Fien Leysen
Wie We Zijn

18.09.2019 27.02.2020

Fien Leysen Wie We Zijn

Fien Leysen
Wie We Zijn

In Wie We Zijn probeert Fien Leysen een antwoord te vinden op de vraag die in de titel luidt. Ze gaat op zoek naar wie ze is, in verhouding tot een ander, en tot zichzelf. Hoe veranderlijk is die identiteit, en hoe wankel soms. Wie We Zijn kijkt daarom ook naar waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan, en hoopt via een persoonlijke zoektocht antwoord te kunnen geven op universele vragen.

Op scène worden tekst en beeld afgewisseld. Gesprekken met een ruimtevaarder en haar eigen grootvader die piloot was, vormen een kader voor de zoektocht

Fien Leysen werkt een jaar lang bij Het nieuwstedelijk als ‘Jonge Maker’. Wie We Zijn is de opvolger van haar bejubelde eerste voorstelling Wat (niet) weg is.

 

A pilot. An astronaut. A grandfather. In Who We Are, Fien Leysen addresses that very same question. She goes in search of who she is, both in relation to others and to herself. How malleable is this identity, how unsteady at times? Who We Are is an exploration of where we come from and where we are headed. It is a personal quest hoping to find an answer to universal questions. On the scene text and images are interwoven. Fien’s conversations with an astronaut and her own grandfather - a former pilot - offer a framework for her quest. For 1 year, Fien Leysen will be working as a Young Maker at Het nieuwstedelijk. Who We Are is the sequel to her acclaimed first performance What Is (not) Gone

tekst en spel
Fien Leysen

muziek
Bert Hornikx

scenografie
Manu Siebens

dramaturgie
Els Theunis & Adriaan Van Aken

techniek
Victor Thys & Kishan Singh

productie
Ellen Haesevoets

deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid

Met dank aan de interviewgasten: Fredo De Smet, Jan De Coster, Rachel, Tom Hannes, Frank De Winne, Koen Leysen, Paul Verhaeghe, Johan Braeckman en Maarten Larmuseau.

In de voorstelling wisselt tekst zich af met beeld. De beelden werden speciaal voor de voorstelling gemaakt en bestaan uit interviews en persoonlijk videomateriaal. Interviews, camera, en montage door Fien Leysen. De oude Super8 en 8mm fragmenten werden gefilmd door Gustaaf Vandaele.”

written, directed, played by
Fien Leysen

music by
Bert Hornikx

dramaturgy 
Els Theunis

scenographer
Manu Siebens

coaching
Adriaan Van Aken en Sara Vertongen

technical coordination
Viktor Thys en Kishan Singh

production
Ellen Haesevoets

with the support of Tax Shelter of the Belgian Federal Authority

Special thanks to all interviewees: Fredo De Smet, Jan De Coster, Rachel, Tom Hannes, Frank De Winne, Koen Leysen, Paul Verhaeghe, Johan Braeckman, Maarten Larmuseau, Gustaaf Vandaele.

In this piece text and video are featured. The images were especially created for this performance, and consist of interviews and personal footage. Interviews, camera and editing by Fien Leysen. The old Super8 and 8mm images were filmed by Gustaaf Vandaele.

Woensdag18.09.201920:15C-mine Cultuurcentrum, Genk
Vrijdag20.09.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Zaterdag21.09.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Woensdag25.09.201920:00CC Het Gasthuis, Aarschot
Vrijdag27.09.201920:15CC De Steiger, Menen
Zaterdag28.09.201920:00OPEK, Leuven
Zondag29.09.201915:00OPEK, Leuven
Woensdag02.10.201920:30CC De Velinx, Tongeren
Donderdag03.10.201920:15GC 't Blikveld, Bonheiden
Zaterdag05.10.201920:15CC Mechelen, Mechelen
Donderdag10.10.201920:00CC Nova, Wetteren
Dinsdag21.01.202020:15De Nieuwe Zaal, HasseltDe Stand der Dingen
Woensdag22.01.202020:15De Nieuwe Zaal, Hasseltmet Engelse boventitels
Dinsdag28.01.202020:00OPEK, Leuven
Woensdag29.01.202020:00OPEK, LeuvenDe Stand der Dingen
Donderdag30.01.202020:00OPEK, Leuven
Vrijdag31.01.202020:00OPEK, Leuvenmet Engelse boventitels
Zaterdag01.02.202020:30CC Strombeek, Strombeek-Bever
Vrijdag14.02.202020:00CC Knokke-Heist, Knokke-Heist
Zaterdag15.02.202020:00CC De Werf, Aalst
Donderdag20.02.202020:15CC Muze, Heusden-Zolder
Vrijdag21.02.202020:30Arenbergschouwburg, Antwerpen
Zaterdag22.02.202020:00CC Ter Vesten, Beveren
Donderdag27.02.202020:30KVS , Brusselmet Franse boventitels
Het begint met twee overgebleven oude mensen. Het begint in de neus van een fighter jet aan het einde van de tweede wereldoorlog. 
Met twee jongens die naar huis vliegen. En later, met een derde man die steeds vergeten wordt. Het begint aan het einde van een leven, aan het midden, en het begin.

Over de voorstelling

In Wie We Zijn kijkt Fien Leysen terug op waar ze vandaan komt, en hoe identiteit gevormd wordt. Het onderzoek start bij haar eigen grootvader die piloot was voor het Belgische leger. Langs verhalen over vliegtuigen die beschoten werden, en kogels die de cockpit doorboorden, komt Fien via omwegen uit bij verschillende experts. Ze zoekt antwoorden bij een bioloog, een filosoof, een psycholoog, een ornitholoog, een boeddhist, een digital expert, en een robot ontwerper. 

In de wereld van de digitaliteit, zijn onze online identiteiten onmisbaar geworden. Bijna ieder van ons is online terug te vinden, via een Facebook-profiel, een twitter-pagina, een Linkedin-samenvatting, een instagram-account, of gelijk welk digitaal platform. Deze platformen zijn misschien wel net zo populair omdat ze ons telkens de kans geven een identiteit te construeren, en uit het niets (of vanaf welk punt we ook willen) onszelf opnieuw uit te vinden of vorm te geven. Het lijkt wel of we nu, door deze social media, meer dan ooit bezig zijn met hoe we onszelf moeten profileren en dat we dat profiel dan ook werkelijk als onze identiteit aanzien.

Toch lijkt het alsof we ons vandaag meer dan ooit de vraag stellen wie we zijn. Vele mensen lijken in de war en zijn op zoek. Rond haar heen, en op haar Facebookfeed, zag Fien steeds meer leeftijdsgenoten op wereldreis vertrekken. Omdat ze snel nog een stukje van de wereld wilden zien of niet goed wisten wie ze waren. Maar is “het kennen van de wereld” of het “kennen van onszelf” überhaupt mogelijk?

Fien gaat in gesprek met iemand die de verste reis aflegde, een ruimtevaarder , en praat met hem over perspectief, afstand, ruimte, en wie we zijn.

Research wees uit dat 70% van de bevolking af en toe het noorden kwijt is, het gevoel heeft ergens niet thuis te horen, ergens geen recht op te hebben, een bedrieger te zijn, of niet de legitimiteit te voelen om iets te mogen zeggen. Dit komt steeds terug op de vraag wie we zijn, voor onszelf, maar ook naast anderen. In verhouding tot anderen. Tot de wereld. Tot waar we vandaan komen, waar we zijn, en waar we naartoe gaan.

 

"Leysen kan poëtisch raken, doseert perfect en prikkelt ook de gedachten – steken laat ze dus niet vallen, al mis je achteraf toch scherpe kantjes die je ideeën over identiteit écht op hun kop kunnen zetten. Is dat erg? Nee, want Wie we zijn is misschien een brave, maar altijd boeiende reis tussen
de wijde wereld en het eigen nest."

Gilles Michiels in De Standaard

'Wie zij we?', het is een vraag die velen bezighoudt. Fien Leysen goot het in een caleidoscopische voorstelling over identiteit, waarover het publiek in GC 't Blikveld zich boog in De Biechtstoel. 'Ik vind het cool dat we bestaan uit sterrenstof.'

De Biechtstoel is een installatie van De Zendelingen waarin toeschouwers na de voorstelling een persoonlijk nagesprek kunnen aangaan. De Zendelingen is een multimediaal kunstkritiekcollectief dat dialoog opzet tussen publiek, critici en theatermakers en deze dialoog multimediaal ontsluit. www.zendelingen.be

Fien begon in 2008 als YouTube-vlogster en leerde al doende filmen en monteren.

Ondertussen heeft ze meer dan 28 000 abbonnees. Dankzij haar verzameling masterdiploma’s en de geweldige opleidingen die ze hiervoor mocht volgen, vond ze zowel technisch als artistiek haar eigen weg.

 Ze zoekt telkens naar de meest geschikte manier om haar verhaal te vertellen, onafhankelijk van het medium,

en komt zo vaak uit bij een combinatie van verschillende vertelvormen (schrijven, performance, video, audio, …).

www.fienleysen.com

"Fien Leysen doet het weer: op basis van interviews met wetenschappers en experts zoveel verschillende lijntjes uitwerpen dat het je duizelt, om ze dan vervolgens één voor één netjes binnen te halen en er een strik in te leggen met een ontroerend, persoonlijk verhaal. Prachtig." -- Stijn Devillé