Christophe Aussems & Domien Van Der Meiren
Op de hoge doorn

21.01.2012 18.02.2012

© Kristien Wintmolders

Christophe Aussems & Domien Van Der Meiren
Op de hoge doorn

De oude Doornaert heeft zijn boerderij op de heuvel laten verkommeren, en domineert zijn familie met harde hand. De Doornaerts worstelen met een verleden dat niet loslaat. Ze dromen van een toekomst ver weg van deze rottende heuvel. Een toekomst die maar niet wil komen.
Misschien is er nu hoop voor de jongste dochter. Zij staat op trouwen.

De Ierse Marina Carr schreef met 'On Raftery's Hill' een aangrijpend drama over een spiraal van uitzichtloosheid, vol donkere humor die verbergt wat het daglicht niet mag zien. Vlaams toneelauteur Filip Vanluchene vertaalde, speciaal voor het nieuwe ensemble van de Queeste.



De oude Doornaert heeft zijn boerderij op de heuvel laten verkommeren, en domineert zijn familie met harde hand. De Doornaerts worstelen met een verleden dat niet loslaat. Ze dromen van een toekomst ver weg van deze rottende heuvel. Een toekomst die maar niet wil komen.
Misschien is er nu hoop voor de jongste dochter. Zij staat op trouwen.

De Ierse Marina Carr schreef met 'On Raftery's Hill' een aangrijpend drama over een spiraal van uitzichtloosheid, vol donkere humor die verbergt wat het daglicht niet mag zien. Vlaams toneelauteur Filip Vanluchene vertaalde, speciaal voor het nieuwe ensemble van de Queeste.


OP DE HOGE DOORN is een voorstelling van
Marina Carr tekst
Filip Vanluchene vertaling
Christophe Aussems & Domien Van Der Meiren regie
Katrien De Ruysscher, Tom Ternest, Lien De Graeve, Bram Van Der Kelen, Ilse De Koe, Gilles De Schryver spel
Bert Hornikx live muziek
Geert Peymen toneelbeeld
Elif Korkmaz & Jorine van Beek kostuum
Denise Castermans protheses
Kishan Singh techniek & lichtontwerp
Reinout Taeymans techniek
Christophe Aussems artistieke leiding
Els Gennez zakelijke leiding & communicatie
BRUSATTO grafische vormgeving
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
firma 103 website

met dank aan TAKT Dommelhof & Helena Van den Berge
met steun van de steden Genk & Hasselt, de Provincie Limburg & de Vlaamse overheid

Marina Carr tekst
Filip Vanluchene vertaling
Christophe Aussems & Domien Van Der Meiren regie
Katrien De Ruysscher, Tom Ternest, Lien De Graeve, Bram Van Der Kelen, Ilse De Koe, Gilles De Schryver spel
Bert Hornikx live muziek
Geert Peymen toneelbeeld
Elif Korkmaz & Jorine van Beek kostuum
Denise Castermans protheses
Kishan Singh techniek & lichtontwerp
Reinout Taeymans techniek
Christophe Aussems artistieke leiding
Els Gennez zakelijke leiding & communicatie
BRUSATTO grafische vormgeving
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
firma 103 website

met dank aan TAKT Dommelhof & Helena Van den Berge
met steun van de steden Genk & Hasselt, de Provincie Limburg & de Vlaamse overheid

Woensdag17.03.201020:15t,arsenaal Mechelen, Mechelen
Donderdag18.03.201020:15t,arsenaal Mechelen, MechelenPremière
Vrijdag19.03.201020:15Cultuurcentrum Achterolmen, Maaseik
Dinsdag23.03.201020:15CC Genk / aud. Limburghal, Genk
Dinsdag30.03.201020:0030CC / Wagehuys, Leuven
Donderdag01.04.201020:30CC Zwaneberg, Heist-op-den-berg
Donderdag08.04.201020:30Theater aan het Vrijthof, Maastricht
Vrijdag09.04.201020:30De NWE Vorst, TilburgGeannuleerd
Dinsdag13.04.201012:30Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR), Brussel
Donderdag15.04.201020:15CC Lanaken, Lanaken
Vrijdag16.04.201020:15CC De Adelberg, Lommel
Zaterdag17.04.201020:30Schouwburg Kunstmin, Dordrecht
Woensdag21.04.201020:30ccBe, Berchem
Donderdag22.04.201020:15CC Muze, Heusden-zolder
Vrijdag23.04.201020:15CC Het Perron / stadsschouwburg, Ieper
Maandag26.04.201020:15CC De Bogaard, Sint-truiden
Dinsdag27.04.201020:00ccha, Hasselt
Vrijdag30.04.201020:00CC Stroming, Evergem (sleidinge)
Dinsdag04.05.201020:30NTGent / ARCA, Gent
Woensdag05.05.201020:30CC De Velinx, Tongeren
Donderdag06.05.201020:00CC Het Gasthuis, Aarschot
Zaterdag08.05.201020:00Cultureel Centrum De Abdij, GeraardsbergenGeannuleerd
Woensdag12.05.201020:15CC Strombeek, Strombeek
Vrijdag28.05.201020:30Vlaamse cultuurhuis De Brakke Grond, Amsterdam
Zaterdag29.05.201020:30Vlaamse cultuurhuis De Brakke Grond, Amsterdam
Zaterdag21.01.201220:00CC De Spil, Roeselare
Vrijdag27.01.201220:15Cultuurcentrum De Breughel, Bree
Vrijdag03.02.201220:30CC Ter Dilft, Bornem
Zaterdag04.02.201220:15't Getouw - cultuurcentrum Mol, Mol
Dinsdag07.02.201220:00CC Brugge / Stadsschouwburg, Brugge
Donderdag09.02.201220:15CC De Steiger, Menen
Vrijdag10.02.201220:30Theater kikker, Utrecht
Zaterdag11.02.201220:30Theater kikker, UtrechtGeannuleerd
Donderdag16.02.201220:15OC De Buiting, Beringen
Vrijdag17.02.201220:00Casino Koksijde, Koksijde
Zaterdag18.02.201220:00CC Nova, Wetteren

Trailer

Het is gelijk kinderen die in het veld een vreselijk spel spelen
voordat de regels uitgevonden waren.

Auteur Marina Carr

"Carr's writing is wonderful, with a terrific poetic ear for loneliness and crude insults" (Washington Post)

Het toneelwerk van de Ierse Marina Carr (1964) kan je opdelen in drie fases.
In haar absurdistische fase schrijft ze haar eerste toneelteksten die sporen dragen van Beckettiaans theater en overtuigd feminisme.
Midden jaren '90 maakt ze een switch van het absurdisme naar een meer realistische en soms surreële tweede fase: de 'Midlands-cyclus'. Met deze harde en grauwe teksten zet Carr zich af tegen de stereotiepe romantische afschildering van het groene landschap van de Ierse Midlands en verwerft een internationale reputatie. Het centrale thema is de onontkoombaarheid van erfelijkheid en de cyclische herhaling van het noodlot. 
Meer recent heeft Carr afstand genomen van de Midlands-thematiek en de realistische dimensie. De Midlands heeft ze ingeruild voor een stedelijke setting.

Marina Carr studeerde aan University College Dublin en schrijft theaterteksten, gekruid met pittige personages en smeuïge verhaallijnen.  Ze verbindt actualiteit met oude mythes en volkse sprookjesfiguren. Bovendien zijn haar teksten zwart humoristisch en doorspekt met seks, brutaliteit én poëzie. Ze worden uitgegeven door Faber and Faber en The Gallery Press en wonnen verschillende belangrijke prijzen. Carrs toneelwerk werd in heel wat talen vertaald en gespeeld in China, Zuid-Korea, Estonië, Hongarije, Canada, de Verenigde Staten, Tsjechië, Duitsland, Italië, ...
Momenteel geeft ze als ereprofessor les theaterschrijven aan Trinity College Dublin en woont ze in Kerry met haar man en vier kinderen.

 

Hier vind je de tekst 'Caught in the Middle' van Ruth Mariën. Op vraag van de Queeste schreef Ruth over Marina Carr en haar werk.

Ruth Mariën studeerde Taal en Letterkunde en Culturele Studies aan de KUL. Zij is communicatiemedewerkster en dramaturge bij Benjamin Verdonck, Braakland/ZheBilding en Annelies van Hullebusch. Verder maakt ze deel uit van Corpus Kunstkritiek en schrijft ze af en toe voor Etcetera en rekto:verso.

Je vindt deze tekst ook in ons 6-maandelijks boekje (bestellen kan hier).

foto Marina Carr (c) Colm Hogan

Affiche

Vernieuwde de Queeste speelt klasse hoger. ****
De Morgen - 8 april 2010 (Liv Laveyne)

Het gezin als gruwel.
Theatermaggezien - 29 maart 2010 (Roger Arteel)

Een lange geschiedenis van incest.
De Standaard - 24 maart 2010 (Klaas Tindemans)

De Queeste pakt verrassend uit met Iers plattelandsdrama.
Wie niets verandert is medeplichtig aan het in stand houden van de status-quo / recensie
De Limburger en Limburgs Dagblad - 22 maart 2010 (Jos Prop)

Wie niet weg is, is verkracht
recensie ***1/2
Knack Blogt - 20 maart 2010 (Els Van Steenberghe)

Ze zien elkaar doodgraag.
De Queeste tussen haat en liefde in OP DE HOGE DOORN

Interview met Katrien De Ruysscher
HBvL - 17 maart 2010 (An Smets)

Herbeluister hier het interview van Heidi Lenaerts met Domien Van Der Meiren over OP DE HOGE DOORN.
KLARA tijdens Babel - 17 maart 2010