Stijn Devillé/Christophe Aussems
Yellowcake, Little Boy

25.02.2025 06.05.2025

Stijn Devillé/Christophe Aussems Yellowcake, Little Boy

Stijn Devillé/Christophe Aussems
Yellowcake, Little Boy

In zijn nieuwe toneeltekst fileert Stijn Devillé de Belgische betrokkenheid bij de ontwikkeling van de atoombom en zoomt hij in op de ethische discussies onder Amerikaanse en Duitse wetenschappers, op het verscheurende leed van Japanse burgers en graaft hij zich in in de gewelddadige en vaak illegale mijnbouw in Congo, toen en nu.

Yellowcake, Little Boy scheurt langs vier landen in vier continenten en legt het aanschijn van de oorlog bloot.

Vandaag, tachtig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn Europa en de wereld opnieuw in de greep van oorlogsretoriek, atoomdreiging en wapenwedloop.

het aanschijn van een oorlog
is altijd
het aanschijn van de dood
(uit Yellowcake, Little Boy)

In 1945, the atomic bomb with the nickname Little Boy fell on Hiroshima. Only Edgar Sengier knew what Belgium had to do with it. He was in possession of 1250 tons of yellowcake. When the American nuclear physicists working on the Manhattan Project learned of this, negotiations erupted. Playwright Stijn Devillé is fascinated by how people worldwide are connected and cause a chain of reactions. Chain reactions that change the course of history.

Edgar Sengier had his black miners in Shinkolobwe dig up this so-called yellowcake and then ship it secretly to a depot in New York. This uranium ore, used in the late 1930s only to make fluorescent hands in wristwatches, had some more commercial potential according to Edgar. When American nuclear physicists got wind of this, negotiations with the Belgian government-in-exile erupted. With the help of Albert Einstein to convince Queen Elizabeth, there was incredible pressure on Edgar Sengier and the Union Minière to supply the yellowcake for the development of nuclear weapons.

Yellowcake, Little Boy is een voorstelling van Stijn Devillé in regie van Stijn Devillé en Christophe Aussems. Met Tom Van Bauwel, Sara Vertongen, Prince K. Appiah & Sachli Gholamalizad en livemuziek van Geert Waegeman & Maï Ogawa. Dramaturgie Els Theunis scenografie Bart Van Merode kostuum Joëlle Meerbergen research Geheugen Collectief (o.l.v. Peter Van der Hallen), Els Theunis & Stijn Devillé productie Sabien Van Herzele & Chloé Mailleux techniek Bregt Janssens, Jari Abeloos, Wout Vatteroth geluid Stefan De Reese stage dramaturgie Rune Wittouck stage regie-assistentie Armin Dorrani productie stage Martha Brems met dank aan Luc Michiels voor de bruikleen van een klok.

**deze productie kwam tot stand met de steun van de Vlaamse Overheid, van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

text & direction Stijn Devillé direction Christophe Aussems performance Tom Van Bauwel, Sara Vertongen, Prince K. Appiah and Sachli Gholamalizad music Geert Waegeman & Maï Ogawa dramaturgy Els Theunis research Geheugen Collectief scenography Bart Van Merode costume Joëlle Meerbergen technical crew Bregt Janssens sound Stefan De Reese 

Dinsdag25.02.202520:00OPEK, LeuvenPremièreTickets
Woensdag26.02.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Donderdag27.02.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Zaterdag01.03.202520:15CC De Meent, Alsembergmet inleidingTickets
Woensdag12.03.202520:00CC Ter Vesten, BeverenTickets
Donderdag13.03.202519:30CC De Adelberg, Lommelmet inleidingTickets
Woensdag19.03.202520:15CC Maasmechelen, Maasmechelenmet inleidingTickets
Donderdag20.03.202520:15CC Muze, Heusden-ZolderTickets
Vrijdag21.03.202520:15CC Het Perron, IeperTickets
Maandag24.03.202519:30C-Mine , GenkTickets
Dinsdag25.03.202520:15CC Mechelen, Mechelenmet inleidingTickets
Woensdag26.03.202520:00CC De Werf, AalstTickets
Donderdag27.03.202520:00CC Brugge, BruggeTickets
Vrijdag28.03.202520:15CC Lokeren, LokerenTickets
Zaterdag29.03.202520:00Arenbergschouwburg, Antwerpenmet inleidingTickets
Zaterdag05.04.202520:00CC De Spil, Roeselaremet inleidingTickets
Donderdag24.04.202520:00De Nieuwe Zaal, HasseltTickets
Vrijdag25.04.202520:00De Nieuwe Zaal, HasseltTickets
Zaterdag26.04.202520:00De Nieuwe Zaal, HasseltTickets
Woensdag30.04.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Donderdag01.05.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Vrijdag02.05.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Zaterdag03.05.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Zondag04.05.202515:00OPEK, LeuvenTickets
Dinsdag06.05.202520:00OPEK, LeuvendernièreTickets

OVER YELLOWCAKE, LITTLE BOY

Theatermaker Stijn Devillé is gefascineerd door hoe
mensen wereldwijd met elkaar verbonden zijn
en een keten van reacties veroorzaken.

Kettingreacties die de geschiedenis een andere wending geven.

Op 6 augustus 1945 valt de atoombom met de spotnaam Little Boy op Hiroshima. Alleen de directeur van de Union Minière, Edgar Sengier wist wat België daarmee te maken had. Hij was in het bezit van 1250 ton uraniummonoxide of yellowcake. Toen de Amerikaanse kernfysici die aan het Manhattan Project werkten hier weet van kregen, barstten de onderhandelingen los.

In een hotelkamer in Londen in september 1933, houden twee wereldvermaarde, joodse natuurkundigen zich schuil voor de nazi’s: Leo Szilard toetst bij zijn mentor Albert Einstein het idee van een fysische kettingreactie af. Als zes jaar later Duitse wetenschappers erin slagen uranium te splitsen, ligt de weg naar de ontwikkeling van een kernwapen open. Szilard en Einstein waarschuwen president Roosevelt voor het dreigende Duitse gevaar en raden hem aan zelf een kernprogramma op te starten.

Vanuit Brussel laat Edgar Sengier intussen zwarte mijnwerkers in Shinkolobwe in uiterst penibele omstandigheden de yellowcake opgraven en naar een depot in New York verschepen. Dit uraniumerts, dat tot eind jaren dertig vooral wordt gebruikt om wijzers in polshorloges fluorescerend te maken, blijkt plots van geostrategisch belang. Na scherpe onderhandelingen met de Union Minière en de Belgische regering in ballingschap, zullen de Amerikanen zich vanaf 1942 decennialang toegang verschaffen tot het uranium uit Congo. Wanneer Duitsland de oorlog verliest en het Duitse kernproject een flop blijkt, lijkt het Amerikaanse atoomprogramma voor Szilard overbodig geworden. Maar dat is buiten het militair-industriële complex gerekend, dat op volle toeren blijft draaien. De oorlog in de Stille Oceaan is nog niet voorbij.

Ondanks het voorafgaande verzet van wetenschappers als Leo Szilard en Niels Bohr wordt Little Boy op 6 augustus 1945 op Hiroshima gedropt. De pogingen om Winston Churchill, president Roosevelt, oorlogsminister Henry Stimson en later president Truman op andere gedachten te brengen, vallen in dovemansoren. Honderdduizenden Japanse slachtoffers laten in augustus 1945 het leven of zijn levenslang verminkt.

Wanneer de gevolgen van de bom geleidelijk aan duidelijk worden, kantelt het westerse enthousiasme over het einde van de oorlog en over de Amerikaanse technologische voorsprong, in een diep en existentieel afgrijzen.

Tot ver in de eenentwintigste eeuw zal de mijn in Shinkolobwe nog illegaal ontgonnen worden om twijfelachtige regimes aan uranium te helpen voor hun geheime kernprogramma’s. Ook vandaag zijn nog clandestiene mijnwerkers in de Congolese mijnen actief, soms in opdracht van internationale misdaadsyndicaten en warlords.