Maar nu hebben we tijd,
niemand moet ergens naartoe.
Niemand verwacht ons ergens.
Nooit meer.
Pers
Crime passionel tegen wil en dank.
De Queeste verovert hoofd en hart met fataal liefdesduet.
"De jonge acteurs gooien hun hele ziel en zaligheid in hun rol. Vol overgave gaan Lien de Graeve en Tom Ternest de taal te lijf. Een taal die meer wil zijn dan een verhalende anekdote. Taal die woorden zoekt om het onbenoembare te doorgronden. Prachtige taal dus. En met dezelfde overgave creëren ze twee ontroerende jonge mensen om van te houden. Twee mensen die ik een lang leven gegund zou hebben, ware het niet dat hun toekomst gesmoord is in een moord. De toekomst van de toneelpersonages althans. Maar niet die van deze sobere maar ijzersterke voorstelling die het hoofd bezielt en het hart raakt. En dat is in het theater beslist niet alledaags."
De Limburger (Jos Prop) - 21/02/11
Doodsstrijd in liefde en taal.
"In een krachttoer van tekst en spel, zetten Tom Ternest en Lien De Graeve een hij en zij neer die zich versmachten in hun emoties, waanbeelden en passie. De ene keer laten ze zich volledig gaan, de andere keer suggereren ze subtiel en ingetogen hun onzekerheid over zichzelf. De klanken, die live gespeeld worden door Bert Hornikx, onderstrepen een gepaste sfeer.
(...) Een overtuigend gebracht drama van personages die de pedalen kwijt zijn, zich willen vastklampen aan liefde en taal, maar voor zichzelf moeten concluderen dat ook taal een ontoereikend middel is om liefde op het spoor te houden, en dat ook liefde niet in taal te vatten is."
Theatermaggezien (Tuur Devens) - 03/03/11
Auteur - Paul Pourveur
foto (c) Nadye Baran
De Belg Paul Pourveur (°1952) volgde aan het Rits te Brussel een opleiding filmmontage en bekwaamde zich verder in het scenarioschrijven. Aanvankelijk was hij werkzaam als scenarist voor film en televisie, maar midden jaren '80 begon hij ook teksten voor het theater te schrijven. Sinds 1986 schreef hij een ongemeen rijk palmares van intrigerende theaterteksten bij elkaar, waardoor hij tot een van de belangrijkste leveranciers van nieuw tekstmateriaal in het Nederlandse taalgebied uitgroeide. In 1999 ontving Pourveur voor STIEFMOEDERS de Taalunie toneelschrijfprijs. Zijn werk wordt internationaal opgevoerd. Als tweetalige auteur benadert Paul Pourveur taal op een eigenzinnige wijze: om zich uit te drukken, maar tegelijk om ze te onderzoeken.
In zijn toneelwerk zet hij zich af tegen de traditionele dramaturgie die een goed gestructureerd, duidelijk, rechtlijnig, mooi afgerond verhaal wil.
Hij vindt zijn inspiratie in ideaalbeelden, actuele feiten en gebeurtenissen, schijn en werkelijkheid en mengt graag diverse genres en stijlen.
De Queeste speelde eerder al van de hand van Paul Pourveur: LOCKED-IN (2001)
en DE QUEESTE (2005).
Paul Pourveur en zijn werk
Peter Anthonissen schreef voor ons derde boekje een tekst over LOCKED-IN en Paul Pourveur: 'Niemand Kan Het Begrijpen. Dennis Kelly, Paul Pourveur en hun omgang met de werkelijkheid.'
Peter Anthonissen (°1969) is als dramaturg verbonden aan Theater Artemis ('s-Hertogenbosch) en fABULEUS (Leuven). Tevens is hij gastdocent aan het Leuvense Lemmensinstituut (opleidingen jazz en drama). Voorheen was hij onder meer freelance theatermedewerker voor de krant De Morgen en redacteur van het tijdschrift Etcetera.
Theaterstukken Paul Pourveur
Theaterstukken van Paul Pourveur in Mons, Limburg, Brussel en Mechelen.
Paul Pourveur is thuis in het Nederlands en het Frans, alsook in de landsdelen die men daar bij veronderstelt. In 'Godelieve & Clique' laat hij nichtjes uit CVP-Gistel en het rode Cuesmes met elkaar optrekken. 'In België wonen is wel interessant', vindt hij.
Lees hier het interview - De Standaard (Geert Sels) 5 maart 2011