"Kijk naar Noah en dat gelul
over de zondvloed!
Hij heeft de apen toch ook niet
met de antilopen doen neuken,
ofwel soms?
Dat is gewoon een natuurwet.
'Soort zoekt soort'."
Affiche
Auteur - Neil Labute
De Amerikaan Neil LaBute begon zijn carrière als theaterauteur, maar verwierf pas definitief bekendheid door de bewerking van zijn eigen stuk ‘In the Company of Men’ tot filmscript in 1997. LaBute heeft ondertussen meer filmadaptaties op zijn palmares staan, al dan niet van eigen theaterwerk, zoals ‘The Shape of Things’ (2003) en ‘Possessions’ (2004) met o.a. Gwyneth Paltrow. Deze films regisseerde hij bovendien zelf, zoals bijvoorbeeld ook ‘Nurse Betty’ (2000) met Renée Zellweger. In 1999 schreef LaBute de loeiharde theatertekst ‘Bash’ (gespeeld in Vlaanderen en Nederland), een trio van éénakters over geweld en kwaad in het dagelijkse leven.
Neil LaBute’s werk wordt getypeerd door levensechte personages, cynische humor en zijn voorkeur voor sociale thema’s. De strijd tussen de seksen is de rode draad doorheen zijn gehele oeuvre. LaBute wordt vaak een provocateur genoemd en men kan niet ontkennen dat hij zijn publiek effectief choqueert. Toch is dit niet zozeer een vooraf gesteld doel, maar wel het gevolg van de precisie en nuchterheid waarmee hij herkenbare situaties schetst.
In ‘Fat Pig’ (2004) kaart LaBute de taboe rond overgewicht aan. LaBute schetst het morele dilemma van Tom op subtiele wijze: hij valt oprecht voor de sympathieke Helen, maar kan moeilijk weerwerk leveren tegen een omgeving, waarbinnen de acceptatie van dikke mensen ver zoek is. ‘Soort zoekt soort’: dat is de regel. Met scherpe en extreem grappige dialogen roept LaBute een wereld op, met een groot tekort aan tolerantie tegenover iedereen die niet probeert aan de perfectie te beantwoorden.
Met ‘Vet Varken’ dropt de Queeste opnieuw een Nederlandstalige première van een straffe actuele toneeltekst in de theaterzalen.
De pers
Dikke mensen kunnen het wel schudden
"heldere regie mag wel iets gedurfder (...) een prima introductie van deze prikkelende Labute."
recensie in De Volkskrant (Karin Veraart) - 30 maart 2007
Dik zijn is niet mooi
"Ons denken en doen veranderen, daar zal 'Vet Varken' niet in slagen, maar de Queeste houdt het publiek wel een spiegel voor. (...) de toeschouwer wordt langzaam meegelokt naar het onverbiddelijke einde." ***
recensie in Gazet van Antwerpen (CRu) - 22 maart 2007
'Theater is een creatief deurgat naar de ziel bieden'
artikel in De Morgen door Wouter Hillaert - 17 maart 2007
"Confronterend, niet choquerend"
interview met Helena Van den Berge - HBvL (Steven Vanclef) 14 maart 2007
De sociale melaatsheid van dikzijn
De tekst van de Amerikaanse schrijver en filmmaker Neil LaBute werd vertaald door Michiel de Cock.
"Het stuk gaat vooral over de persoonlijke keuze van een individu tegenover de druk van de samenleving. (...) Als je iets vertaalt, dan schrijf je het op een bepaalde manier opnieuw. Je kent de gedachten en de overwegingen van de schrijver. Vertalen is daarom ook een heel goede oefening voor een schrijver."
artikel in Theater Maker door Robbert van Heuven - maart 2007
"Verliefd op een vette koe"
De Queeste bewerkt shockerend 'Fat Pig' van Neil LaBute
artikel in Het Belang van Limburg (Tanja Rutten) - 6 september 2006