"Men slaat zichzelf voor het hoofd en vraagt:
Hoe is dat mogelijk?
En als het mogelijk is,
in welke tijd,
in welke staat leven wij?"
Haarmann is het eerste toneelstuk van de jonge, succesvolle Duitse auteur Marius von Mayenburg. Met nuchtere meedogenloosheid ontrafelt hij een laconiek gruweldrama over onmacht en chaos, gebaseerd op een authentieke geschiedenis.
Marius von Mayenburg (°1972) behoort zonder twijfel tot de golf van jonge toonaangevende Duitse succesauteurs. Hij toont in zijn theaterteksten zelden enige hoop op verandering in de uitzichtloosheid. Zijn personages botsen steeds op zichzelf. In zijn drama's wemelt het dan ook van massamoorden, brandstichtingen, incest en verkrachting. Het zijn vaak monsterstukken: gevechten tussen zelfbewustwording en zelfvernietiging.
Von Mayenburg studeert 'Oude Germanistiek' en daarna 'Scènisch Schrijven' aan de Academie voor Schone Kunsten in Berlijn.
In 1998 is von Mayenburg als medewerker / dramaturg actief in 'An der Baracke des Deutschen Theaters', waar hij intensief samenwerkt met een andere Duitse theaterbelofte: regisseur Thomas Ostermeier. In datzelfde jaar boekt hij zijn eerste succes met 'Feuergesicht'. Het werd ondertussen meer dan 60 keer geënsceneerd in meer dan 20 verschillende talen (o.a. 'Brandbakkes' bij Het Toneelhuis). In 2000 schrijft von Mayenburg 'Parasiten'. Het is meteen in verschillende talen vertaald en kreeg o.a. een Vlaamse (de Bottelarij) en Nederlandse enscenering (Victoria Mejerik). Later dat jaar tekent Marius als co-regisseur in de Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn voor het stuk 'Herr Kolpert' van David Gieselmann. In december 2002 ging zijn nieuwste stuk 'Das Kalte Kind' in première in de Schaubühne, in regie van Luk Perceval. Eind 2002-2003 wordt dat in Percevals regie bij Het Toneelhuis: 'Het Kouwe Kind.'