Vertrekpunt
Sadettin Kirmiziyüz “Ik ging met mijn vader naar Mekka omdat voor mij de Hadj staat voor de traditie der tradities, voor het ultieme conservatisme en dat is iets waar wij, in deze tijd, in de 21e eeuw, OF van af moeten OF moeten ombuigen en hervormen tot de regels van deze tijd en wereld. Want mensen als mijn vader hebben er nooit gedacht aan dat ik hier wel eens bejaard zou kunnen worden en vijftien kleinkinderen zou kunnen hebben. Met wie gaan die trouwen dan? Toch niet met iemand uit Turkije? Wiens ouders goede moslims zijn? Of wel? Hoe lang zijn we van plan om zoals onze voorouders te leven in een maatschappij die zich lang geleden al heeft losgemaakt van ouderwetse, op monotheïsme gebaseerde waarden? Dat is namelijk wat er aan de hand is op dit moment en dat is wat mijn generatie migrantenkinderen kan veranderen.”
Bekijk in dit filmpje wat Sadettin inspireert bij het maken van zijn voorstellingen.
Culturele identiteit en theater
Dubbelinterview met Sadettin Kirmiziyuz en Nasrdin Dchar
Nasrdin Dchar is van Marokkaanse afkomst, Sadettin Kirmiziyüz heeft Turkse ouders. Beiden onderzoeken in een voorstelling de achtergrond van hun ouders, omdat ze worstelen met hun eigen identiteit.
artikel in Trouw (Robbert van Heuven) - 8 april 2011
Een feest is geen feest zonder een flinke dosis zotheid. (Erasmus)
Talentwerking K A D E
Naast het artistieke parcours van de vaste theatermakers van ons ensemble, reserveren we met ons nieuwe zijplateau K A D E regelmatig ruimte voor waardevolle samenwerkingen met prille theatermakers. Binnen de context en het netwerk van ons theatermakershuis werken we in K A D E mee aan de realisatie van hun wilde plannen en artistieke toekomstdromen.
Voor K A D E gaat de Queeste regelmatig coproducties aan met andere theaterhuizen. Zo heeft de Queeste zich geëngageerd om - in het kader van onze intensieve samenwerking met Toneelacademie Maastricht - jaarlijks één afstudeervoorstelling van de regieopleiding mee te realiseren. En zo werkt de Queeste nauw samen met TAKT-Dommelhof en is ons theatermakershuis één van de partners in STROOM, de nieuwe cultuursubsidie voor talent van de provincie Limburg.
WAT VOORAFGING
DE VADER, DE ZOON EN HET HEILIGE FEEST
In aanloop naar de reis en de voorstelling heeft Sadettin op geregelde tijdstippen intensief tijd en energie geïnvesteerd in research en voorbereiding. Je kan dat voorbereidingstraject volgen op een weblog.
Op 23 september 2009 had Sadettin een eerste presentatiemoment van zijn project in de moskee van Kolderbos (Genk).
TROUBLE MAN
Trouble Man is in 2010 opgericht om de voorstellingen van Sadettin Kırmızıyüz te produceren. Deze theatermaker met twee paspoorten zal met zijn werk een autonoom en authentiek geluid laten horen in het Nederlandse theater. Trouble Man laat zich inspireren door de ‘getroubleerdheid’ van Kırmızıyüz als migrantenkind. Zijn ervaringen vormen de basis van een theatraal onderzoek naar grote actuele thema’s rond multiculturaliteit, die spelen in onze samenleving.
Pers
Creatief met Turk
En ineens stroomden de theaters vol voor de voorstellingen die de Turkse migrantenzoon Sadettin Kirmiziyüz over zijn familie maakte. Wat maakt hem zo'n hit?
− 14/02/13
Contrast tussen culturen is juist geestig, spannend
artikel in Het Parool (Daniël Bertina) - 9 juli 2011
Kroniek van kunst & cultuur
"Kirmiziyuz is niet alleen een aanstekelijk prater, hij kruidt het verhaal met een grote reeks sappige details, die voor een belangrijk deel in zijn beweeglijke lijf zijn gaan zitten."
recensie De Groene Amsterdammer (Loek Zonneveld) - 7 april 2011
'Vier weken een moslimhippie'
interview met Sadettin - De Standaard (Wouter Hillaert) - 4 maart 2011 Een zoveelste migrantenportret?
"De flair en knipoog waarmee Kirmiziyüz vertelt, doet de voorstelling ademen, de oprechtheid bijwijlen naar adem happen..."
recensie Knack (Liv Laveyne) - 1 maart 2011 “Sadettin Kirmiziyüz is de ster in magistrale Turkse bruiloft”, kopte de Volkskrant boven een vijfsterrenrecensie - 24 februari 2011