"Want de mens is goed, ondanks het feit dat het leven één groot misverstand is."
Biljana Srbljanovic (°Belgrado, 1970) studeerde dramaturgie en theaterwetenschap. Ze is als jonge Servische theaterauteur momenteel één van de belangrijkste dissidente stemmen in het Servië van Milosevic. Haar engagement vindt zijn neerslag in de drie stukken die tot op heden zijn opgevoerd: 'Belgrado Trilogie', 'Belgrado: familieverhalen' en haar nieuwste controversiële stuk 'De Val'.
Srbljanovic schreef BELGRADO TRILOGIE tijdens de Balkanoorlog op een moment dat het thema brandend actueel was. Zeer veel jonge mensen verlieten Servië om zich ergens anders in de wereld te vestigen: definitief en hopend op een betere toekomst. Het waren onzekere jaren voor Srbljanovic, die trouwens zelf vaak op het punt stond verschillende van haar stads- en landgenoten te volgen. Met de VN-bombardementen op Belgrado werd de periode van twijfel alleen maar versterkt. Srbljanovic schreef in haar oorlogsdagboeken het volgende:
"Terwijl de Duitse première plaatsvindt van mijn stuk 'Belgrado Trilogie', dat gaat over jonge emigranten uit Belgrado die dit land verlieten vanwege de vorige, nog maar net gevoerde oorlog, begrijp ik dat ook ik een van hen zal worden. Het is alleen een kwestie van tijd wanneer ik mijn innerlijke emigratie door een daadwerkelijke emigratie zal vervangen, mijn stad, mijn straten zal verlaten, mijn spullen en alles wat ik in het leven heb verkregen, zal opgeven. Ik maak de balans op: wat is van datgene wat ik mij heb kunnen permitteren het waardevolst? De boeken, die mij nu tot last zijn, de meubels, die de kosten van het transport niet waard zijn, een schilderij en een wasmachine."
Maar Srbljanovic bleef.
Haar theaterwerk kan ondertussen rekenen op internationale belangstelling en wordt opgevoerd in Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Nederland.
In augustus 2000, op de vooravond van de presidentsverkiezingen in Joegoslavië, werd Srbljanovic door de Servische autoriteiten beschuldigd van landverraad en spionage.