeland Luyten muziek
Koen De Saeger licht
Julie De Clercq beeld
Luka Lemmens productie


Met de steun van Stad Oostende, Vlaamse Gemeenschapscommissie
Brussel, Gone West (provincie West-Vlaanderen), Vlaamse Gemeenschap en Het nieuwstedelijk 

Deze voorstelling maakt deel uit van Gone-West, de culturele herdenking van WO I door de ProvincieWest-Vlaanderen.

ik begrijp dat ze me vragen stelden
om een blik te krijgen
op een wereld die ze enkel kennen van tv
die onvermijdelijke
‘hoe was het?’-vraag
die niet te beantwoorden is
omdat hij zo’n open einde heeft
‘heet’
‘het was heet.’

‘wat was het ergste wat je zag?’
maar ze snappen niet wat ze vragen
‘heb je iemand gedood?’
die
die
het kan zijn dat mensen daaraan denken
maar het is –

ze weten niet wat ze vragen
als ze het wisten
dan zouden ze het niet vragen

als ze het wisten, dan zouden ze het niet vragen