Haarmann

07.03.2003 29.04.2003

Kristien Wintmolders

Haarmann

Fritz Haarmann. Een ogenschijnlijk doodnormale man. Hopeloos gevangen in zichzelf. Of hij nu wil of niet. Hij wordt meedogenloos tegenover anderen en tenslotte ook tegenover zichzelf. Een keurige slager transformeert tot een bloeddorstige slachter. Politie en justitie falen. Ze verbergen zich achter de publieke opinie. De mens achter de seriemoordenaar wordt ontkend en vervolgens opgeruimd.


Een verhaal over wat er gebeurt als de stap om uzelf en de ander te vernietigen niet meer zo groot is ... Een verhaal over lafheid, egoïsme en sensatielust ... Een verhaal over woede en drang... Een verhaal over storm in uwe kop... Over wat er gebeurt als alle stoppen doorslaan... Er is geen ontkomen aan. Haarmann leeft!

"Geloven jullie dan, geachte heren, dat het een genoegen is om een mens te doden?"

Fritz Haarmann. Een ogenschijnlijk doodnormale man. Hopeloos gevangen in zichzelf. Of hij nu wil of niet. Hij wordt meedogenloos tegenover anderen en tenslotte ook tegenover zichzelf. Een keurige slager transformeert tot een bloeddorstige slachter. Politie en justitie falen. Ze verbergen zich achter de publieke opinie. De mens achter de seriemoordenaar wordt ontkend en vervolgens opgeruimd.


Een verhaal over wat er gebeurt als de stap om uzelf en de ander te vernietigen niet meer zo groot is ... Een verhaal over lafheid, egoïsme en sensatielust ... Een verhaal over woede en drang... Een verhaal over storm in uwe kop... Over wat er gebeurt als alle stoppen doorslaan... Er is geen ontkomen aan. Haarmann leeft!

"Geloven jullie dan, geachte heren, dat het een genoegen is om een mens te doden?"


HAARMANN is een voorstelling van
Christophe Aussems, Walter Bart, Valentijn Dhaenens, Dirk Tuypens, Helena Van den Berge & Nele Van Rompaey spel
Tom Kestens muziek
Marius von Mayenburg tekst
Christophe Aussems coach
de Queeste vertaling
Annelore Kodde vertaling (advies)
Hanne Rekkers & JZUZ toneelbeeld
Bart Tambuyser techniek
Jon Bogaert stage techniek
Hanne Rekkers productie
Bert Luyten zakelijke coördinatie
Thassos & Bureau Barel tourneeplanning en promotionele ondersteuning
Jan Van Der Perre / Rug affichefoto
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
JZUZ grafische vormgeving & website


met de steun van de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

spel Christophe Aussems, Walter Bart, Valentijn Dhaenens, Dirk Tuypens, Helena Van den Berge & Nele Van Rompaey muziek Tom Kestens tekst Marius von Mayenburg coach Christophe Aussems vertaling de Queeste vertaling (advies) Annelore Kodde toneelbeeld Hanne Rekkers & JZUZ techniek Bart Tambuyser stage techniek Jon Bogaert productie Hanne Rekkers zakelijke coördinatie Bert Luyten tourneeplanning en promotionele ondersteuning Thassos & Bureau Barel voorstellingsfotografie Kristien Wintmolders


met de steun van de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

Vrijdag07.03.200320:15CC Muze, Heusden-zolderPremière
Donderdag13.03.200320:30TOURNEE t.e.m. 29 april '03 in Berchem, Utrecht, Maastricht, Genk, Bree, Aarschot, Breda, Groningen, Schoten, Sint-Lievens-Houtem, Sint-Truiden
Dinsdag29.04.200320:30Eeklo, Lommel, Neerpelt, Gent, Rotterdam, Strombeek, Brugge, Amsterdam, Arnhem, Bonheiden, Haarlem, Ieper, Brasschaat & Tongeren

"Men slaat zichzelf voor het hoofd en vraagt:
Hoe is dat mogelijk?
En als het mogelijk is,
in welke tijd,
in welke staat leven wij?"

Haarmann is het eerste toneelstuk van de jonge, succesvolle Duitse auteur Marius von Mayenburg. Met nuchtere meedogenloosheid ontrafelt hij een laconiek gruweldrama over onmacht en chaos, gebaseerd op een authentieke geschiedenis.

Marius von Mayenburg (°1972) behoort zonder twijfel tot de golf van jonge toonaangevende Duitse succesauteurs. Hij toont in zijn theaterteksten zelden enige hoop op verandering in de uitzichtloosheid. Zijn personages botsen steeds op zichzelf. In zijn drama's wemelt het dan ook van massamoorden, brandstichtingen, incest en verkrachting. Het zijn vaak monsterstukken: gevechten tussen zelfbewustwording en zelfvernietiging.

Von Mayenburg studeert 'Oude Germanistiek' en daarna 'Scènisch Schrijven' aan de Academie voor Schone Kunsten in Berlijn. 
In 1998 is von Mayenburg als medewerker / dramaturg actief in 'An der Baracke des Deutschen Theaters', waar hij intensief samenwerkt met een andere Duitse theaterbelofte: regisseur Thomas Ostermeier. In datzelfde jaar boekt hij zijn eerste succes met 'Feuergesicht'. Het werd ondertussen meer dan 60 keer geënsceneerd in meer dan 20 verschillende talen (o.a. 'Brandbakkes' bij Het Toneelhuis). In 2000 schrijft von Mayenburg 'Parasiten'. Het is meteen in verschillende talen vertaald en kreeg o.a. een Vlaamse (de Bottelarij) en Nederlandse enscenering (Victoria Mejerik). Later dat jaar tekent Marius als co-regisseur in de Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn voor het stuk 'Herr Kolpert' van David Gieselmann. In december 2002 ging zijn nieuwste stuk 'Das Kalte Kind' in première in de Schaubühne, in regie van Luk Perceval. Eind 2002-2003 wordt dat in Percevals regie bij Het Toneelhuis: 'Het Kouwe Kind.'