Pieter Genard
Vandenhond (10+)

Pieter Genard Vandenhond (10+)

Pieter Genard
Vandenhond (10+)

Een leider worden.
Er zijn er die het doen voor de eer.
Omdat ze graag macht hebben.
Omdat ze zo graag, graag gezien willen zijn.
Of omdat ze denken dat ze er rijk van zullen worden.
Ben heeft het gedaan omdat hij niks beters te doen had.
En ook een beetje omdat Eva het hem vroeg.


Ben is een hond. Dat moet je maar aannemen. Een hond die, op doortocht naar elders, in de stad terechtkomt. Hij leert er Jaco kennen én de bloedmooie Eva. Hij wordt leider van hun roedel en blijft in de stad. Als een meute nieuwe honden hen bedreigt, roept Ben op tot rust. Maar Jaco wil vechten. Moet Ben kiezen voor zijn vriend? Of voor de vrede?


Pieter Genard schreef een beestig verhaal op gitaar en drum. Over vriendschap, moed en verantwoordelijkheid. Een verhaal zonder rare woorden, vergezochte filosofie of (pseudo)wetenschap. Een verhaal waarin dingen gebeuren die voor zich spreken. Er zijn achtervolgingen en ontsnappingen. Er wordt in gelachen, gevochten, gekakt en gekust. Maar er zijn ook twijfels en moeizame gesprekken. Want zelfs een klein kind weet dat samenleven soms prachtig is en soms vandenhond.

tekst & spel Pieter Genard
muziek Youri Van Uffelen, Ephraïm Cielen
regie Stijn Devillé, Adriaan Van Aken
coproductie Lazarus

Vandenhond (10+), een jeugdvoorstelling die vanuit de ogen van een hond een scherpe én gevoelige blik werpt op onze menselijke samenleving. Een grauwe banlieu met een stinkbeek: zoals een hond in stereo ruikt, zo gevoelig voor geur en gehoor zijn de zintuiglijke beschrijvingen in dit muziektheaterstuk. Begeleid door muzikanten Youri Van Uffelen en Ephraïm Cielen vertelt acteur Pieter Genard het wedervaren van de zwervershond Ben die zich in een voorstad ontpopt tot de leider van een lokale meute honden. (...) Genard acteert subtiel, nu eens observerend, vervolgens vervaarlijk blaffend. Een welkome dubbelheid die zich ook in de muziek laat voelen. Gaat de tekst zich soms te buiten aan uitvoerige beschrijvingen, dan brengt de live-soundtrack (drum, gitaar, samples) voldoende tempowissels tussen melancholie en gejaagdheid. Vandenhond kaart ongedwongen grote thema's aan: de allochtonenproblematiek, maar evengoed zaken die het hart aanbelangen zoals liefde en vriendschap. De voorstelling is een poëtische dierenfabel en een actuele mensenfabel. (Liv Laveyne in De Morgen)


Pieter Genard wilde al lang iets eenvoudigs op de planken brengen, eenvoudig in taal, puur in verhaal. Braakland/Zhebilding gaf hem die kans, en samen maakten ze er iets heel moois van. De muzikanten Youri Van Uffelen en Ephraïm Cielen maken met hun live samples van gitaar en houten slaginstrumenten een bijzondere soundtrack. Het is een mooi samenspel tussen de muzikanten en de verteller. Ze zorgen samen voor kwinkslagen in klanken en geluiden. De muziek schuift heel organisch in het verhaal, de klanken bezorgen de vertelling een spanning, en laten het naar rust glijden. Om dan weer heel ritmisch een andere weg op te gaan, zoals de hond in het verhaal ook doet. Pieter Genard kan wonderlijk mooi vertellen. Hij vertolkt het personage hond en tegelijkertijd neemt hij daar een aangename afstand van. Dat zorgt – samen met de gelaagde soundtrack - voor een poëtische vertelling die jong en oud weet te boeien. (Tuur Devens in De Bond)