De palestijnen AFGELAST

 De palestijnen AFGELAST

De palestijnen AFGELAST

Vier mensen op verschillende plekken in deze wereld.

Beiroet. New York. Antwerpen.

Twee Palestijnen, Hassan en Bassem, hebben gezien hoe in '82 hun vader, moeder en broers in het Libanese vluchtelingenkamp Shatila werden afgeslacht. En nu gaan zij zelf over tot actie. Hassan zit vast binnen zijn muren, maar Bassem is een onmiskenbare plantrekker. Hij heeft een manier gevonden om in het kamp te overleven, er zelfs zijn voordeel uit te halen. Hij doet zaakjes met wie maar wil. Hij verkoopt zuiver water, snoep en illegale stroom. Af en toe ook wapens.
Duizenden kilometers verderop trekt een gewezen oorlogsjournaliste zich terug in haar appartement in New York. Ze kent de Arabische cultuur als geen ander. Maar als haar stad aangevallen wordt, trekt ze er onverbiddelijk tegen ten strijde. Zwart/Wit. Compromisloos. Haar mening is onthutsend en ontluisterend, brengt het geweten in verwarring, dwingt de toeschouwer stelling te kiezen.
Eén van die toeschouwers is een werkloze Antwerpse jongeman die alleen in de stad woont - maar alles onder controle heeft. Het is niet zozeer verveling die hem parten speelt. Of het - nochtans erg opdringerige - politieke klimaat. Hij is best bewust. Maar als er geweld oplaait in de straten van zijn stad heeft hij er niet het minste idee van hoe erop te reageren.

 

Een voorstelling van Stijn Devillé (tekst & regie), Adriaan Van Aken (tekst & spel & dramaturgie), Mieke Verdin, Pieter Genard & Jorre Vandenbussche (spel), Els Theunis (produktie) & Ron Deckers (zakelijke leiding).


Een productie van Braakland/ZheBilding in samenwerking met kunstencentrum nOna.

BERICHT BIJ AFLASTING

Braakland/ZheBilding plande in het begin van dit seizoen de voorstelling De Palestijnen. Een interessant project leek het, omwille van de confrontatie tussen een tekst van de vermaarde Italiaans-Amerikaanse oorlogsjournaliste Oriana Fallaci en een nieuwe tekst van een jonge, Vlaamse auteur. Het project kende een lange ontstaansgeschiedenis, en uiteindelijk ook een lange lijdensweg. Van uitstel komt afstel, zegt de volksmond.

In november bleek dat mevrouw Fallaci de theaterbewerking van haar tekst zelf wou redigeren en vroeg ons daarom het project uit te stellen tot het voorjaar. Haar directe entourage, alsook haar editor bij Rizzoli Editori, stelde het gezelschap regelmatig gerust omtrent dit genomen engagement. Intussen echter is mevrouw Fallaci, die aan een slepende ziekte lijdt, in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis en is zij niet in staat haar belofte na te komen. Daar hebben wij alle begrip voor.

Ondanks ettelijke pogingen en lange onderhandelingen is Braakland/ZheBilding er echter niet in geslaagd van uitgeverij Rizzoli (Milaan/New York) de toestemming te krijgen de tekst zelf te mogen bewerken. Deze week dreigde de uitgeverij zelfs met een bijzonder grote schadeclaim als het gezelschap met het project zou doorgaan. Het spreekt voor zich dat deze onverzettelijke houding van Rizzoli Editori, ondanks alle eerdere beloftes, ons bijzonder teleurstelt en ons bovendien verplicht het hele project rond De Palestijnen af te gelasten.