Trailer
Het is gelijk kinderen die in het veld een vreselijk spel spelen
voordat de regels uitgevonden waren.
Auteur Marina Carr
"Carr's writing is wonderful, with a terrific poetic ear for loneliness and crude insults" (Washington Post)
Het toneelwerk van de Ierse Marina Carr (1964) kan je opdelen in drie fases.
In haar absurdistische fase schrijft ze haar eerste toneelteksten die sporen dragen van Beckettiaans theater en overtuigd feminisme.
Midden jaren '90 maakt ze een switch van het absurdisme naar een meer realistische en soms surreële tweede fase: de 'Midlands-cyclus'. Met deze harde en grauwe teksten zet Carr zich af tegen de stereotiepe romantische afschildering van het groene landschap van de Ierse Midlands en verwerft een internationale reputatie. Het centrale thema is de onontkoombaarheid van erfelijkheid en de cyclische herhaling van het noodlot.
Meer recent heeft Carr afstand genomen van de Midlands-thematiek en de realistische dimensie. De Midlands heeft ze ingeruild voor een stedelijke setting.
Marina Carr studeerde aan University College Dublin en schrijft theaterteksten, gekruid met pittige personages en smeuïge verhaallijnen. Ze verbindt actualiteit met oude mythes en volkse sprookjesfiguren. Bovendien zijn haar teksten zwart humoristisch en doorspekt met seks, brutaliteit én poëzie. Ze worden uitgegeven door Faber and Faber en The Gallery Press en wonnen verschillende belangrijke prijzen. Carrs toneelwerk werd in heel wat talen vertaald en gespeeld in China, Zuid-Korea, Estonië, Hongarije, Canada, de Verenigde Staten, Tsjechië, Duitsland, Italië, ...
Momenteel geeft ze als ereprofessor les theaterschrijven aan Trinity College Dublin en woont ze in Kerry met haar man en vier kinderen.
Hier vind je de tekst 'Caught in the Middle' van Ruth Mariën. Op vraag van de Queeste schreef Ruth over Marina Carr en haar werk.
Ruth Mariën studeerde Taal en Letterkunde en Culturele Studies aan de KUL. Zij is communicatiemedewerkster en dramaturge bij Benjamin Verdonck, Braakland/ZheBilding en Annelies van Hullebusch. Verder maakt ze deel uit van Corpus Kunstkritiek en schrijft ze af en toe voor Etcetera en rekto:verso.
Je vindt deze tekst ook in ons 6-maandelijks boekje (bestellen kan hier).
foto Marina Carr (c) Colm Hogan

Affiche
Vernieuwde de Queeste speelt klasse hoger. ****
De Morgen - 8 april 2010 (Liv Laveyne)
Het gezin als gruwel.
Theatermaggezien - 29 maart 2010 (Roger Arteel)
Een lange geschiedenis van incest.
De Standaard - 24 maart 2010 (Klaas Tindemans)
De Queeste pakt verrassend uit met Iers plattelandsdrama.
Wie niets verandert is medeplichtig aan het in stand houden van de status-quo / recensie
De Limburger en Limburgs Dagblad - 22 maart 2010 (Jos Prop)
Wie niet weg is, is verkracht
recensie ***1/2
Knack Blogt - 20 maart 2010 (Els Van Steenberghe)
Ze zien elkaar doodgraag.
De Queeste tussen haat en liefde in OP DE HOGE DOORN
Interview met Katrien De Ruysscher
HBvL - 17 maart 2010 (An Smets)
Herbeluister hier het interview van Heidi Lenaerts met Domien Van Der Meiren over OP DE HOGE DOORN.
KLARA tijdens Babel - 17 maart 2010