Adriaan Van Aken & Roel Swanenberg
Trust

21.03.2024 01.02.2025

Adriaan Van Aken & Roel Swanenberg Trust

Adriaan Van Aken & Roel Swanenberg
Trust

In Trust volg je de transformatie van Maria van een typisch tienermeisje naar een zelfstandig denkende en handelende vrouw. Op straat gezet door haar moeder en in de steek gelaten door haar vriendinnen, ontmoet ze Matthew, een enigmatische, kettingrokende computertechnicus die altijd een handgranaat op zak heeft – just in case!

Na een eerste bewerking door Adriaan Van Aken in 2007 van wat één van de meest originele liefdesverhalen ooit moet zijn, maakt hij een nieuwe voorstelling op basis van deze cultfilm van Hal Hartley uit 1990.

In Hal Hartley's Trust, a 1990 cult film, you follow Maria's transformation from a typical teenage girl to an independently thinking and acting woman. Discarded on the streets by her mother and abandoned by her friends, she meets Matthew, an enigmatic, chain-smoking computer engineer who always carries a hand grenade - just in case!

After a first adaptation by Adriaan Van Aken in 2007 of what must be one of the most original love stories ever, he is creating a new play based on this film, with a big focus on the musicality of the text.

ENGLISH SURTITLDED PERFORMANCES AT OPEK LEUVEN

origineel script Hal Hartley concept, tekstbewerking en regie Adriaan Van Aken regie Roel Swanenberg spel Joëlle Francis, Lukas Bulteel, Simone Milsdochter, Aline Cornelissen & Tom Van Bauwel muziek Rudy Trouvé dramaturgie Els Theunis scenografie Saskia Louwaard kostuum Joëlle Meerbergen lichtontwerp Seppe Brouckaert geluid Stefan De Reese

deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

original script Hal Hartley concept, adaptation and direction Adriaan Van Aken direction Roel Swanenberg acting Joëlle Francis, Lukas Bulteel, Simone Milsdochter, Aline Cornelissen & Tom Van Bauwel music Rudy Trouvé dramaturgy Els Theunis scenography Saskia Louwaard costume design Joëlle Meerbergen technical crew Seppe Brouckaert sound design Stefan De Reese

Vrijdag06.12.202420:00De Nieuwe Zaal, HasseltTickets
Zaterdag07.12.202420:00De Nieuwe Zaal, HasseltTickets
Maandag09.12.202420:15CC De Bogaard, Sint-TruidenTickets
Donderdag12.12.202420:15GC Den Bussel, KeerbergenTickets
Vrijdag17.01.202520:00CC BrasschaatTickets
Zaterdag18.01.202520:00CC De Herbakker, Eeklo
Woensdag22.01.202520:00Minard, GentTickets
Vrijdag24.01.202520:00c o r s o, BerchemTickets
Dinsdag28.01.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Woensdag29.01.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Donderdag30.01.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Vrijdag31.01.202520:00OPEK, LeuvenTickets
Zaterdag01.02.202520:00OPEK, LeuvendernièreTickets
Donderdag21.03.202420:00OPEK, LeuvenPremière
Vrijdag22.03.202420:00OPEK, Leuven
Zaterdag23.03.202420:00OPEK, Leuven
Dinsdag26.03.202420:00OPEK, Leuvengeannuleerd wegens ziekteGeannuleerd
Woensdag27.03.202420:00OPEK, Leuvengeannuleerd wegens ziekteGeannuleerd
Donderdag28.03.202420:00OPEK, Leuvengeannuleerd wegens ziekteGeannuleerd
Woensdag17.04.202420:00OPEK, Leuven
Donderdag18.04.202420:00OPEK, Leuvenmet inleiding
Vrijdag19.04.202420:00OPEK, Leuven
Zaterdag27.04.202420:00De Nieuwe Zaal, HasseltInleiding door Karel Deburchgrave
Donderdag02.05.202420:15C-Mine , Genk
Zaterdag04.05.202420:00De Nieuwe Zaal, Hasselt

Meer over Trust

Maria, een 'All American' middelbare schoolmeisje (kauwgum, goedkope make-up,…) meldt haar ouders dat ze met school is gestopt omdat ze zwanger is van haar vriendje (de onvermijdelijke 'captain of the football team') en bezorgt haar vader zo een fatale hartaanval.

Op straat gezet door haar moeder en in de steek gelaten door haar vriendinnen, ontmoet ze Matthew, een enigmatische, kettingrokende computertechnicus die altijd een handgranaat op zak heeft - just in case!- en die ondanks zijn gevorderde leeftijd (hij loopt tegen de dertig), nog bij zijn vader woont.

In relatie tot Matthew (of ondanks hem?) bouwt Maria eerst haar volledige persoonlijkheid af om zich daarna in luttele weken te ontwikkelen van doorsnee schoolmeisje tot zelfstandig denkende en agerende jonge vrouw. 



Trust (1990) is een film van de Amerikaanse schrijver, regisseur en muzikant Hal Hartley en vormt het middenstuk van diens New Jersey Trilogie, waar behalve Trust, ook The Unbelievable Truth en Simple Men deel van uitmaken. Opvallend kenmerk? De kadans van de dialogen! Die worden in hoog tempo, zonder veel (psychologische) invoeling gebracht, als een extreme vorm van hardop denken.

Door de psychologische laag van de tekst niet aan te spelen, komt er in Hartleyfilms iets bovendrijven dat ook bepaalde theatermakers fel waarderen, Adriaan Van Aken op kop.

Was dat gemeend?
Wil je met mij trouwen?

Ja.

Waarom?

Omdat ik dat wil.

Niet omdat je van mij houdt of zo?

Ik respecteer en bewonder je.

Is dat geen liefde?

Nee. Dat is respect en bewondering.
Volgens mij is dat beter dan liefde.

Over de versie van 2007

Adriaan Van Aken maakte in 2007 al een fel gesmaakte enscenering van Trust bij het toenmalige Braakland/ ZheBilding met Jessa Wildemeersch, Pieter Genard, Kris Cuppens & Sara Vertongen. Enkele reacties: 


De tonen gaan met de woorden een rechtstreekse tweespraak aan en moeten er niet voor onderdoen. Precies omdat beide inspiraties elkaar in Trust zo goed verstaan, loopt de voorstelling evenmin gevaar om door de muziek gedomineerd te worden. De dialoog is er een tussen evenwaardige partijen. — Ines Minten in recto:verso


Een even pakkend als eenvoudig samenspel van muziek, licht en spel levert fraaie beelden op. Zo geeft Trust zich uiteindelijk bloot als een fijnzinnige, doorleefde voorstelling. — Thijs De Smet in Knack


Trust dwingt de toeschouwer tot het stellen van essentiële levensvragen. Doen we wat we wensen? Zijn we vrij of slechts een slaaf? Ernstige stuff, maar er is plaats voor humor. — Christophe Rutten in Het Belang van Limburg


De rake zinnen brengen immers talloze emoties en wrijvingen naar boven. En ook visueel zeggen een subtiele en suggestieve hint hier en daar voldoende. — VC in Zone


Hartleys dialogen zijn absurdistisch, conflictueus en laconiek van toon. Het is logisch dat de makers van Trust ze letterlijk behouden; ze zijn fantastisch. — Jelle Van Riet in De Standaard