'Dit is niet de waarheid. Mensen vertellen dingen. (...)
Er is de waarheid en er is datgene waarvan mensen denken dat het de waarheid is.'
Trailer
Christophe Aussems en Michaël De Cock over Kelly en Kinderheil
“De waarheid is amper nog van belang in de maatschappij. Ze wordt om allerlei redenen omver gehaald, bespeeld en gemanipuleerd. Als individu heb je de vrijheid om daar in mee te gaan of niet . Op het eind moet ieder in zijn hart uitmaken of iets waar is of niet.” - Dennis Kelly
lees hier het interview

Affiche
Auteur - Dennis Kelly
Dennis Kelly (°1970) is een Brit met Ierse roots. Op 16-jarige leeftijd laat hij de schoolbanken voor wat ze zijn. Pas elf jaar later, na een blitzcarrière in de meest afstompende jobs, besluit hij zich in te schrijven aan de universiteit (Drama & Theatre Arts). Na enkele succesvolle televisieproducties voor de BBC, wordt ‘Debris’ (‘Puin’) in 2003 zijn doorbraak in theater. Al snel volgen andere successen: ‘After the End’, ‘Osama the Hero’, ‘Love and Money’, ‘DNA’, ‘Orphans’, ‘The Gods Weep’, …
In 2007 schreef hij ‘Taking Care of Baby’ (KINDERHEIL). Regelmatig schrijft Kelly in opdracht van Royal Shakespeare Company. Zijn toneelteksten worden wereldwijd gespeeld. Momenteel speelt in Londen de musical ‘Mathilda‘ (Roald Dahl in bewerking van Dennis Kelly!).
Kelly’s karakteristieke schrijfstijl bundelt een stevige verbeelding en humor, geflirt met hyperrealistische schriftuur, poëtische beschrijvingen, rechtstreekse monologen en een originele dramatische constructie. Met ruw penseel schetst hij haarfijn onze samenleving post-9/11. Het geweld, de inconsequenties, de paranoia. Hij pakt onbevreesd hedendaagse thema's en taboes.
In 2007-08 speelde 't ARSENAAL PUIN ('Debris') en de Queeste OSAMA THE HERO van Dennis Kelly.
Geert Sels in REKTO:VERSO (juli-augustus 2008)
OVER HET NIEUWE BRITSE TONEELSCHRIJFTALENT DENNIS KELLY
interview met Dennis Kelly - De Standaard (Geert Sels) 03/10/2007
INTERVIEW FM BRUSSEL
interview met Christophe Aussems
Om het geluidsfragment te beluisteren, klik je hier.
FM Brussel - 2 februari 2009
Dood van baby's roept vraagtekens op in het theater
recensie Artsenkrant (Peter Anthonissen) - 30 januari 2009
Jongleren met de waarheid
"Kinderheil zet tegenover de grote woorden die dit soort drama's steeds opleveren, een zachte, gevoelvolle troosteloosheid die steeds dieper inwerkt op de zaal." ****
recensie De Morgen (Wouter Hillaert) - 29 januari 2009
HEIL voor 't ARSENAAL
"Van de eerste minuut hang je aan de lippen van de spelers en wanneer het doek valt sta je versteld dat de voorstelling ruim twee uur in beslag nam.(...) Hiervoor stond niet enkel de kracht van het gegeven garant maar eveneens het intrigerende spel van de twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters..."
recensie ATV (Swa Van De Brul) - 26 januari 2009
Waarheid naast waarheid
"Schuldig? Onschuldig? Je komt het niet te weten. Maar gaandeweg raak je volledig in de ban van haar verhaal..."
recensie CORPUS KUNSTKRITIEK (Ines Minten) - 22 januari 2009
IEDER ZIJN WAARHEID
artikel in Het Belang van Limburg (Carmen Carnier) - 21 januari 2009
SCHULDIG OF ONSCHULDIG?
"KINDERHEIL is in alle opzichten een sober en ingetogen stuk, dat niemand veroordeelt maar wel de verschillende kanten van een verhaal laat zien. De spitse monologen houden het tempo hoog en de verschillende personage zijn goed bedacht..."
recensie SUPO (Sara Verhaert) - 20 januari 2009
Gevoelig voor de wereld
artikel in De Standaard (Mark Cloostermans) - 16 januari 2009
Achtergrondinfo #1
RELATIE TUSSEN DE WAARHEID EN HET KWAAD
Joris van der Meer analyseert de voorstelling en de tekst en toont de problematische relatie tussen de Waarheid en het Kwaad in een postmoderne cultuur.
De tekst verscheen in Theaterschrift Lucifer (voorjaar 2009) en kan je hier lezen.
STUDENTEN JOURNALISTIEK SCHRIJVEN RECENSIES
recencies KINDERHEIL - Studenten Journalistiek aan de XIOS Hogeschool Limburg
