Stijn Devillé
Hoop

Foto: Katrijn Van Giel

Stijn Devillé
Hoop

Met Hebzucht en Angst schreef Stijn Devillé eerder al twee gelauwerde politieke thrillers over de wereld sinds de bankencrisis. In Hoop gaan zijn personages op zoek naar perspectieven. En wenden ze zich tot het publiek. Om één van hen te zijn. Geen rol meer te spelen. En een voorstel te doen. Ook dat belooft spannend te worden.



With Hebzucht (Greed) and Angst (Fear), Stijn Devillé already wrote two awarded political thrillers about the world since the banking crisis. In Hoop (Hope), his characters look for new perspectives. And turn to the public. To be one of them. No more playing a role. And to do a suggestion. Which is promising to be very exciting.

tekst en regie
Stijn Devillé

spel
Sara Vertongen, Erik Van Herreweghe, Michaël Pas, Tom Van Bauwel, Christophe Aussems, Bram Van Der Kelen, Simone Milsdochter, Maarten Ketels

Emma Devillé, Juliette Van Bauwel, Margot Haljan-Schoors, Esra Vandenbussche als het kind

compositie en live muziek
Bert Hornikx, Geert Waegeman, Trijn Janssens 

choreografie
Natascha Pire 

dramaturgie
Els Theunis

artistieke feedback
Christophe Aussems 

geluid
Stefan De Reese, Tom Buys

kostuums
Veerle Hasselmans 

techniek
Kishan Singh, Viktor Thys 

productie
Ellen Haesevoets, Thomas Verachtert 

met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren

text and directions
Stijn Devillé

actors
Sara Vertongen, Erik Van Herreweghe, Michaël Pas, Tom Van Bauwel, Christophe Aussems, Bram Van Der Kelen, Simone Milsdochter, Maarten Ketels

Emma Devillé, Juliette Van Bauwel, Margot Haljan-Schoors, Esra Vandenbussche as the child

composition and live music
Bert Hornikx, Geert Waegeman, Trijn Janssens

choreography
Natascha Pire

dramaturgy
Els Theunis

artistic feedback
Christophe Aussems

sound
Stefan De Reese, Tom Buys

costumes
Veerle Hasselmans

technics
Kishan Singh, Viktor Thys

production
Ellen Haesevoets, Thomas Verachtert

 

with the support of het Vlaams Fonds voor de Letteren

Donderdag03.12.201520:00OPEK, Leuven
Vrijdag04.12.201520:00OPEK, Leuven
Zaterdag05.12.201520:00OPEK, Leuven
Zaterdag09.01.201620:00OPEK, Leuven
Zaterdag06.02.201620:00NTGent, Gent
Zaterdag13.02.201620:0030CC Schouwburg, Leuven
Zondag14.02.201620:1530CC Schouwburg, Leuven
Donderdag18.02.201620:15CC Het Perron, Ieper
Vrijdag19.02.201620:30CC De Ploter, Ternat
Zaterdag20.02.201620:00CC De Schakel, Waregem
Woensdag24.02.201620:30CC Berchem, Berchem
Donderdag25.02.201620:30CC De Herbakker, Eeklo
Vrijdag26.02.201620:15CC De Adelberg, Lommel
Zaterdag27.02.201620:15CC Mechelen, Mechelen
Dinsdag01.03.201620:00CCHA, Hasselt
Woensdag02.03.201620:00CC Schoten, Schoten
Vrijdag04.03.201620:00GC Ter Vesten, Beveren
Zondag06.03.201620:30Monty, Antwerpen
Maandag07.03.201620:15CC De Bogaard, Sint-Truiden
Dinsdag08.03.201620:00CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
Woensdag09.03.201620:00CC De Werf, Aalst
Donderdag10.03.201620:15CC De Kruisboog, Tienen
Vrijdag11.03.201620:30CC Gildhof, Tielt
Maandag14.03.201620:00CC De Spil, Roeselare
Woensdag16.03.201620:15CC De Steiger, Menen
Donderdag17.03.201620:30CC Strombeek, Strombeek-Bever
Vrijdag18.03.201620:00CC Zwaneberg, Heist-op-den-Berg
Zaterdag19.03.201620:00CC Kruispunt, Diksmuide
Maandag21.03.201620:15Kunst en Cultuur Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe
Dinsdag22.03.201620:00CC Brugge, Brugge
Woensdag23.03.201620:30CC De Velinx, Tongeren
Donderdag24.03.201620:00OPEK, Leuven
Vrijdag25.03.201620:00OPEK, Leuven
Vrijdag13.05.201620:00HETPALEIS, Antwerpen
Donderdag19.05.201620:30Operadagen Rotterdam, Rotterdam
Vrijdag29.07.201620:00TAZ - De Grote Post, Oostende
Zaterdag30.07.201615:00TAZ - De Grote Post, Oostende
Zaterdag30.07.201620:00TAZ - De Grote Post, Oostende
Vrijdag16.12.201620:00OPEK, Leuven
Zaterdag17.12.201620:00OPEK, Leuven
Zondag18.12.201615:00OPEK, Leuven
Dinsdag20.12.201620:00OPEK, Leuven
Woensdag21.12.201620:00OPEK, Leuven
Donderdag22.12.201620:00OPEK, Leuven
Dinsdag21.05.201920:00OPEK, Leuven
Woensdag22.05.201920:00OPEK, Leuven
Donderdag23.05.201920:15De Nieuwe Zaal, Hasselt

Wir schaffen das.

Stijn Devillé tekst en regie
Sara Vertongen, Erik Van Herreweghe, Michaël Pas, Tom Van Bauwel, Christophe Aussems, Bram Van Der Kelen, Simone Milsdochter, Maarten Ketels en Esra Vandenbussche als het kind spel
Bert Hornikx, Geert Waegeman, Trijn Janssens compositie en live muziek
Natascha Pire choreografie
Els Theunis dramaturgie
Christophe Aussems artistieke feedback
Stefan De Reese, Tom Buys geluid
Veerle Hasselmans kostuums
Kishan Singh, Viktor Thys techniek
Ellen Haesevoets, Thomas Verachtert productie

met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren

We leven niet in een tijdperk van verandering. We leven in een verandering van tijdperk. 

Utopieën worden in eerste instantie op drie gronden bestreden. Eén. Futiliteit: het kan niet. Twee. Gevaar: de risico’s zijn te groot. Drie. Perversiteit: het ontaardt in zijn tegendeel. 

Maar kort nadat utopieën zijn ingevoerd, ervaren we ze als de normaalste zaak van de wereld. 

De werkelijkheid is niet onveranderlijk. Alles zou anders kunnen zijn. Utopieën kunnen de manier waarop de wereld vandaag draait ontmaskeren als slechts één van vele mogelijkheden. 

Dit zal veel van ons vragen. Het zal op grote weerstand stoten. Maar het kan. We sturen mensen naar de maan. We zenden missies naar Mars. Wir schaffen das. 

We moeten eigenlijk alleen maar beslissen dat we het ook willen. 

De speech uit hoop door Lena Devillé, opgenomen in het Vlaams Parlement. 

Etienne ‘Stevie’ Lallemand (°1944-+2008) is een krokodil uit de liberale partij. Na een politieke carrière als minister van Financiën en eurocommissaris, komt hij als voorzitter aan het hoofd van AXIS bank, een nationale bankverzekeraar met groeipotentieel. Wanneer hij in 2005 landgenoot Jean-Luc Pollard als CEO wegkaapt bij Citigroup in Londen, begint een periode van ongebreidelde expansie voor AXIS. Zeer tegen de zin van Stevie, werft Pollard Thomas Jacobs aan als Chief Financial Officer. Jacobs is een go-getter uit de Londense City. Maar hij is ook de ex van Gwendolyn Lallemand, dochter van. Jacobs loodst AXIS in de erg lucratieve derivatenmarkt, waardoor op korte tijd de nettowinst én het marktaandeel van AXIS drastisch stijgen. Wanneer de kans zich voordoet om de grote Nederlandse bank AMCO over te nemen aarzelen de heren niet. Zij stappen in een internationaal bankenconglomeraat en doen een ongezien hoog bod op de Nederlandse bank.

Carl Jacobs broer van, doet met zijn hefboomfonds Orphan’s Care Investment Fund al maanden in ‘credit default swaps’. De lichtjes geniale, maar even geflipte cijferaar gokt daarmee op een systeemcrisis binnen de financiële wereld en neemt actief posities in tegen de banken die tot over hun nek in de Amerikaanse kredietmarkt zitten.  Wanneer Lehman Brothers omvalt, volgen al snel vele Amerikaanse en Europese banken, en casht Carl tientallen miljoenen. Hij brengt daarmee niet alleen de bank van zijn broer, maar ook zijn schoonzus Gwendolyn Lallemand ernstig in de problemen.

Gwendolyn Lallemand maakt een blitzcarrière in de academische wereld en is op haar 30ste professor Public Finance aan Oxford University. Als de liberale premier Fillon haar in 2005 plots vraagt om minister van Financiën te worden, is ze verrast. Ze gaat te rade bij haar steun en toeverlaat, schoonbroer Carl Jacobs. Gwendolyn neemt de job aan, maar komt twee jaar later in een lastig parket, wanneer AXIS water maakt en dreigt te kapseizen. Gwendolyn ziet zich gedwongen haar vader en haar ex uit hun ambt te zetten in ruil voor een redding van de bank. De val van de bank sleurt vervolgens het hele land de dieperik in. De regering valt.

Luc Ackermans wint als christendemocratisch politicus de daaropvolgende verkiezingen. Maar de economische situatie van het land vraagt om bezuinigingen en de socialisten zijn niet bereid om met hem een besparingsregering te vormen. Dus sluit Ackermans een coalitie met de gewonde liberalen. Die hebben niet alleen een verkiezingsnederlaag te verwerken, maar ook het verlies van hun éminence grise, Stevie Lallemand, die tijdens het plukken van de krieken in zijn boomgaard bezwijkt aan een hartaanval en uit de boom valt. Bij zijn dood komen allerlei malafide praktijken aan het licht. Gwendolyn Lallemand kan ondanks alles haar positie als minister van Financiën vrijwaren en slaagt erin de Christelijke Beweging de arm om te wringen om de redding van AXIS veilig te stellen: de Beweging telt namelijk zowat 800.000 coöperanten-aandeelhouders in de bank. Toch hangt de redding van AXIS als een wurgkoord rond de nek van het land. Wanneer de financiële markten in 2011 opnieuw instorten, moet de hulp van Europa ingeroepen worden.

David Ackermans is de sociaal bewogen zoon van de kersverse premier.  Opgeleid als jurist, maar actief als politiek analist voor zowel NRC als The Guardian is hij een fervent criticus van het sociaal-economische beleid van zijn eigen vader. Omdat hij de impact van zijn werk als journalist te klein vindt, en de sociale nood te groot, besluit hij zelf aan straathoekwerk te gaan doen en richt hij een burgerinitiatief op dat hij De Burgerlijke Partij doopt: zo organiseert hij geefpleinen en volkspleinen voor daklozen en sans-papiers. En komt hij zelf in geldnood…

De Nederlandse Eurocommissaris Tina Krimp is belast met het hervormingsprogramma dat het land moet doorvoeren. Ze dringt aan op verregaande privatiseringen en sociale hervormingen die de eenheid in het kabinet-Ackermans danig onder spanning zetten. Luc Ackermans legt daarop zijn premierschap in de waagschaal en schrijft een referendum uit waarin de bevolking zich kan uitspreken over de sociaal-economische hervormingen die Europa oplegt. Het is duidelijk dat iedereen beschadigd uit de hele operatie komt. Na haar mandaat als Eurocommissaris, besluit Krimp het zakenleven in te gaan

De blog ‘Verander alles’ is een verzamelplek van sociaal-culturele praktijken die werk maken van een samenleving die meer democratisch, solidair, duurzaam en inclusief is. De blog ontstond naar aanleiding van de voorstelling ‘Hoop’  vanHet nieuwstedelijk. 

Naar aanleiding van ‘Hoop’ gingen we op zoek naar hoopvolle initiatieven die iets doen bewegen, naar mensen met grote plannen en kleine ideeën.  Van kleinschalige buurtorganisaties tot breed gedragen burgerbewegingen, van circulaire economie tot ecologische technologie, van lokale boer tot webshop, van kunstproject tot app. Sneeuwbalgewijs verzamelden we meer en meer initiatieven. Met ‘Hoop’ en met de blog wilde Het nieuwstedelijk een zaadje planten voor meer. Meer warmte, meer initiatief, meer engagement, meer perspectief, meer toekomst, … Kortom, meer hoop. Hoop voor vandaag en zin in morgen.

Voorjaar 2016 stelde Socius, het steunpunt sociaal-cultureel volwassenenwerk, de vraag om ‘Verander Alles’ over te nemen en uit te breiden. Het steunpunt zorgt vanaf februari 2017 voor een meer planmatige aanvulling van de blog met praktijken uit het brede sociaal-culturele veld, bijvoorbeeld uit het sociaal-cultureel volwassenenwerk, de welzijnssector, de kunstensector, het jeugdwerk maar ook burgerinitiatieven en -bewegingen.

bezoek de website op www.veranderalles.be

 

 "Stijn Devillé doet het weer, een stuk maken waarvan je stiekem maar o zo hartgrondig hoopt dat het Vlaamse en Federale halfrond het op de agenda plaatsen als verplichte avondactiviteit voor alle parlementsleden".

"Het is prachtig en het zet aan het denken."

"Dit stuk verdient absoluut vier sterren maar eigenlijk is dat schrijnend. Het is schrijnend dat zulk een haast tragikomisch, in de realiteit wortelend verhaal verteld moet worden."

 **** - Els Van Steenberghe (Knack)

"Hoop van Het nieuwstedelijk is geen grap. Het zou zelfs weleens de meest betekenisvolle voorstelling van 2015 kunnen worden." 

"Hoop is hedendaags repertoire voor de dag van morgen." 

"De toekomst zal uitwijzen of Het nieuwstedelijk met zijn thema en zijn toon pioniert. In elk geval weten deze sterke tekst en wervende aanpak meer dan één systeem in vraag te stellen. Misschien is ironisch scepticisme voor theater wat olie is voor de economie?"

  **** - Wouter Hillaert (De Standaard) /  ***** - Wouter Hillaert (Het nieuwsblad)

 "Hoop van Het Nieuwstedelijk is zo’n stuk dat aanzet om over de inhoud te spreken en niet zozeer over de opvoering an sich. Het spel en de enscenering zijn zo goed dat je dat als vanzelfsprekend tot je neemt."

"Een combo zit achter de gordijnen, speelt jazzy, goed in het oor klinkende melodieën. Het zorgt voor schwung, ondersteunt het spel maar zet ook het ritme aan. De spelers en de muzikanten weten steeds net boven het randje van het variété-cliché uit te stijgen. Knap. "

"Het geloof in een betere toekomst spettert op het einde van de scène af. "

 **** - Tuur Devens (Theaterkrant.nl)

 "Hoop is meer dan theater. Woorden, maar ook daden"

Sam Rijnders (VETO)

Download hier het 'fluitje' uit Hoop als ringtone. Of beluister het en gebruik de ringtone als gefloten melodietje!

fluitje.m4a

De wereld redden
Michel Bauwens en Jean Lievens

De derde industriële revolutie
Jeremy Rifkin

This changes everything
Naomi Klein

Kapitaal in de 21ste eeuw
Thomas Piketty

If Mayors ruled the world  
Benjamin Barber

Gratis Geld voor Iedereen 
Rutger Bregman

Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers
Rutger Bregman en Jesse Frederik

De miljardairstaks en 7 andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen Peter Mertens

De limieten van de markt 
Paul de Grauwe

Terre Reversa 
Peter Tom Jones en Vicky Demeyere

Zelf Denken
Harald Welzer

Het klein verzet 
Tine Hens

Groeten uit Transitië
Eva Peeters

Van verontwaardiging naar verandering
Dirk Barrez

Coöperaties. Hoe heroveren we de economie
Dirk Barrez

Psychopolitiek. Neoliberalisme en de nieuwe machtstechnieken
Byung -Chul Han

De kleine Piketty
Van Bergen en Vissers

Schoon  Protest
Rik Pinxten

Looks good. Feels good. Is good. Hoe social design de wereld verandert 
Anne Van der Zwaat

Uit de olie 
Jeremy Legget

Open brief aan het Antwerpse stadsbestuur

Afgelopen vrijdag verzonden we een hoopvolle uitnodiging als open brief naar de burgemeester, de schepenen en de gemeenteraadsleden van Antwerpen
Enerzijds als uitnodiging om te komen kijken naar de voorstelling Hoop die we op 13 mei in HETPALEIS in Antwerpen spelen. Maar anderzijds ook als een uitnodiging om samen te werken aan verandering in onze samenleving, los van oude ideologische verschillen. In Hoop probeert Stijn Devillé daarvoor voorstellen te formuleren. In deze als uitnodiging verpakte open brief wou hij alvast één inspirerend voorbeeld met het Antwerpse bestuur delen. Het is een voorbeeld dat we ook graag met jou delen. Lees de brief hier