Stijn Devillé & Sara Vertongen
9,6 (een verweer)

13.12.2022 02.02.2023

Stijn Devillé & Sara Vertongen 9,6 (een verweer)

Stijn Devillé & Sara Vertongen
9,6 (een verweer)

Een klimaatwetenschapper gaat door het lint.
Een activiste lijmt zich vast.
De premier kiest voor haalbaar en betaalbaar.
En dan is er nog het meisje met de vlechtjes. Zij ook.

9,6 miljard dollar.
Dat is het verlies dat de Ever Given maakte, elke dag dat het schip het Suezkanaal blokkeerde.
9,6 miljard dollar is ook de boete die oliemaatschappij Chevron moest betalen, na jarenlange vervuiling van de Amazone in Ecuador.
9,6 miljard, zoveel kost de nieuwe James Webb ruimtetelescoop.
9,6 miljard. Met zoveel mensen zullen we in 2050 zijn op deze planeet.

In een tijd dat oliemaatschappijen meer besteden aan advocaten om burgers het zwijgen op te leggen, dan aan hun milieuboetes. In een tijd dat boeren die hun grond verdedigen tegen multinationals, zélf worden aangeklaagd. In een tijd dat burgers die actie ondernemen, worden veroordeeld, terwijl daders hun schuld afkopen. In die tijd spreekt een vrouw ons toe. Neemt zij het woord. Laat een stem horen.


Met 9,6 (een verweer) schrijft Stijn Devillé een nieuwe, ritmische en muzikale solo voor Sara Vertongen, een ode aan de kracht van een stem, tussen slam en spoken word.

Groupe Diane en Geel Hesje vormen samen met 9,6 (een verweer) een nieuwe trilogie over protest en verzet.

Sara Vertongen en Stijn Devillé werkten voor het eerst samen bij de voorstelling Kaspar in 2002-2003. Sindsdien werken ze al twintig jaar samen aan een reeks gelauwerde voorstellingen, waaronder Hitler is dood, Hebzucht, Angst & Hoop, Groupe Diane, Gesprek met de Regen en Geel Hesje. 9,6 (een verweer) markeert de twintigste verjaardag van hun artistieke samenwerking.

9.6 (a defense) is glowing theater that thunders on punchy beats, funky shimmers, drips, shits and dazzles audiences with neon lights and moves them with powerful acting. Plus a firm dash of shameless activism. -- knack

A climate scientist is freaking out.
An activist glues herself down.
The prime minister opts for feasible and affordable.
And then there's the girl with the pigtails. She too.

$9.6 billion.
That's the losses the Ever Given made each day the ship blocked the Suez Canal.
$9.6 billion is also the fine that oil company Chevron had to pay, after years of polluting the Amazon in Ecuador.
9.6 billion, that's how much the new James Webb space telescope is costing.
9.6 billion. That's how many people we will be on this planet in 2050.

At a time when oil companies spend more on lawyers to silence citizens than on their environmental fines. At a time when farmers defending their land from multinationals are themselves being sued. In a time when citizens who take action are convicted, while perpetrators buy off their guilt. In those times, a woman speaks to us. She takes the floor. Lets a voice be heard.


With 9.6 (a defense), Stijn Devillé writes a new, rhythmic and musical solo for Sara Vertongen, an ode to the power of a voice, between slam and spoken word.


Sara Vertongen and Stijn Devillé first worked together on the performance Kaspar in 2002-2003. Since then they have worked together for twenty years on a series of lauded performances, including Hitler is Dead, Greed, Fear & Hope, Groupe Diane, Gesprek met de Regen and Geel Hesje. 9.6 (A Defense) marks the 20th anniversary of their artistic collaboration.

tekst en regie Stijn Devillé
met Sara Vertongen
video Walter Verdin
muziek Bert Hornikx
eindmuziek Joy Adegoke
dramaturgie Els Theunis
scenografie Bart Van Merode
bewegingscoach Natascha Pire
kostuum Joëlle Meerbergen
geluid Tom Buys
techniek Viktor Thys
een coproductie van Het nieuwstedelijk en Het laatste bedrijf 

deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

 

Waarschuwing: in deze voorstelling wordt veelvuldig gebruik gemaakt van lichtflitsen en luide muziek. 

text and direction Stijn Devillé
with Sara Vertongen
video Walter Verdin
music Bert Hornikx
music (final) Joy Adegoke
dramaturgy Els Theunis
stage design Bart Van Merode
movement coach Natascha Pire
costume Joëlle Meerbergen
sound Tom Buys
stage technician Viktor Thys
a co-production of Het nieuwstedelijk and Het laatste bedrijf

this production was realized with the support of the Tax Shelter measure of the Belgian federal government and Gallop Tax shelter

Warning: this performance makes frequent use of flashes of light and loud music.

 

Dinsdag13.12.202220:00OPEK, LeuvenPremièreUitverkocht
Woensdag14.12.202220:30OPEK, LeuvenUUR KULtuur
Donderdag15.12.202220:00OPEK, Leuvenvoor KU Leuven
Vrijdag16.12.202220:00OPEK, Leuven
Maandag19.12.202220:00OPEK, Leuven
Dinsdag20.12.202220:00OPEK, Leuven
Woensdag21.12.202220:00OPEK, Leuven
Dinsdag17.01.202320:15C-Mine, Genk
Donderdag19.01.202320:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Vrijdag20.01.202320:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Zaterdag21.01.202320:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Woensdag25.01.202320:00OPEK, Leuven
Donderdag26.01.202320:00OPEK, Leuven
Vrijdag27.01.202320:00OPEK, Leuven
Zaterdag28.01.202320:00CC Het Gasthuis, Aarschot
Donderdag02.02.202320:30CC Westrand, Dilbeek

En toen kwam de hitte
en toen kwam de droogte
de branden
het vuur
en stierven er mensen
en toen kwam het water
dat land overspoelde
en dorpen wegvaagde
en mensen krioelen
met laarzen op straat
door het kniehoge water
het lieshoge water
het buikhoge water
wat later het borsthoge
water

en niemand die zag het verband

“Stijn Devillé schreef een solo voor Sara Vertongen, de actrice waarmee hij al twintig jaar samenwerkt. Die solo is gloeiend heet theater dat davert op pittige beats, funky glinstert, drupt, schijt en het publiek verblindt met neonlicht en ontroert met straf spel. Plus een ferme scheut schaamteloos activisme.”

‘Waarom zijn we zo braaf?’, vraagt de woedende actrice en activiste Sara Vertongen zich af in de solo ‘9.6 Een verweer’ – Knack Focus

Devillé heeft de tekst speciaal voor Vertongen geschreven. Hij weet dat ze krachtig kan schakelen in emoties, timbres, snelheid. Dat doet ze treffend en geloofwaardig. Drammerig wordt het nooit, hoewel de woorden direct raken. Het Nieuwstedelijk heeft weer een maatschappelijk thema aangekaart, het meest urgente van dit ogenblik, in een gevarieerde setting van glinsterende beelden en krachtige beats van technomuziek, van stilte, poëzie, van zachte zang en treffende hardheid. En nu actie.


Theater als actie tegen de slappe klimaataanpak. - Theaterkrant

“De ene keer kruipt de actrice in de vertellersrol, dan weer haalt ze verwoestend uit in spoken word of zwijgt ze wanneer naakte feiten over een videoscherm stromen. Alsof de brok urgentie die de makers voortdrijft – met die nakende houdbaarheidsdatum boven ons hoofd – geen compromissen meer toelaat.”

Een middenvinger naar het klimaatbeleid – De Standaard

 Actrice belandde in cel en brengt nu theaterstuk over klimaatactie: “Mijn dochter bedankte mij” – Het Belang van Limburg

 Sara Vertongen brengt monoloog over klimaat: ‘Zo kan mijn dochter later zeggen: ze heeft tenminste iets gedaan’ – De Morgen

reportage van 100% cultuur over 9,6 (een verweer)

Interview met Sara en Stijn over 10 jaar voorstellingen en twee trilogieën.

An inconvenient Truth (2006)

bye bye ryanair

Climate of Concern - Royal Dutch Shell (1991)