Christophe Aussems
Forza Winterslag

23.09.2006 06.10.2006

© Kristien Wintmolders

Christophe Aussems
Forza Winterslag

Ze verlieten la bella Italia en sliepen hier met velen in logementshuizen. Vaak allemaal samen in een grote zaal met één kolenkachel en beddengoed van jute zakken. De eerste Italiaanse mannen die naar Genk kwamen om in de mijn te werken. Meestal wachtten ze er op de komst van hun gezin. Samen met andere migranten kookten ze er hun potje. "Een diversiteit van logeurs, maar nooit problemen!"

Nu de mijnen gesloten zijn, zoeken vandaag de dag vaak mannen met problemen hun toevlucht tot logement. Ze leven er per twee op een
eenvoudige kamer, met een eigen proviandkastje in de gemeenschappelijke keuken.
Logementshuizen zijn stille getuigen van de migratiegeschiedenis en voorzien vandaag in een bijzondere woonbehoefte. Van heimwee tot hard
werken, van kameraadschap tot eenzaamheid, van pioniers tot overlevers, van uitzichtloze kloterij tot 'n nieuw begin.

 

Ze verlieten la bella Italia en sliepen hier met velen in logementshuizen. Vaak allemaal samen in een grote zaal met één kolenkachel en beddengoed van jute zakken. De eerste Italiaanse mannen die naar Genk kwamen om in de mijn te werken. Meestal wachtten ze er op de komst van hun gezin. Samen met andere migranten kookten ze er hun potje. "Een diversiteit van logeurs, maar nooit problemen!"

Nu de mijnen gesloten zijn, zoeken vandaag de dag vaak mannen met problemen hun toevlucht tot logement. Ze leven er per twee op een
eenvoudige kamer, met een eigen proviandkastje in de gemeenschappelijke keuken.
Logementshuizen zijn stille getuigen van de migratiegeschiedenis en voorzien vandaag in een bijzondere woonbehoefte. Van heimwee tot hard
werken, van kameraadschap tot eenzaamheid, van pioniers tot overlevers, van uitzichtloze kloterij tot 'n nieuw begin.

FORZA WINTERSLAG is een voorstelling van
Sadettin Kirmiziyüz & Lien De Graeve spel
Jo Roets coaching
Nele Ceustermans toneelbeeld
Caroline Fransens interviews
Roel Swanenberg camera interviews
Loes Hardy productie
Christophe Aussems artistieke leiding
Annemie Martens zakelijke leiding
Fara Haesevoets affichefotografie
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
Fre Lemmens grafische vormgeving
Serge Haelterman & Mattia Norcini website
artistiek team de Queeste concept & feedback

met bijzondere dank aan alle geïnterviewden
in coproductie met Erfgoedcel & Cultuurcentrum Genk
in samenwerking met Toneelacademie Maastricht
met advies van Vlaams Centrum voor Volkscultuur
met de steun van de Stad Genk, de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

Gebaseerd op getuigenissen van (ex)bewoners en (ex)uitbaters van logementshuizen in Genk, verzameld door het INDEXproject FORZA WINTERSLAG in het kader van het jaarlijks vertelfestival van CCGenk

Sadettin Kirmiziyüz & Lien De Graeve spel
Jo Roets coaching
Nele Ceustermans toneelbeeld
Caroline Fransens interviews
Roel Swanenberg camera interviews
Loes Hardy productie
Christophe Aussems artistieke leiding
Annemie Martens zakelijke leiding
Fara Haesevoets affichefotografie
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
Fre Lemmens grafische vormgeving
Serge Haelterman & Mattia Norcini website
artistiek team de Queeste concept & feedback

met bijzondere dank aan alle geïnterviewden
in coproductie met Erfgoedcel & Cultuurcentrum Genk
in samenwerking met Toneelacademie Maastricht
met advies van Vlaams Centrum voor Volkscultuur
met de steun van de Stad Genk, de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

Gebaseerd op getuigenissen van (ex)bewoners en (ex)uitbaters van logementshuizen in Genk, verzameld door het INDEXproject FORZA WINTERSLAG in het kader van het jaarlijks vertelfestival van CCGenk

Zaterdag23.09.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)Première
Zondag24.09.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Woensdag27.09.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Donderdag28.09.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Vrijdag29.09.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Zaterdag30.09.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Zondag01.10.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Dinsdag03.10.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Woensdag04.10.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Donderdag05.10.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)
Vrijdag06.10.200620:15OP LOCATIE / 'De oude kapel', Genk (winterslag)

"Werkman of bankier,
iedereen is welkom hier!"

Affiche
Buurtpatrouille #3

"Ge moet vertrekken om ergens te kunnen aankomen"


De stad Genk kan je op z'n minst een uniek biotoop noemen. In de schaduw van schachttoren en terril woont er een boeiende mix van sympathieke bewoners van Italiaanse, Turkse, Griekse, Marokkaanse, Duitse, Russische, Poolse...origine. Met het INDEXproject BUURTPATROUILLE neemt de Queeste - samen met het Cultuurcentrum - telkens een bijzondere groep mensen uit een Genkse wijk onder de loep om hun verhaal te INDEXeren. 

De Queeste gaat zo een rechtstreekse relatie aan met de buurt en dus ook met de werkelijkheid, met mensen en hun verhalen die vaak ver van het theater staan. BUURTPATROUILLE zorgt zo voor een collectieve beleving en een gedeelde intimiteit. 
Na de Duitse krijggevangenen uit het hartverwarmende KAMP WATERSCHEI (2004), de Turks-Vlaamse koppels uit BIZ KOLDERBOS (2005), is het nu de beurt aan de Italiaanse bewoners en uitbaters van logementshuizen in Winterslag.

 

De Queeste roert in de problematiek van Limburgse woonkazernes

"Dit zijn vreselijke plekken"  De Morgen - Wouter Hillaert
Niets zo tof als theater in een keuken. Alleen is de kale ruimte waar FORZA WINTERSLAG speelt nog maar een voorproefje van de ellende die hier elke dag aan tafel zit. De mijnen zijn toe, de drank is gebleven.

Net als in zijn vorige Genkse locatieprojecten baseerde de Queeste zich op interviews met betrokkenen. "Maar nu zaten we er ook tijdens de repetities met onze neus op. (...) Soms kwamen ze hier eens binnenlopen, en de voorstelling zelf vonden ze heel mooi. Voor één Italiaan was het zelfs de allereerste keer dat hij theater zag. Hij heeft er de hele nacht niet van kunnen slapen", glimlacht Krimiziyüz.