Belgrado trilogie

18.12.2000

Katleen Exelmans

Belgrado trilogie

Acht Servische vluchtelingen vieren op verschillende plaatsen in de wereld oudejaarsavond. De broers Kica en Mica zijn gevlucht om de mobilisatie te ontvluchten en overleven met een dansact in Praag. Twee jong gehuwde koppels, gevlucht omdat ze 'een auto en een appartement' wilden, wonen in Sydney. Jovan en Mara, jonge en onbekende kunstenaars, zijn niet gevlucht uit sociale redenen of geldnood, maar omwille van de mentaliteit: 'ze konden het niet meer uithouden'.
Nu komen de twee mekaar tegen op een feestje in Los Angeles, waar ze niet alleen blijken te zijn. En Ana is achtergebleven in Belgrado. Zij heeft met iedereen een band, maar de verbondenheid is ver zoek ...

 

IN DE PRIJZEN

geselecteerd voor SerieNieuweTheatermakers (NL)

Acht Servische vluchtelingen vieren op verschillende plaatsen in de wereld oudejaarsavond. De broers Kica en Mica zijn gevlucht om de mobilisatie te ontvluchten en overleven met een dansact in Praag. Twee jong gehuwde koppels, gevlucht omdat ze 'een auto en een appartement' wilden, wonen in Sydney. Jovan en Mara, jonge en onbekende kunstenaars, zijn niet gevlucht uit sociale redenen of geldnood, maar omwille van de mentaliteit: 'ze konden het niet meer uithouden'.
Nu komen de twee mekaar tegen op een feestje in Los Angeles, waar ze niet alleen blijken te zijn. En Ana is achtergebleven in Belgrado. Zij heeft met iedereen een band, maar de verbondenheid is ver zoek ...

 

BELGRADO TRILOGIE is een voorstelling van
Yves Degryse, Valentijn Dhaenens, Nele Van Rompaey, Helena Van den Berge & Christophe Aussems, Kladjda Hassani/Eva Van Welzenis spel
Biljana Srbljanovic tekst
Domien Van der Meiren regie
Sacha Van Loo vertaling
Leen Van Welden bewerking & dramaturgie
Bart Peeters programmaflyer
Hanne Rekkers & Kris Cuppens toneelbeeld
Jean-Lou Caglar lichtontwerp & techniek
Bert Luyten zakelijke coördinatie
Katleen Exelmans voorstellingsfotografie
JZUZ website & grafische vormgeving

in coproductie met Stichting de Mol en de theaterwerkplaats PCT Dommelhof
met de steun van Theater Aan Zee, de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

 

IN DE PRIJZEN
geselecteerd voor SerieNieuweTheatermakers (NL)

spel Yves Degryse, Valentijn Dhaenens, Nele Van Rompaey, Helena Van den Berge & Christophe Aussems, Kladjda Hassani/Eva Van Welzenis tekst Biljana Srbljanovic regie Domien Van der Meiren vertaling Sacha Van Loo bewerking & dramaturgie Leen Van Welden toneelbeeld Hanne Rekkers & Kris Cuppens lichtontwerp & techniek Jean-Lou Caglar zakelijke coördinatie Bert Luyten voorstellingsfotografie Katleen Exelmans 

coproductie met Stichting de Mol en de theaterwerkplaats PCT Dommelhof

met de steun van Theater Aan Zee, de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

 

Vrijdag04.02.200020:00theaterwerkplaats PCT Dommelhof, NeerpeltPremière
Woensdag09.02.200020:30TOURNEE t.e.m. 18 december 2000 in Berchem, Oudenaarde, Tongeren, Hasselt, Heusden-Zolder, Beveren, Lanaken, Oostende
Maandag18.12.200020:30Groningen, Zwolle, Arnhem, Goes, Sint Niklaas, Tilburg, Amsterdam, Heist-o/d-Berg, Leeuwarden, Amersfoort, Purmerend, IJmuiden, Breda, Enschede, Deventer, Leiden, Utrecht, Eindhoven, Alkmaar, Maastricht & Leuven

"Want de mens is goed, ondanks het feit dat het leven één groot misverstand is."

Biljana Srbljanovic (°Belgrado, 1970) studeerde dramaturgie en theaterwetenschap. Ze is als jonge Servische theaterauteur momenteel één van de belangrijkste dissidente stemmen in het Servië van Milosevic. Haar engagement vindt zijn neerslag in de drie stukken die tot op heden zijn opgevoerd: 'Belgrado Trilogie', 'Belgrado: familieverhalen' en haar nieuwste controversiële stuk 'De Val'.

Srbljanovic schreef BELGRADO TRILOGIE tijdens de Balkanoorlog op een moment dat het thema brandend actueel was. Zeer veel jonge mensen verlieten Servië om zich ergens anders in de wereld te vestigen: definitief en hopend op een betere toekomst. Het waren onzekere jaren voor Srbljanovic, die trouwens zelf vaak op het punt stond verschillende van haar stads- en landgenoten te volgen. Met de VN-bombardementen op Belgrado werd de periode van twijfel alleen maar versterkt. Srbljanovic schreef in haar oorlogsdagboeken het volgende:

"Terwijl de Duitse première plaatsvindt van mijn stuk 'Belgrado Trilogie', dat gaat over jonge emigranten uit Belgrado die dit land verlieten vanwege de vorige, nog maar net gevoerde oorlog, begrijp ik dat ook ik een van hen zal worden. Het is alleen een kwestie van tijd wanneer ik mijn innerlijke emigratie door een daadwerkelijke emigratie zal vervangen, mijn stad, mijn straten zal verlaten, mijn spullen en alles wat ik in het leven heb verkregen, zal opgeven. Ik maak de balans op: wat is van datgene wat ik mij heb kunnen permitteren het waardevolst? De boeken, die mij nu tot last zijn, de meubels, die de kosten van het transport niet waard zijn, een schilderij en een wasmachine."

Maar Srbljanovic bleef.

Haar theaterwerk kan ondertussen rekenen op internationale belangstelling en wordt opgevoerd in Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Nederland.
In augustus 2000, op de vooravond van de presidentsverkiezingen in Joegoslavië, werd Srbljanovic door de Servische autoriteiten beschuldigd van landverraad en spionage.

Katleen Exelmans