2021

Podium19 start op met in de eerste week: Geel Hesje. Een kijkcijfersucces.

Weer veel van wat gepland was wordt geschrapt. Als alternatief maken we met Jessa Wildemeersch een heel mooie theaterfilm van Paradise Blues. Ter promo een kleine stunt. Steven De bruyn gaat met zijn mondharmonica in duet met de Universiteitsbeiaard. Een primeur.

Blijven hopen, en uiteindelijk Man in de mist maken en afronden zonder voor publiek te spelen.

Shakespeare is dead, het festival waar we zo naar uitkijken, wordt ook uitgesteld. De resterende energie steken we in het maken van een online platform en een International Reading Club.

Ook een laatste keer streamen. Maar dan in audio en met een heel klein bereik via een ultra lokale fm-uitzending van Hangar in een kleine straal rond OPEK. En ondertussen maakt Lucas Derycke ook nog Wild, zonder publiek te zien.

Onze eerste coproductie met een anderstalige partner. Stijn Devillé schrijft Vrede, Liefde & Vrijheid dat als Frieden, Liebe & Freiheit in Duitsland gaat touren. Een coproductie met Staatsheater Mainz en Theater im bauturm Köln. Met repetities die schipperen tussen beide landen. Tussen veranderende maatregelen die dan ook eens in de drie regio’s anders evolueren. Maar de voorstelling raakt af en wordt getry-out in Leuven en gespeeld in Mainz.

 

De repetities voor de Nederlandstalig versie wordt opgestart. Michaël Pas stapt over van Duits naar Nederlands. Twee afzonderlijke, maar identieke decors besparen heel wat vrachtwagentransporten.

Tijdens het voorjaar overlijden de vaders van Stijn en Adriaan. Ook andere teamleden worden getroffen door persoonlijke tragedies. In het team moet de vertrouwenspersoon ingeschakeld worden. We gaan door kwaad weer.

Het wordt zomer. En het wordt weer beter (al blijft het weer maar niets). Geel Hesje op Theater Aan Zee. Zonder anderhalve meter. In een indrukwekkend decorum.

Afscheid van een auto gaat in première op het Oorzaken festival in de Brakke Grond en speelt later in de zomer op Zomerslag in Genk waar we ook een bijzondere buitenversie van Lied brengen én het langverwachte releaseconcert van onze cd met de Het nieuwstedelijk Alle Sterrenband.

En een hele zomer lang luisteren naar de podcast van Afscheid van een auto! In het najaar wordt de podcast opgepikt door (en in deze volgorde) De Standaard, De Volkskrant en NRC Handelsblad. Een heerlijk golfsgewijze stijgende luistercurve. De voorstelling wordt heerlijk vormgegeven door Sara Bomans en is zo mooi dat we ze zelfs expo-gewijs presenteren tijdens de kunstennacht in Hasselt.

En ook Sara Vertongen heeft het druk. Ze is nog maar net klaar met spelen in Geel Hesje of ze trekt naar Genk met een grote basj, een zeshoekig zeil van kunstenaar Ief Spincemaille. In Winterslag 1 gaat ze met omwonenden en voorbijgangers op zoek naar de mogelijkheden van de openbare ruimte en waar onze gemene grond zich nu precies bevindt. Terloops steekt ze een Eurodram selectie op zak voor haar vertaling van Gesprek met de regen.

Voor de tweede keer ondersteunen we projecten met de Nieuwstedelijk Wildcards. We selecteren Lotte Nijsten & Gillis Van Der Wee, Ellis Meeusen en Pleun van Engelen en Kenneth Berth

En dan zijn we al in het najaar. Alles leeft op. Eerst weifelend. Maar snel op volle kracht.

Een eerste ‘echt’ premièrefeestje bij Vrede, Liefde & Vrijheid in Genk. Bij het uitgesteld feestje van Afscheid van een auto wordt zelfs gedanst en gevierd (en kom de politie tusssen voor geluidsoverlast, rock & roll will never die).

Het publiek twijfelt eerst, maar al snel volgen volle zalen. Voor de première van Hitler is dead, i repeat, Adolf Hitler is dead, de nieuwe enscenering van de klassieker Hitler is dood van Stijn Devillé, moeten we zelfs twee dagen uit trekken. De spelersploeg voelt zich al snel thuis in het decor en spelen de pannen van het dak. Door quarantaines springt Michaël Pas tijdelijk in voor Dirk Buyse en Stijn Devillé voor Maarten Ketels.

2020

Bart De Vos wordt geroepen voor een hoger doel. Hij wordt adviseur kunsten op het kabinet van Jan Jambon. Ze kunnen hem daar goed gebruiken vonden we, maar zien hem toch met lede ogen gaan…Yesim Bektas wordt aangeworven op externe relaties/spreiding, in haar eerste werkweek regent het al annuleringen door de pandemie.

Vuur wordt drie keer uitgezonden door TVlimburg. Een week vol contextinterviews gaat vooraf. Een succes. Er worden dadelijk plannen gemaakt om later dat jaar Lied van Kris Cuppens te capteren.

We spelen  een allerlaatste Conversation with the raintouren met Gesprek met de regen, en Wie we zijn. En starten de repetities voor Lied. We zetten die voorstelling terug op het repertoire en hadden een mooie speelreeks gepland in de thuissteden, waaronder twee voorstellingen voor het Jessa-ziekenhuis. Wanneer de pandemie in het land is, is dat onze eerste voorstelling die afgezegd wordt. Lied zal uiteindelijk helemaal geannuleerd worden. Net zoals die andere klassieker: Hitler is dood. Ook de koffiebartournee van Het einde is nabij gaat niet door.

Geel Hesje, de nieuwe voorstelling van Stijn Devillé, stond gepland als locatievoorstelling en zou daarna gaan touren in een zaalversie. De voorbereidingen en repetities vallen recht in de eerste golf en worden zwaar verstoord. Er wordt opgestart. online gerepeteerd, met afstand op de vloer, met vallen en opstaan. En gestopt.

Begin mei, de lockdown duurt dan anderhalve maand, maken we ons het voornemen: Het nieuwstedelijk speelt hoe dan ook. 9 weken lang geven we een toneelauteur en een acteur de opdracht om een korte online voorstelling te maken. Het worden pareltjes. De band met het publiek wordt stevig aangehaald tijdens de wekelijkse facebook live sessie.

En achter de schermen wordt een festival gecreëerd en voorbereid: Shakespeare is dead, het allereerste festival over toneelschrijkunst in het nederlandse taalgebied gaat in februari 2021 van start!

En avant start op, maar komt niet van de grond door quarantaines en lockdowns. De partners zijn meer overtuigd dan ooit van het nut van deze nieuwe makerscarroussel. Voor de volgende editie zijn ook Malpertuis en Theater Antigone geïnteresseerd.

En dan mag het weer. Spelen voor een live publiek. We bundelen op week 8 de twee laatste online voorstellingen en doen op 1 juli een try-out van Geel Hesje voor een live publiek van Vrienden van Het nieuwstedelijk. Buiten. Individueel op anderhalve meter van elkaar. Gemondmaskerd. Voor een knal van een voorstelling. Dat doet deugd. Na een zomerpauze knallen we drie weken verder met uitverkochte voorstellingen. En dan nog twee weken extra….

En ondertussen in Hasselt. Ook met afstand. Ook buiten. De Leeuw van Vlaanderen van Jonas Van Thielen en De Kiezer Beslist van Adriaan Van Aken..

Om daarna vol goede moed het nieuwe theaterseizoen te starten. Met Adriaan die tussen versoepelingen en verstrenging door op reis gaat voor Afscheid van een auto . En samen in de theaterzaal – op afstand van elkaar, gebubbeld - met Hybris en de première van de zaalversie van Geel Hesje. Twee voorstellingen van Hangar, de nieuwe van Lucas Derycke en….

Stop.

Het liedje duurt, …., kort.

En opnieuw. Veerkracht

Het nieuwstedelijk bestaat 5 jaar en dat vieren we met de release van Alle Vierentwintig Goed, een album met muziek uit al onze voorgaande voorstellingen.

We maken een ambitieuze livestream van Geel Hesje. Stijn Devillé heet de kijkers welkom vanuit de coulissen, de camera stapt mee het podium op met de acteurs. En even later wordt een technische storing live in beeld opgelost. Theater in het nu. Spannend. Live from Genk.

Werken achter de schermen blijft deze keer wel meer mogelijk. Man in de mist, de nieuwe voorstelling van Christophe Aussems wordt gemaakt en de repetities opgestart.

2019

Matthias Van de brul, die bij ons meespeelde in Groupe Diane en De Kiezer Beslist,klopt bij ons aan met heel wat zakelijke en personeelstechnische zaken rond zijn voorstelling Platonov. De voorstelling past niet in onze artistieke kraam, maar we delen graag onze expertise en administratieve molen. Een klein gebaar met grote impact voor een startende maker.De start van een nieuwe traditie.

Na Vuur maakt Christophe Aussems de voorstelling Hybris over medische fouten en ontwikkelt met Het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid in de slipstream een natraject met als centraal thema: second victims in de gezondheidszorg.

Hybris is ook de entrée van Bart Van Merode als scenograaf. Hij zal samen met Saskia Louwaard (ook scenografie) en Joëlle Meerbergen (kostuums) de komende jaren bepalend zijn voor de look & feel van het gros van onze voorstellingen.

Federale en Vlaamse verkiezingen. Verkiezingskoorts! Hoog tijd om opnieuw Hebzucht, Angst en Hoop van Stijn Devillé op het programma te zetten. Ook De Kiezer Beslist blijft verder touren, we organiseren de Nacht van de democratie met de Uhasselt. Op verkiezingsdag zelf volgen we de resultaten met de vrienden van Anti Anti tijdens een Krabbel & Babbel in De Nieuwe Zaal.

Dat we nadien niet alle hoop verloren bewijzen we op Theater aan Zee met een Avond van Hoop.

Strike for climate. Op 15 maart staat een wereldwijde klimaatstaking gepland Het nieuwstedelijk voegt de daad bij het woord en schrapt -na een stevige interne discussie - 3 voorstellingen..

Sara Vertongen smijt zich helemaal in het project The Art of Organising Hope, geïnitieerd door Victoria Deluxe, alwaar de kiemen voor haal later projecten Basj en Blik ontstaan.

En Fien Leysen is onze nieuwe jonge maker. Ze maakt het ontroerende Wie We Zijn. De tweede speler op scène blijkt een stilzwijgende gele robot.

 

Adriaan Van Aken legt zich steeds meer toe op ‘audio’ en onderzoekt de mogelijkheden een plaat te maken met korte losstaande audiofone items. Een klassiek muziekalbum, maar dan met audio. In het vooronderzoek stelt hij de afspeellijst ‘audiofoon’ samen op spotify met voorbeelden Waarbij ‘niet zingen, maar praten op muziek’ een bewust gekozen vorm is. De meest dansbare nummers van de lijst brengt Adriaan samen met Jan Ducheyne in de dj-sets van audiocrusaders.

We smeden fijne plannen met Zuidpool, ARSENAAL/LAZARUS en Compagnie Cecilia. En avant wordt een nieuwe makerscarroussel. Zo geven we vier jongemakersvoorstellingen de kans om te touren langs onze vier huizen.

In Hasselt, de geboorteplaats van de audiocasssette (en dus van het podcasten) starten we met luisteravonden onder de naam Hoor – audiocinema.

Jessa Wildemeersch maakt na een fabelachtige residentie aan het Comomeer de voorstelling Paradise Blues met muzikant Steven De bruyn.

We ronden de tournee van Vuur van Christophe Aussems af met een reeks voorstellingen in het college van de brandramp. De laatste voorstelling wordt gecapteerd door TV Limburg. Vuur zal net geen 100 keer gespeeld hebben.

De aankondiging van zware besparingen in de projectsubsidies leidt tot groot protest. Gele vlakken op social media. Het publiek kruipt mee het podium op uit solidariteit. Betogen in Brussel.

2018

We starten het jaar met de bouw van een nieuwe zaal. In vijf weken toverden we een oude turnzaal op tot een volledig functionele theaterzaal in het hartje van Hasselt. We openen De nieuwe Zaal feestelijk met nieuwjaarsbrieven en veel mooie vooruitzichten. In het traject naar de opening leggen we ook een heel parcours af met inwoners van Hasselt in het kader van Publiek aan zet.

Met Haroun van Sara Vertongen maken we een ambitieuze dubbelvoorstelling voor ouders en kinderen. We kopen voor de voorstelling zend- en ontvangstapparatuur aan dat we de komende jaren véél gaan gebruiken.

Met de Tien maken Christophe Aussems, Els Theunis en Kenneth Berth een klein audioproject en interviewen jongeren in Hasselt en Genk op de rand naar het volwassen leven.

Voor Gesprek met de regen van Stijn Devillé bouwen we een heuse regenprinter, in samenwerking met het e-media Research Lab van de Kuleuven. Dit laat tekst en figuren regenen op het podium en reageert in een fractie van een seconde op theatertekst. Het project won de Leuven Mindgate Crossover Contest en is één van 19 innovatieve partnerprojecten, gesteund door het ministerie van cultuur.

De Queeste en Braakland/ZheBilding zouden 20 jaar bestaan, Het nieuwstedelijk is twee jaar actief. Tijd voor feest! Onder de noemer 202002 maakt Lucas Derycke een podcast over onze geschiedenis en bouwen we een stevig feestje.

We schrijven de eerste call voor de Het nieuwstedelijk Wildcards uit en ondersteunen werk van Sien Vanmaele / Carolina Maciel de França / Siona Houthuys en Berten Vanderbruggen. Nog meer jong talent tonen we tijdens een jongemakersfestival in De Nieuwe Zaal op Theater op de markt. Het audiowerk van Kenneth Berth is voor velen een grote ontdekking. Een droom die in vervulling ging.

We maken Screen van Rudy Trouvé en Simon Allemeersch. Letterlijk een droom van een voorstelling.

Wim Dejaegher start deeltijds als coördinator van De Nieuwe Zaal. Functietitel: De nieuwe zaalmeester. Sofie Wijnants start deeltijds als visual content creator. We zijn in functietitels van alle markten thuis.

Lokale verkiezingen! We touren met De Kiezer Beslist van Adriaan Van Aken en releasen een gelijknamige podcast. “mogelijk ook de eerste dansbare, politieke podcast. En laat ons hopen, ook de laatste.’ Staat er in een bejubelende recensie in De Morgen. Adriaan maakt later dat jaar nog een bewerking van een hoofdstuk uit Het verdriet van De Sporen Van Claus voor Klara, genomineerd voor de Prix Italia.

Klankverbond wordt opgericht, de vakvereniging voor Vlaamse audiomakers. Lucas Derycke en Adriaan Van Aken zijn twee van de initiatiefnemers. Onze 24 u van de audio vervelt tot de Klankverbond Vakdag.

2017

Samen met Johan Petit breidt Adriaan Van Aken een lecture-performance aan zijn onderzoek over melancholie: Het einde is nabij is eveneens een ode aan de pas overleden Luc De Vos.

Voor Groupe Diane geeft Stijn Devillé de regie in handen van Christophe Aussems de voorstelling ‘ontvouwt zich al een intense thriller à la Tarantino’ zo schrijft De Standaard.

We starten het project De Jaren en trekken naar onderwijsinstellingen, bibliotheken en verzorgingstehuizen met de vraag: ‘wel jaar herinner je je het best’. Een poging om bewoners van onze steden beter te leren kennen. De uitdraai: heerlijke verhalen op geïmproviseerde muziekavonden.

Ook voor Een ontgoocheling (tijdens de Zomer van Antwerpen) slaan we aan het interviewen. Naast de bewerking van de Elsschottekst maakt Adriaan Van Aken ook een actualisatie in de vorm van een audiowalk in het Koninklijk Atheneum Antwerpen, op basis van interviews met de uiterst diverse leerlingenpopulatie.

Lucas Derycke, onze nieuwe jonge maker, werkt mee aan de audiowalk, maakt ondertussen Esperanto en ontvangt hetzelfde jaar de Hörspielpreis der Kriegsblinden, de belangrijkste Duitse audioprijs.

Met First contact maken we de eerste volwaardige audio-based stripapplicatie ter wereld. Én een voorstelling. Heerlijke samenwerking met tekenaar Wide Vercnocke, stemacteur Stijn Meuris en topmuzikant Joris Caluwaerts. Achter de schermen is Bert Hornikx onmisbaar als developper en duivel-doet-al.

Na het experiment met Club Bamstat blijven we op zoek naar een plek in Hasselt, en vinden er één. Of toch niet. Net voor we het verhuurcontract ondertekenen trekt de eigenaar zich terug en verhuizen we het geplande startprogramma overhaast naar o.a. Muziekodroom. We brengen er Troje en Ondergrond, een avond rond het werk van Karl Philips.

Veel personeelsbewegingen. Injectie met jong bloed door Marie Steppe (administratie/publiek), Viktor Thys (techniek) en Bart De Vos (externe relaties/spreiding). En met Eric Krols (zakelijke leiding) halen we bakken ervaring in huis. Christel Dusoleil verlaat Het nieuwstedelijk en laat een onvergetelijke indruk na.

Groot feest. Stijn Devillé ontvangt de vijfjaarlijkse prijs voor podiumteksten van de Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde.

Ook belangrijk. LIKO, het Limburgs Kunstenoverleg wordt opgericht na de voor Limburg faliekante subsidieronde.

Op de derde editie van onze ’24 uur van de audio’ worden de kiemen gelegd voor Klankverbond.

2016

Reeds aan het begin van het nieuwe jaar noemt De Standaard Hoop ‘het meest belangwekkende toneelstuk van het jaar’.

Hoop wordt aan voorgangers Hebzucht en Angst toegevoegd. De trilogie loopt zich warm in NTGent en speelt als marathonvoorstelling in Leuven en Antwerpen. Een staaltje moed en onverzettelijkheid namens het hele team, de technische ploeg voorop. De gezamenlijke concentratie van publiek, cast en crew, acht uur lang, is verbluffend. En het applaus na afloop ongezien.

Onze subsidieaanvraag 2017-2022 krijgt het label ‘zeer goed’ van de podiumkunstencommissie.

Boven Water van Suze Milius & De Queeste wordt herdoopt tot Water en aan Vuur toegevoegd. Zo ontstaat een nieuwstedelijke diptiek over twee Limburgse rampen, getiteld Water en Vuur.

Suze Milius wordt geëngageerd voor de regie van Zwischen, een stuk rond de familie Cuppens. Benjamin Boutreur maakt zijn debuut bij Het nieuwstedelijk als componist / muzikant.

Een Ontgoocheling wordt met een jaar uitgesteld om de druk op de ploeg te verlichten.

We maken Zigzagkind samen met Laïka en zijn vooral verantwoordelijk voor de afdeling ‘muziekdramaturgie’.

We ronden de speelreeks van Hebzucht, Angst, Hoop af met een indrukwekkende Stand der dingen. Bank Belfius stuurt een eigen cameraploeg.

Troje van Jonge Maker Maarten Ketels gaat in première. Hij verbleef voor de voorstelling twee maanden bij de Leuvense Rom-gemeenschap in een zelfgebouwde moderne huifkar.

Adriaan en Sara trekken met Last Call, de Engelstalige versie van Dansen, Drinken, Betalen – almost the movie naar de Edinburgh Fringe en komen met 4 sterren in The Scotsman weer naar huis.

Stijn Devillé krijgt de Publikumspreis op Heidelberger Stückemarkt voor Leni & Susan.

We starten met Trage Suikers, soirées componées gekruid met theater, tekst, muziek, audio en debat.

Onze subsidie-aanvraag wordt gehonoreerd met 979.800 euro.