Alle vierentwintig goed!

27.11.2020 31.12.2020

 Alle vierentwintig goed!

Alle vierentwintig goed!

5 jaar Het nieuwstedelijk.
Een muziektheatergezelschap waardig, vieren we dat met muziek. Meerbepaald met één muzikale passage, één nummer, één song of één staaltje audiofonie uit iedere voorstelling die we de afgelopen vijf jaar maakten (of opnieuw op repertoire namen). Dat resulteert in 24 items. 22 ervan vind je op een mooi uitgegeven CD. Het volledige, 24 tracks tellende album vind je op de streamingplatforms.

5 years of Het nieuwstedelijk.
That is something a musical theatre company has to celebrate with music! We selected  one musical passage, one number, one song or one sample of audiophony from every performance we have made (or taken back on repertoire) in the past five years. This results in 24 items. You will find 22 of them on a beautifully issued CD. The complete album (24 tracks) can be found on the streaming platforms.

Zondag09.05.202120:15C-Mine, GenkCD release door de Nieuwstedelijk Alle Sterren BandGeannuleerd
Dinsdag24.08.202120:15C-Mine, GenkHNS Alle Sterren Band op Zomerslag

Nieuwstedelijk Alle Sterren Band
concert op 24 augustus op Zomerslag in C-Mine

Ter gelegenheid van deze feestelijke CD-presentatie stellen we een heuse nieuwstedelijk All Star Band samen met Joris Caluwaerts, Bert Hornikx, Trijn Janssens, Myrthe Luyten, Prisca Agnes Nishimwe, Mauro Pawlowski, Rudy Trouvé, Gerrit Valckenaers, Geert Waegeman. Geluidsmix: Stefan De Reese.

Mis dit niet!

01 Hebzucht - Gerrit Valckenaers - uit ‘Hebzucht’, BZB 2012.

De openingstrack van het album is ook het oudste nummer van de hele cd. Technisch gezien is het een pre-nieuwstedelijk nummer, maar als onderdeel van de trilogie Hebzucht, Angst, Hoop uiteraard een belangrijk deel uit onze geschiedenis. Van de trilogie is het de laatste 'zuivere' Braakland productie. De opvolger Angst was een coproductie tussen BZB en de Queeste en Hoop was 100 pct. nieuwstedelijk. 

Gerrit Valckenaers over dit nummer: "Het is een versie die ik dit jaar opnam en die de begin- en eindmuziek van Hebzucht samenbrengt. In het begin heb ik een opname van een van de nutteloze machines van Jean Tinguely gebruikt, die gaat langzaam over in het geluid van spiegelscherven die klinken alsof ze in een machine worden vermalen. Daarboven een synthloop die door barokmuziek geïnspireerd is, een soort perpetuum mobile, en een basklarinet- en pianolijn."

02 Denk ik - Joris Caluwaerts & Adriaan Van Aken feat. Johan Petit - uit: ‘PLAAT’, HNS 2021.

De tweede track op Alle vierentwintig goed heb je nog nooit gehoord. Het komt niet uit één van onze voorbije voorstellingen maar is een werkstuk dat zal staan op PLAAT van Adriaan Van Aken en Joris Caluwaerts. Je hoort de stem van Johan Petit van MartHa!tentatief. Hem kon je bij ons aan het werk zien in de lecture performance Het einde is nabij. Eén van de zeldzame keren dat er voor een nieuwstedelijk voorstelling géén muziek werd geschreven. Maar met deze kunstgreep is dat dus mooi opgelost.

De tekst die je hoort heeft ook een mooie geschiedenis met het gezelschap. Het is een redenering die Dirk De Wachter maakte tijdens onze De Stand Der Dingen (georganiseerd door de onnavolgbare Christel Dusoleil) na Sabine Sabine Sabine (de allerlaatste BZB voorstelling!). Johan zat in het publiek en was zo overrompeld door dat gesprek dat hij het stande pede heeft opgenomen. Over de liefde. Denk ik.

 

 

03 En Avant - Geert Waegeman & Prisca Agnes Nishimwe - uit ‘Geel Hesje’, HNS 2020.

Met En Avant zitten we helemaal in het nu. Het is één van de opzwependere tracks uit Geel Hesje. Een fantastische samenwerking tussen Geert Waegeman, één van onze oermuzikanten en de bijzondere nieuwe aanwinst Prisca Agnes Nishimwe.

De muziek van Geel Hesje is ontstaan tijdens een aantal improvisatiesessies. Van de ideeën die er tijdens die sessies uit sprongen hebben ze nummers gemaakt. Live zoeken ze die spontaniteit ook op en mikken ze naar dat hier-en-nu-moment, waardoor de songs elke voorstelling wel wat anders klinken. De opname die je hier hoort, is gemaakt op Kade Ecowerf, waar we de voorstelling deze zomer hebben gespeeld. Terwijl Prisca zingend rondloopt, en de vrachtwagens en treinen op de achtergrond passeren.

Helaas moest de tournee onderbroken worden en kan je Geel Hesje niet meer live zien. (Hoewel: hou onze kanalen volgende week in de gaten, we hebben wat in petto!)

 04 Kuiswals - Joris Caluwaerts w/ Benjamin Boutreur, Lot Vandekeybus & Tim Coenen. - uit: ‘Een Ontgoocheling’, HNS 2017.

We hebben de voorbije vijf jaar veel muziek van Joris Caluwaerts mogen horen, maar in een ontgoocheling hoorden we wellicht de meeste 'klassieke' versie van Joris. Dat orgel en die bezetting zullen er zeker wat mee te maken hebben. Naast Joris hoor je Lot Vandekeybus op bastuba, Benjamin Boutreur op sopraansax en Tim Coenen aan de percussie.

Eén twee drie, één twee drie én poetsen maar!

05 Een Leven Lang - Geert Waegeman feat. Simone Milsdochter - uit: ‘Leni & Susan’, BZB 2014. Tekst: Stijn Devillé. Voice edit: Adriaan Van Aken. Voice recording & mixage @ Finster Studio.

Nummer 5 is een nieuwe versie van deze bijzondere monoloog uit Leni & Susan. Met wat slimme ingrepen werd het nummer minder theater en meer popsong. Een song die zeker en vast in de Audiofoon-lijst van Adriaan Van Aken zou passen. Spreken op muziek op bijzonder hoog niveau met dank aan Simone Milsdochter en Geert Waegeman. Beide meesters in dit vak. 

Overigens werkte Simone Milsdochter onlangs weer samen met Geert Waegeman aan de audionovelle Avondland. Iets helemaal anders, maar een even intense audofiele trip!

 

06 Last Night I moved a Mountain - Joris Caluwaerts w/ Roel Van Camp & Tim Coenen - uit: ‘Last Call’, HNS 2016.

Opnieuw een wonderlijke compositie van Joris Caluwaerts bij een voorstelling van Adriaan Van Aken met de accordeon van Roel Van Camp in een glansrol. Joris maakte voor onze passage met Last Call op het Fringe festival in 2016 ook een muzikale éénmansversie, maar hij zal het met ons eens zijn dat de orinele versie toch "the real stuff" is. 

07 De Reuzen - Steven De bruyn - uit: ‘Paradise Blues’

Voor Paradise Blues maakte Steven De bruyn muziek op een arsenaal van bijzondere instrumenten. Maar het nummer De Reuzen opent met zijn basisinstrument. Of althans de basversie ervan: de basharmonica.

Hebben we al een wistjedatje gedaan? "Paradise Blue", de openingstrack van zijn eerste soloplaat 'The Eternal Perhaps' begint met diezelfde harmonica. Toeval?

 

08 Get a Life / Get a Job - Joris Caluwaerts & Adriaan Van Aken feat. Stijn Meuris - w/ Bert Hornikx - uit ‘First Contact’, HNS 2017.

Nieuwe remix van Get a Live / Get a Job. De openingsscène uit First Contact. De theatervoorstelling die ook een Strip/audio/muziek app is of omgekeerd. Het origineel kan je nog altijd beluisteren via die App, maar voor Alle Vierentwintig Goed knipte Joris Caluwaerts de tekst op zodat het minder verhaal werd en de aandacht volledig komt te liggen op de supervette track die het is.

09 Gesprek met de Regen - Gerrit Valckenaers w/ Geert Waegeman - uit ‘Gesprek met de Regen’, HNS 2019.

De oermuzikanten van Het nieuwstedelijk: Gerrit Valckenaers en Geert Waegeman. Meer dan 100 jaar muzikale ervaring, en dat hoor je! In meer dan een opzicht zijn ze elkaars tegenpolen, maar het is telkens wonderlijk als ze samen muziek maken. Die mix van elektronische klanken, percussieve geluiden op objecten allerhande, viool en basklarinet. In gesprek met de regen.

10 Alle Vogels Vogel - Bert Hornikx - uit: ‘Wie we zijn’, HNS 2019.

Voor Wie We Zijn van Fien Leysen maakte Bert Hornikx de muziek, maar stond zelf niet live op scène. Voor één keer gleed de muziek als een soundtrack mee in de voorstelling. Maar wat een soundtrack! Het was ook de eerste keer dat Bert alles zelf deed. De muziek maken, de opnames en de mix. Helemaal van nul tot eindproduct. Een spannend avontuur.

 11 Krebskopf - Trijn Janssens w/ Geert Waegeman & Bert Hornikx - uit ‘Hoop’, HNS 2015. Opname en mixage @ Finster Studio

Wir schaffen das!

12 Main Theme in a Bar - Rudy Trouvé w/ Elko Blijweert & Mauro Pawlowski

Openingstrack van de psychedelische trip naar de hel (en terug) die SCREEN was. Rudy Trouvé en Simon Allemeersch zorgden voor wat wellicht onze meest bizarre theatertrip was. Een voorstelling als een bijzonder conceptalbum met de obligate en onmisbare gitaren van Elko Blyweert en Mauro Pawlowski.

13 Birdsong - Myrthe Luyten w/ Bert Hornikx - uit ‘Vuur’, HNS, 2015.

Vuur was de allereerste voorstelling van Het nieuwstedelijk. We brachten de voorstelling 100 maal en 100 keer waren de songs en stem van Myrthe Luyten troostende rustpunten. We herinneren ons nog goed hoe tijdens de premièrereeks in de luchtfabriek in Zolder haar stem niet enkel de houten box waarin we Vuur speelden, maar de hele site vulde. Magisch.

Vuur was ook de voorstelling waar Myrthe en Bert Hornikx elkaar voor het eerst ontmoetten. Bert speelde bij Vuur drums met een vleugje elektronica. Sinds Vuur spelen Myrthe en Bert samen als Astronaute.

"Brother" en "Birdsong"  zijn ook uitgebracht als vinyl singel, het eerste plaatje van Het nieuwstedelijk.

 

 

14.Carlos - Roeland Luyten feat. Jessa Wildemeersch - tekst: Jessa Wildemeersch - uit: ‘Dagen zonder data’, HNS & Les Yeux Bleus 2014.

Jessa Wildemeersch sprak met Carlos. Haar postbode toen ze indertijd in New Jersey woonde. Carlos was ook Vietnamveteraan.

Ze vroeg hem of ze enkele vragen mocht stellen over zijn ervaring in het leger. Hij zei: ‘No honey, that is top secret. I was with the special Ops’ Dan vroeg ze of ze hem enkele vragen mocht stellen over hoe hij nu leeft.
‘Sure’ zei hij. ‘Kan ik je bellen?’ vroeg ze. ‘Oh no Honey, my wife is very jealous, she doesn’t want me to talk to other women.’ ‘Maar wanneer kan ik je dan spreken?’ vroeg Jessa.
‘The only time I can talk to you is when I deliver the mail’. Dus ging ze op een koude ochtend in januari met Carlos de post rondbrengen. En stelde hem een aantal vragen.

Je hoort een fragment van dat interview aan het begin van dit stuk. Waarna Jessa zijn getuigenis in een op hol slaande militaire cadans over neemt.

15 Urban Gipsy Space Music - Geert Waegeman - uit: ‘Troje’, HNS 2016.

Nummertje uit Troje van Maarten Ketels. Geert Waegeman op zijn zwierigste zigeunerviool. En dan valt die ritmebox in en wordt het space music en valt het helemaal uit de plooi. Fijn.

De foto's uit het clipje zijn genomen door Katrijn Van Giel bij de Rom-gemeenschap van het Leuvense woonwagenpark, waar Maarten voor Troje vier maanden verbleef.

16 Spel - Benjamin Boutreur - uit ‘Zwischen’, HNS & House Crying Yellow Tears 2016.

Het kortste nummer op het album. Een echt intermezzo. Eén van de originele composities die Benjamin Boutreur maakte voor Zwischen, het portret van de familie Cuppens dat Suze Milius maakte samen met Kris, zijn kinderen Jacoba en Jef en zijn vader Jaak. Het nummer is hier ook een eresaluut aan Jaak Cuppens die in april dit jaar overleed. 

17 Swing 2008 - Bert Hornikx & Geert Waegeman - uit ‘Angst’ - BZB & De Queeste 2014. Mixage @ Finster Studio.

Uit Angst. De eerste voorstelling die Braakland/ZheBilding en de Queeste samen hebben gemaakt. Ook de eerste keer dat de twee muzikanten die bepalend waren voor de klank van die gezelschappen met elkaar samen werkten. En weet je: het klopte allemaal! Enkele jaren later was Het nieuwstedelijk geboren. 

18 Tempest - Gašper Piano feat. Jorre Vandenbussche - uit ‘Haroun’, HNS 2018. Tekst: Sara Vertongen. Voice edit: Adriaan Van Aken. Voice opname & mixage: Finster Studio.

Heerlijk vette lap in je gezicht. Zowel muzikaal als tekstueel. 

19 STRNDPP - Studio Ree - uit: ‘Esperanto’, HNS 2017.

Een schaamteloos poppy nummer uit Esperanto, de audiovoorstelling van Lucas Derycke. Frederic Declercq a.k.a. Studio Ree bestudeerde de "summer anthem" in al zijn facetten en brouwde met de meest werkzame onderdelen dit lichtvoetig deuntje. Een cynische soundtrack bij één van de grootste humanitaire rampen van deze tijd. 

20 Dialoog - Bert Hornikx & Gerrit Valckenaers - uit: ‘Groupe Diane’, HNS 2017.

Vintage synthklanken en rammelende percussie. Enorm bezwerende track van Bert Hornikx en Gerrit Valckenaers. 

21 Duidelijk zijn (2) - Joris Caluwaerts & Adriaan Van Aken - uit: ‘De Kiezer Beslist’, HNS 2018.

Duidelijk?

22 Houston - Bert Hornikx & Patricia Vanneste w/ Esther Coorevits - uit ‘Hybris’, HSN 2019.

Een bijzonder instrumentarium in deze Houston. Bert Hornikx op zijn zelf in elkaar gestoken digitale marimba en Patricia Vanneste en Esther Coorevits op elektrische viool. Bert maakte de muziek samen met Patricia en Esther sprong in tijdens de speeldata waarop Patricia bezet was. Een unieke track dus, want de twee violistes kon je nergens samen horen in Hybris. 

23 Autoroute du Soleil - Rudy Trouvé w/ Eric Thielemans - uit: ‘Afscheid van een Auto’, HNS 2021.

Het voorlaatste nummer op het album is een primeurtje. Autoroute du Soleil is een gloednieuwe song die Rudy Trouvé schreef voor Afscheid van een Auto, de nieuwe voorstelling van Adriaan Van Aken. Even lag het idee op tafel om iets urban/hiphop achtigs te maken. Maar "been there, done that", dacht Rudy en hij kwam aandragen met een hardcore Trouvé song. 

Ben je benieuwd naar meer over de nieuwe voorstelling van Adriaan? Op deze pagina kan je een fotoverslag van zijn laatste reis met zijn auto bekijken. En hier beluister je de allernulste aflevering van de begeleidende podcast.  

24 Ciao Mondeo (edizione rottame) - Toni Uranio w/ Bert Hornikx, Joris Caluwaerts - uit: ‘Schroot’, HNS 2015. Mixage @ Finster Studio.

Na afscheid te nemen van de auto van Adriaan Van Aken (en van autobezit in het algemeen) in track 23, nemen we in track 24 afscheid van de automobielindustrie (en van Ford Genk in het bijzonder). Ciao Mondeo is het slotnummer van Schroot en het enige nummer op ons album dat niet speciaal voor een voorstelling is geschreven. Stijn Segers nam het nummer op onder het pseudoniem Toni Uranio in 2014 en gereleased op 18 december van dat jaar, de dag van de sluiting van Ford Genk. Op ons album hoor je een heerlijke gloednieuwe versie samen met Joris Caluwaerts en Bert Hornikx. Maar hier tonen we je de live versie van Stijn samen met Micha Volders en Tim Geelen. Opgenomen op 29 september 2015 na één van de voorstellingen van Schroot op parking C van Ford Genk.