Christophe Aussems
Hybris

15.10.2020 28.11.2020

Foto: Boumediene Belbachir

Christophe Aussems
Hybris

Een ontmoeting in de onderbuik van een ziekenhuis.
Zij, een chirurge, probeert zich staande te houden.
Hij, met krukken, wacht op nieuws.

Dag en nacht gaan ziekenhuizen tot het uiterste om levens te redden. In overboekte operatiekwartieren bezwijken chirurgen onder de druk. Een systeem stuit op zijn limieten.

Na Vuur, maakte Christophe Aussems een nieuwe voorstelling op basis van interviews. Hij sprak chirurgen en patiënten over wat er met hen gebeurt als het fout loopt.

Day and night hospitals go to extremes to save lives. But in a market-driven race for efficiency hospitals transform into care factories. In jam-packed surgery wings, surgeons succumb to the workload and their own failure. A system pushed to the limit. “Vuur” playwright Christophe Aussems interviews MDs and victims about the medical errors that changed their lives.

All the performances at OPEK, our own venue in Leuven, are provided with English surtitles. Welcome!

interviews, tekst en regie
Christophe Aussems

spel
Inge Paulussen & Tom Ternest

muziek
Patricia Vanneste / Esther Coorevits & Bert Hornikx 

dramaturgie
Els Theunis 

scenografie
Bart Van Merode 

kostuum
Chris Snik 

volledige credits

interviews, text and direction
Christophe Aussems

with
Inge Paulussen & Tom Ternest 

music
Patricia Vanneste / Esther Coorevits & Bert Hornikx 

dramaturgy
Els Theunis

stage design
Bart Van Merode

costume design
Chris Snik

 

Donderdag26.11.202020:00CC Casino Koksijde, KoksijdeVanwege covid-19Geannuleerd
Zaterdag28.11.202020:00CC Mortsel, MortselVanwege covid-19Geannuleerd
Woensdag20.02.201920:00OPEK, Leuven
Donderdag21.02.201920:00OPEK, Leuven
Vrijdag22.02.201920:00OPEK, Leuven
Zondag24.02.201915:00De Nieuwe Zaal, Hasselt
Woensdag27.02.201920:00OPEK, Leuven
Donderdag28.02.201920:00OPEK, Leuven
Vrijdag01.03.201920:00OPEK, Leuven
Vrijdag08.03.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Zaterdag09.03.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Dinsdag12.03.201920:15C-mine Cultuurcentrum, Genk
Woensdag13.03.201920:15C-mine Cultuurcentrum, Genk
Vrijdag04.10.201920:15OPEK / Zorgnet-Icuro, Leuven
Donderdag10.10.201920:00OPEK, Leuven
Vrijdag11.10.201920:00OPEK, Leuven
Zaterdag12.10.201920:00OPEK, Leuven
Zondag13.10.201915:00OPEK, Leuven
Dinsdag15.10.201920:00OPEK, Leuven
Woensdag16.10.201920:00OPEK, Leuven
Vrijdag18.10.201920:00CC Ter Vesten, Beveren
Woensdag23.10.201920:30CC De Velinx, Tongeren
Zaterdag26.10.201920:00CC Het Gasthuis, Aarschot
Maandag04.11.201920:00De Expeditie / UZGent, Gent
Dinsdag05.11.201920:00De Expeditie, Gent
Woensdag06.11.201920:00CC Knokke-Heist, Knokke-Heist
Donderdag07.11.201920:15CC De Kimpel, Bilzen
Vrijdag08.11.201920:00CC De Spil, Roeselare
Zaterdag09.11.201920:00GC Den Bussel, Keerbergen
Woensdag13.11.201920:15CC 't Getouw, Mol
Donderdag14.11.201920:15CC Lanaken, Lanaken
Vrijdag15.11.201920:15CC Westrand, Dilbeek
Zaterdag16.11.201920:00CC Stroming, Berlare
Vrijdag22.11.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Zaterdag23.11.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Zondag24.11.201915:00De Nieuwe Zaal, Hasselt
Dinsdag26.11.201920:15GC 't Blikveld / Imeldaziekenhuis, Bonheiden
Woensdag27.11.201920:15CC De Adelberg, Lommel
Vrijdag29.11.201920:00OPEK / KULeuven, Leuven
Zaterdag30.11.201920:00OPEK, Leuven
Maandag16.12.201920:15C-mine Cultuurcentrum, GenkUitverkocht
Dinsdag17.12.201920:15C-mine Cultuurcentrum, GenkInleidingUitverkocht
Woensdag12.08.202000:00RoggelLimburg FestivalGeannuleerd
Donderdag15.10.202020:00OPEK, Leuven
Vrijdag16.10.202020:00OPEK, Leuven
Zaterdag17.10.202020:00OPEK, Leuven
Woensdag21.10.202020:00CC Asse, Asse
Donderdag22.10.202020:00CC Asse, Assevoor OLV ziekenhuis Aalst-Asse-NinoveGeannuleerd
Zaterdag24.10.202020:15CC De Kruisboog, TienenGeannuleerd
Maandag26.10.202020:00Kunst en Cultuur Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Pieters-WoluweGeannuleerd
Vrijdag30.10.202020:00CC De Grote Post, OostendeBedrijfsvoorstellingGeannuleerd
Zaterdag31.10.202020:00CC De Woeker, OudenaardeVanwege covid-19Geannuleerd
Maandag09.11.202020:00CC Het Perron, Iepervoor Jan Yperman ZiekenhuisGeannuleerd
Donderdag12.11.202020:15CC De Kern, Wilrijkvoor GVA ziekenhuisGeannuleerd
Vrijdag13.11.202020:15CC De Kern, WilrijkVanwege covid-19Geannuleerd
Dinsdag17.11.202020:00Minard, GentBedrijfsvoorstellingGeannuleerd
Donderdag19.11.202020:00De Nieuwe Zaal, Hasseltvoor UHasseltGeannuleerd
Vrijdag20.11.202020:00De Nieuwe Zaal, HasseltVanwege covid-19Geannuleerd
Zaterdag21.11.202020:00De Nieuwe Zaal, HasseltVanwege covid-19Geannuleerd
Maandag23.11.202020:15C-mine Cultuurcentrum, GenkVanwege covid-19Geannuleerd
Dinsdag24.11.202020:15C-mine Cultuurcentrum, GenkBedrijfsvoorstellingGeannuleerd
Woensdag25.11.202020:00CC 't Schaliken, HerentalsVanwege covid-19Geannuleerd

je kan toch
doen alsof
je mij niet
gezien hebt
dan heb ik jou
ook niet gezien

Kenneth Berth sprak met theatermaker Christophe Aussems over zijn nieuwe voorstelling Hybris. Na zijn eigen burn-out van enkele jaren geleden, werd hij getroffen door het stijgende aantal burn-outs onder artsen. Ze staan onder een enorme druk. Daarnaast focust hij op medische fouten. Die kunnen niet alleen dramatische gevolgen voor de carrière van artsen hebben, maar vooral ook voor het leven van de patiënt. Voor Hybris interviewde Christophe Aussems artsen, patiënten en experts. Je hoort enkel van hun stemmen in deze reportage. Klara

Hybris een krachtig, ingetogen drama over een belangrijk maatschappelijk onderwerp

"Tom Ternest en Inge Paulussen weten fysiek en verbaal de confrontatie tussen dader en slachtoffer, tussen twee gevoelige mensen, zeer geloofwaardig en overtuigend over te brengen. Ze uiten hun emoties luid, lopen tegen de muur, vallen een enkele keer tegen elkaar aan, zinken weg in de stiltes van de onmacht, hallucineren in een nachtmerrie. Daarbij worden ze begeleid en vooral gestuwd door de live uitgevoerde organische muziek van Bert Hornikx op de elektronische xylofoontoetsen en Patricia Vanneste op viool. Muziek, woord, beweging zijn in mooie balans, mede door de korte lichtflitsen die momenten stilleggen."  Theaterkrant

Een tekst in een uiterst noodzakelijke beknoptheid

"Ook hun lichaamstaal zegt wat er in hun binnenste omgaat. Hun afgemeten woordenwisseling en de daarmee gepaard gaande afstandelijkheid in het elkaar helpen, is dan ook beladen door een soort angst elkaar pijn te doen. Die spanning, eventjes onverwacht doorbroken door de suggestie van een sterke illustratieve droomscène van de jonge man, zegt zoveel meer dan praten zou kunnen."  Theatermaggezien

"De verhalen uit de voorstelling vloeien allemaal voort uit mijn interviews en research. Ik gebruik soms zelfs letterlijke quotes. De ontmoeting zelf heb ik verzonnen. Het is een onwaarschijnlijke ontmoeting. Zij loopt net het operatiekwartier buiten, compleet overstuur nadat er wat is misgelopen. En hij, die gezworen had nooit meer een voet te zetten in het ziekenhuis waar hij zelf slachtoffer werd van een medische fout, is opgebeld omdat zijn mama geopereerd wordt na een zwaar auto-ongeval. Hij moet wachten en zwerft wat rond in de vleugel van het oude kinderziekenhuis. Daar, in wat ik ‘de onderbuik van het ziekenhuis’ noem, ontmoeten ze elkaar."

In de aanloop naar de première van de voorstelling Hybris spraken we met regisseur Christophe Aussems. Lees hier het volledige interview.

“Vier jaar geleden kreeg ik met een serieuze burn-out te maken. Ik ben me daar in gaan verdiepen en las toen dat het ook veel chirurgen overkomt. Terwijl ik dacht: die moeten mensen beter maken, niet zelf ziek worden. Maar ja, de marktwerking, de concurrentie, het zorgt voor ontmenselijking van de zorg.”

Lees hier het interview met Christophe Aussems in Theatermagazine Jeroen uit januari 2019.

Foto: Bart Van Merode

De voorstelling wordt muzikaal begeleid door Patricia Vanneste en Bert Hornikx. Hij speelt gewoonlijk drums, maar voor deze voorstelling maakt hij gebruik van zijn zelfgemaakte elektrische marimba als percussie-instrument. Dat biedt volgens hem erg veel mogelijkheden. Zij genoot een klassieke opleiding, maar heeft ook al heel wat ervaring in de popmuziek. Voor dit stuk speelt ze op de elektrische viool. De mogelijkheden met dat instrument zijn beperkter, dus het is van belang de juiste effecten te creëren. De beide artiesten wijken zo wat af van het vertrouwde. “We hebben er een muzikale speeltuin van gemaakt”, zegt de violiste.

De muzikanten staan, in tegenstelling tot de acteurs, in rechtstreeks contact met het publiek, aangezien ze mee aan de andere kant van het glas zitten. Toch dragen ze een koptelefoon tijdens de voorstelling. Volgens de violiste duiken er veel verschillende werelden op, het publiek, de muzikanten, de acteurs. Dat werkt het decor dan ook in handen. “Het is belangrijk dat die werelden samenkomen tijdens het stuk.”, zegt ze.

Voor Artsenkrant interviewde Peter Anthonissen regisseur Christophe Aussems over Hybris.  Lees het interview hier.

Natraject voor de zorgprofessional

Exclusief voor zorgprofessionals bieden Het nieuwstedelijk en de opleiding PS4SV van het Leuvens Instituut voor GezondheidszorgBeleid in de slipstream van Hybris een natraject aan met als centraal thema: second victims in de gezondheidszorg. 

Doel is om na het bezoek aan de voorstelling in de vertrouwde omgeving van je organisatie of je team te reflecteren over de thema's uit de voorstelling.  We doen dit aan de hand van videofragmenten uit de voorstelling.  Verschillende Vlaamse ziekenhuizen hebben ondertussen ingetekend voor dit natraject.  Dit traject voor professionals zal ook beschikbaar zijn tijdens de nieuwe speelreeks van Hybris in het najaar van 2020.  Deze toolbox is ook mogelijk in een opleidingscontext.

Ben je geïnteresseerd?  Contacteer dan voor meer informatie Het nieuwstedelijk of het LIGB.

"Een arts is ook een mens,
die kwetsbaar is en zich schuldig voelt."

Naar aanleiding van Hybris sprak Visie met Dr. Michel Bafort over het bespreekbaar maken van medische fouten. Lees het interview hier.

Credits

interviews, tekst en regie
Christophe Aussems

spel
Inge Paulussen & Tom Ternest

muziek
Patricia Vanneste / Esther Coorevits
& Bert Hornikx 

dramaturgie
Els Theunis

scenografie
Bart Van Merode

kostuumontwerp
Chris Snik

geluid
Stefan De Reese & Tom Buys

techniek
Bregt Janssens, Viktor Thys
& Bernard Peeters

productie
Ellen Haesevoets & Thomas Verachtert

atelier scenografie
Andreas Ketels - kunstenvliegmerk

regie-assistentie & transcriptie interviews
Ellis Meeusen

opnames interviews
Kenneth Berth

transcriptie interviews
Pieter Delfosse

In samenwerking met Master Theater Toneelacademie Maastricht

De productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid & Gallop Tax shelter

De Stand der Dingen 
10.10.2019

Op donderdag 10 oktober focusten we in OPEK Leuven op de juridische aspecten van omgaan met 'medische fouten'.  Experts/ervaringsdeskundigen Chris Boeckxstaens en Tom De Gendt, dramaturge Els Theunis én het publiek gingen na de voorstelling met mekaar in gesprek. 

Chris Boeckxstaens kan bogen op een loopbaan als chirurg en managementlid in ziekenhuizen. Momenteel is ze werkzaam als arts-adviseur bij de Dienst Vreemdelingenzaken. Daarnaast is ze regelmatig actief in de medische expertise en verzekeringsgeneeskunde.

Tom De Gendt is advocaat aan de balie in Leuven, gespecialiseerd in publiek recht, farmaceutisch en medisch recht.  De Gendt is ook praktijkassistent aan UHasselt en lid van de Raad van Bestuur van Jessa Ziekenhuis Hasselt.

De Stand der Dingen
01.02.2019

Op 1 februari gaf Christophe Aussems in C-mine Genk inzicht in het ontstaansproces van zijn nieuwe voorstelling Hybris. In een exclusieve preview brachten we al enkele tekstfragmenten en lieten we de muziek horen die Bert Hornikx en Patricia Vanneste voor de voorstelling maakten. Hiervoor knutselde Bert zijn eigen digitale vibrafoon in elkaar en bestrijkt Patricia een vijfsnarige elektrische viool.

Bovendien nodigden we Arie Adriaensen uit om te spreken over zijn onderzoek. Als voormalig piloot onderzoekt hij hoe veiligheidsprocessen uit de luchtvaart ingezet kunnen worden in de medische sector.

De Stand der Dingen 
06.02.2019

In OPEK Leuven nam Christophe ons op 6 februari mee in zijn vooronderzoek, brachten we enkele tekstfragmenten en bekeken we de documentaire “Burning out”. Deze verbijsterende film van Jérôme le Maire over een ziekenhuis in Parijs is één van de grote inspiratiebronnen voor de voorstelling. Chronische stress, burn-out en psychosociale risico's verzieken het ziekenhuis. Zich bewust van het probleem, heeft het management een audit van de organisatie van het werk aangevraagd om te trachten een oplossing te vinden. Op het einde van de avond gaf scenograaf Bart Van Merode een inkijk in de beeldtaal van de voorstelling en kregen we in de zaal een exclusieve preview van zijn scenografie.