A business that makes nothing but money is a poor business
Simon De Vos regie
Bram De Win spel
Bert Hornikx en Joris Caluwaerts muziek
Simon De Vos, Alexander Schreuder, Christophe Aussems, Els Theunis en Guido Kees tekst
Alexander Schreuder dramaturgie
Selm Wenselaers, Simon De Vos en Alexander Schreuder research en interviews
Karl Philips toneelbeeld
Kishan Singh lichtontwerp
Christophe Aussems en Els Theunis artistieke feedback
Het nummer Ciao Mondeo in de voorstelling werd op 18 december 2014 uitgebracht door Toni Uranio e la sua orchestra n.a.v. de sluiting van Ford genk.
in coproductie met De Unie Hasselt-Genk, Z33, C-mine cultuurcentrum Genk en Via Zuid met steun van de provincie Limburg, Stad Hasselt en Stad Genk
Parking C was de personeelsparking voor alle werknemers die vanuit de richting van het kanaal kwamen. Parking B, de andere grote parking, was de parking voor de werknemers die vanuit de andere richting (Bilzen, Diepenbeek, Genk) kwamen.
Men had dit zo gepland omdat er dan minder kruiselings verkeer was tijdens de shiftwisselingen.
Adres: Henry Fordlaan 8, Genk -- google maps
Radiomaakster Katharina Smets ging praten met Ford werknemers van wie het lot jarenlang met defabriek verbonden was. Hier hoor je Sammy Pussat
Radiomaakster Katharina Smets ging praten met Ford werknemers van wie het lot jarenlang met de fabriek verbonden was. Hier hoor je Willy Huyskens uit Zwartberg.
In 2004-2005 maakten we als de Queeste ARBEID/AFSCHEID DE FORD, een locatievoorstelling over de 3000 ontslagen bij Ford Genk. Voor het eerst baseerden we één van onze voorstellingen op interviews.
In het heetst van de strijd verzamelden we tekst- en beeldmateriaal van ontslagen arbeiders, vakbonden en managementteam en verdiepten ons in de geschiedenis van de Ford Motor Company. Het sociale drama bij Ford Genk gebruikten we als modelcrisis. Hoe komt het dat de globale industrie zo drastisch is veranderd in de laatste decennia? Hoe komt het dat kleine verschuivingen op wereldniveau zo'n sterke impact hebben op onze leefwereld? Hoe verwerk je zo'n afscheid van arbeid? Meer info op de archiefwebsite www.dequeeste.be
Met de definitieve sluiting van Ford Genk vonden we het tijd voor een vervolg – opnieuw in samenwerking met C-mine Cultuurcentrum.
Regisseur Simon de Vos studeerde Germaanse Talen aan de Universiteit van Gent en volgde daarna de parttime regieopleiding aan Toneelacademie Maastricht. Tijdens zijn studies in Maastricht richtte hij het gezelschap Sermoen op. In 2013 werd hij door Knack Focus verkozen tot 'podiummens van het jaar'. Simon gooide hoge ogen met zijn regie van ‘Romeo en Julia’ bij HetPALEIS.
Talentwerking
De samenwerking met de jonge theatermaker Simon de Vos startte nog onder de Queeste-vlag. Daar werd in de afgelopen jaren succesvol geïnvesteerd in jonge makers als Ilmer Rozendaal, Sadettin Kirmiziyüz, Jan Jasper De Vries, Marijke De Kerf, Naomi Velissariou en Suze Milius. Deze talentontwikkelingstrajecten werden gerealiseerd in samenwerking met partners als TAKT Dommelhof, CCHA, C-mine cultuurcentrum en Toneelacademie Maastricht.
Ook bij Het nieuwstedelijk blijft de ontwikkeling van jonge theatermakers een speerpunt. We kiezen voor een trajectvorm, waarbij de makers in verschillende projecten en processen van ons theaterhuis betrokken worden. Zo kan je jong talent Maarten Ketels binnenkort als speler zien in Hoop, maar werkt hij ondertussen onder onze vleugels ook aan zijn eigen voorstellingTroje.
"Soms dacht ik: die man (acteur Bram De Win, red.) heeft zélf op de Ford gewerkt." Ex-fordarbeider Onofrio Zoncheddu in Het Belang van Limburg
"Hier gaat het om gevoelens. Die kunnen de media niet overbrengen. Pas als ik Bram twee minuten stilte zie houden met tranen in zijn ogen, en naar de haag zie gaan, voel je weer echt de pijn en het verdriet." Ex-Fordbediende en schrijver Guido Kees in De Standaard.
"Bram De Win speelt deze man doorleefd en intens betrokken. (...) Een overtuigende, sterke rol" recensent Jos Prop in De Limburger (****)
Op maandag 28 september organiseerden we na de voorstelling een nagesprek.
We nodigden Meryame Kitir (volksvertegenwoordiger en ex-Ford werknemer), Marc Cloostermans (VDAB Limburg) en Jean-Paul Coenen (LSM) uit en spreken met hen over hun persoonlijke ervaringen met Ford, over de betekenis van 'werk', over veerkracht en het belang van toekomstperspectief.
Het nummer Ciao Mondeo in de voorstelling werd op 18 december 2014 uitgebracht door Toni Uranio e la sua orchestra n.a.v. de sluiting van Ford Genk.
beluister de song hier
Maakproces
Als theatermakers filteren we alle bruikbare elementen uit de verhalen en het gedrag van de geïnterviewden, om die vervolgens tijdens het repetitieproces te verwerken en te fictionaliseren. Zo ontstaat er een transformatie van de ‘persoon’ uit het interview tot een ‘personage’ in de toneelvoorstelling. En zo wordt zijn individuele ‘waarheid’ uit het interview de basis voor een nieuwe ‘waarachtige’ toneelvoorstelling. In de praktijk houden we maar een fractie van het totale interviewmateriaal over en gebruiken we verschillende personen en bronnen voor de creatie van één personage.
Het interviewmateriaal is voor Schroot aangevuld met eigen tekstmateriaal gebaseerd op research in kranten. Een bijzondere dank gaat uit naar Guido Kees, een Fordbediende die nog steeds op Ford werkt. Tekstfragmenten van zijn hand zijn verwerkt in de voorstelling. Hij en zijn collega’s hielden de feiten uit de voorstelling nauwlettend in het oog om een zo realistisch mogelijke tijdlijn en context te scheppen.
1908: start export Ford T in Europa
1922: start export naar België en assemblage in Antwerpen
1930: start productie in Antwerpen
1948: nieuwe productiehallen in Antwerpen
1962: start bouw Ford Genk
1964: start productie in Genk: De Ford Taunus 12M / 600 wagens per dag
1965: start productie Ford Transit
1968 start productie stalen wielen, export naar andere Fordfabrieken.
1973: reeds 297.399 voertuigen geassembleerd.
1982: start productie Ford Sierra
1993: start productie Ford Mondeo
1994: topjaar - 478.053 Sierra’s en Mondeo’s lopen van de band. 14.000 mensen werken in Ford Genk
1999: start van de conveyor ; een 900 meter lange aanvoerlijn die onderdelen van enkele naast de fabriek gelegen toeleveranciers rechtstreeks met de productielijn verbond.
2000: start van tweede generatie van de Mondeo in Genk.
Jaren 2000: Het gaat slecht met moederconcern Ford, dat een grootse reorganisatie in gang zette om de kosten te drukken. Vele fabrieken gaan dicht, waarbij tienduizenden banen sneuvelen.
2002: 10.000 werknemers
2003: productie Transit naar Turkije, 3000 werknemers vloeien af
2004-2006: investering in fabriek om ze flexibeler te maken
2006: nieuwe modellen in productie: Galaxy en S-MAX
2007: aankondiging toekomst Ford Genk verzekerd tot 2020
2008: wereldwijde economische recessie
2012: 14 miljoenste voertuig van de band
24 oktober 2012: bekendmaking sluiting Ford Genk in 2014
2013: start SALK, een reconversieplan voor de provincie Limburg om de gevolgen van de sluiting van Ford Genk op te vangen
28.12.2014: laatste auto rolt van de band
2015: ontmanteling Fabriek
2016: laatste personeel verlaat Ford terrein