"9 mm die over alles beslissen. 9 mm tussen leven en dood, tussen goed en kwaad misschien. 9 mm metaal in mijn vlees en er zou voor mij nooit meer
een begin of einde zijn ..."
"De wereld wordt gemaakt met zinnen."
Lionel Spycher (°1971) groeit op, als zoon van een mijnwerker, in de schaduw van de schachttorens. De atmosfeer van die buitenwijk zal later een grote inspiratiebron vormen voor zijn toneelteksten. Puur toevallig komt hij in het theater terecht. Van 1990 tot 1993 werkt hij technicus voor enkele toneelvoorstellingen en concerten.
Die ervaringen doen hem besluiten om een regisseursopleiding te volgen aan de Ecole Nationale Supérieure des Arts et Techniques du Théâtre (l'ENSATT) in Strasbourg. Na zijn studies (1995) blijft hij hangen in Strasbourg en is er tot 2000 actief als toneelmeester, inspiciënt en lichtontwerper bij het Théâtre National.
In februari 2000 richt hij zijn eigen gezelschap op: le Camille & Léon Théâtre Company. Datzelfde jaar krijgt hij een toelage van de Association Française d'Action Artistique ('l AFAA) om in Polen en Duitsland te gaan werken.
Momenteel woont Lionel Spycher in Parijs en is hij actief als acteur, regisseur en free-lance lichtontwerper (Comédie Française Paris, Théâtre National Strasbourg, Centre Dramatique Bordeaux).
9MM is Spychers tweede toneelstuk. Het wordt in 1999 voor het eerst in een werkversie gelezen tijdens het festival La Mousson d'Eté (Lorraine; regie: Stéphanie Loïk). Het stuk wordt afgewerkt en gepubliceerd in juni 2000, het wordt in het Spaans en het Catalaans vertaald door Joan Casas. In 2002 krijgt 9MM een eerste Duitstalige opvoering in het Schauspielhaus Hamburg.
Net als in zijn eerste werk thematiseert Spycher daarin de problematiek van mensen zonder doel, zonder toekomst. Andere stukken van Spycher: 'Pit-Bull' (1999), 'Le nouveau président', 'La suspension du plongeur' (2000/2001).
Spychers schrijfstijl wordt gekenmerkt door een grote directheid, momenten van pure poëzie en een goed gevoel voor humor.