"Ook de moedigste man kijkt wel eens onder zijn bed."
EEN FASCINATIE, EEN CONCEPT
De Queeste, Muziektheater Transparant en Laika zijn, elk op hun manier, al langer gefascineerd door de graallegende. De inhoudelijke aanzet voor dít project kwam vanuit de Queeste. Het voorwoord van het boek ‘Ya Basta!’ introduceerde de ‘generatie Genua’: een generatie die opnieuw utopisch durft denken, die onverschrokken voor de grote idealen gaat, die vecht voor een betere wereld.
Componist Jan Van Outryve Muziektheater Transparant (o.a. Floris en Blancefloer Laika, 2001) speelde met de gedachte om aan de hand van Keltische ballades het verhaal van Arthur te vertellen: de typische vertelstructuur van deze liederen zou een ideale kapstok zijn.
Zo ontstond het idee voor een dubbelproject. Twee voorstellingen, een voor kinderen en een voor volwassenen, in één decor. Over mensen die de wereld kunnen veranderen.
Paul Pourveur (°Antwerpen, 1952) volgde een opleiding filmmontage in Brussel, die hij aanvulde met een seminarie scenarioschrijven in de Verenigde Staten. Aanvankelijk werkte hij als scenarist voor film en televisie maar in het midden van de jaren tachtig begon hij ook voor theater te schrijven.
De afgelopen jaren heeft hij zich gemanifesteerd als een erg productieve en zeer veelzijdige theaterauteur, die zowel in het Nederlands als in het Frans schrijft.
In zijn houding tegenover het schrijven wil Pourveur zich zo min mogelijk laten beperken door regels en conventies. Fragmentering, stijlvermenging en ontregeling van de taal zijn bij Pourveur de uitdrukking van een complexe werkelijkheidservaring en van het besef dat de taal onmogelijk de werkelijkheid kan weergeven.
Hij werkte met theatermakers uit Nederland en Canada, zowel in theater voor volwassenen als in het circuit van het kinder- en jeugdtheater. In 1999 kreeg hij de Taalunie Toneelschrijfprijs voor 'Stiefmoeders!'. Na 'LOCKED-IN' (2001) schreef Paul Pourveur met 'DE QUEESTE' opnieuw een toneeltekst speciaal voor de Queeste.