HET NIEUWSTEDELIJK

Hoop Stijn Devillé

Met Hebzucht en Angst schreef Stijn Devillé eerder al twee gelauwerde politieke thrillers over de wereld sinds de bankencrisis. In Hoop gaan zijn personages op zoek naar perspectieven. En wenden ze zich tot het publiek. Om één van hen te zijn. Geen rol meer te spelen. En een voorstel te doen. Ook dat belooft spannend te worden.

Vorig seizoen tourde de voorstelling door Vlaanderen en was hij te zien op de vooravond van de Operadagen Rotterdam, waar Nieuwe Wegen voor de opera en het muziektheater verkend werden. Dit seizoen keert de voorstelling terug naar OPEK, om nog een allerlaatste keer opgevoerd te worden in het kader van het Leuvense stadsfestival 500 jaar Utopia.

december 2015
leuven OPEK P
leuven OPEK
leuven OPEK
januari 2016
leuven OPEK
februari 2016
Gent NTGent M
Leuven 30CC Schouwburg
Leuven 30CC Schouwburg
Ieper CC Het Perron
Ternat CC De Ploter
Waregemn CC De Schakel
Berchem CC Berchem
Eeklo CC De Herbakker
Lommel CC De Adelberg
Mechelen CC Mechelen
maart 2016
Hasselt CCHA
Schoten CC Schoten
Beveren GC Ter Vesten
Antwerpen Monty
Sint-Truiden CC De Bogaard
Sint-Niklaas CC Sint-Niklaas
Aalst CC De Werf
Tienen CC De Kruisboog
Tielt CC Gildhof
Roeselare CC De Spil
Menen CC De Steiger
Strombeek-Bever CC Strombeek
Heist-op-den-Berg CC Zwanenberg
Diksmuide CC Kruispunt
Sint-Pieters-Woluwe Kunst en Cultuur Sint-Pieters-Woluwe
Brugge CC Brugge
Tongeren CC De Velinx
leuven OPEK
leuven OPEK
mei 2016
Antwerpen HET PALEIS
Rotterdam Operadagen Rotterdam
december 2016
leuven OPEK
leuven OPEK
leuven OPEK M
leuven OPEK
leuven * OPEK
leuven OPEK
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS
Wir schaffen das.

Credits

tekst en regie

Stijn Devillé 


spel

Sara Vertongen  als Gwendolyn Lallemand, minister van economie & energie voor de liberale partij
Erik Van Herreweghe  als Etienne 'Stevie' Lallemand, haar overleden vader
Michaël Pas  als Carl Jacobs, haar schoonbroer
Tom Van Bauwel  als Luc Ackermans, Christendemocratisch burgemeester
Christophe Aussems  als Nico Mathys, zijn secretaris
Bram Van Der Kelen  als David Ackermans, zijn zoon
Simone Milsdochter  als Tina Krimp CEO van ENERGO, een grote energie-multinational
Maarten Ketels  als Egon Starck, een jonge ondernemer
Lena Devillé, Wieske Janssens of Juliet Van Bauwel  als Het kind


compositie en live muziek

Bert Hornikx  drums, electronica, bas, homemade theremidi en recyclofoon
Geert Waegeman  ukulele, banjo, bas, dobroline, synthesizer, viool, mondharmonica, E-bow en recyclofoon  
Trijn Janssens  zang, accordeon, zingende zaag, klarinet, lepels, hangdrum, melodica, klokkenspel en klankschalen


choreografie

Natascha Pire

dramaturgie
Els Theunis

artistieke feedback
Christophe Aussems 

kostuums
Veerle Hasselmans

techniek
Kishan Singh lichtontwerp, licht, decor
Victor Thijs licht, decor
Stefan De Reese geluidsontwerp, geluid
Tom Buys geluid

productie
Ellen Haesevoets, Thomas Verachtert

 

met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren

Hoop staat ook in het najaar van 2016 op het programma van het stadsfestival
Op zoek naar Utopia.
Info: www.utopialeuven.be

 

Hoop op Operadagen Rotterdam

Operadagen Rotterdam richtte dit jaar de blik op de toekomst en kijkt naar de nieuwe wegen die opera- en muziektheatermakers inslaan. 19 mei, de vooravond van het festival stond helemaal in dat teken met het festivalthema Nieuwe Wegen. Artistiek leider Guy Coolen en dramaturg Tobias Kokkelmans gingen in gesprek met regisseur Stijn Devillé en andere festivalgasten over een optimistische (Hoop) en donkere (o.a. Toxic Psalms van Carmine Slovenica) toekomstvisie op onze samenleving. 

Tekstfragment

We leven niet in een tijdperk van verandering. We leven in een verandering van tijdperk. 

Utopieën worden in eerste instantie op drie gronden bestreden. Eén. Futiliteit: het kan niet. Twee. Gevaar: de risico’s zijn te groot. Drie. Perversiteit: het ontaardt in zijn tegendeel. 

Maar kort nadat utopieën zijn ingevoerd, ervaren we ze als de normaalste zaak van de wereld. 

De werkelijkheid is niet onveranderlijk. Alles zou anders kunnen zijn. Utopieën kunnen de manier waarop de wereld vandaag draait, ontmaskeren als slechts één van vele mogelijkheden. 

Dit zal veel van ons vragen. Het zal op grote weerstand stoten. Maar het kan. We sturen mensen naar de maan. We zenden missies naar Mars. Wir schaffen das. 

We moeten eigenlijk alleen maar beslissen, dat we het ook willen. 

Affiche

Trilogie Hebzucht Angst Hoop

Hoop is het sluitstuk van de trilogie Hebzucht, Angst, Hoop. Om de trilogie in haar volle glorie te tonen, organiseerden we een heuse marathon van 6 uur.  Meer info

Hoop in beeld

Stand Der Dingen 16.02: over onze tijd. Een economische en sociale round-up en een hoopvol perspectief.

Twee dagen na de marathonvoorstelling van 14 februari, op dinsdag 16 februari om 20u, nodigden we in het kader van Stand Der Dingen enkele specialisten uit in OPEK om samen met ons in discussie te treden en na te denken. Over Hebzucht, Angst en Hoop, over het hier en nu, maar ook over de toekomst. Onder begeleiding van moderator Hilde Devoghel bogen we ons over enkele prangende vragen en kwesties.

8 jaar na de kredietcrisis is de economie stilaan weer aan het aantrekken, maar de gevolgen zijn nog altijd zichtbaar en voelbaar. Is er echt iets veranderd in de financiële sector of in het denken over economie? Hoe groot is de impact in de beleidsbeslissingen die de voorbije jaren en nu genomen werden? Hoe ziet de economische en sociale situatie er vandaag uit? Wat kan anders? Wat moet anders? Hoe kunnen we de werkelijkheid veranderen?

Met: Antoon Van de Velde (decaan HIW KU Leuven, verbonden aan centrum economie en ethiek) en Jos Clijsters (voorzitter RvB Belfius, ondervoorzitter RvB UCLL), Karel Van Acker (KU Leuven, coördinator Leuven Materials Research Centre, voorzitter Plan C, het Vlaams Transistienetwerk Duurzaam Materialenbeheer), Dirk Vansintjan (coördinator Ecopower) en Noël Slangen (Open VLD, expert crisiscommunicatie).

Moderator: Hilde Devoghel

Eerder in Hebzucht en Angst

Etienne ‘Stevie’ Lallemand (°1944-+2008) is een krokodil uit de liberale partij. Na een politieke carrière als minister van Financiën en eurocommissaris, komt hij als voorzitter aan het hoofd van AXIS bank, een nationale bankverzekeraar met groeipotentieel. Wanneer hij in 2005 landgenoot Jean-Luc Pollard als CEO wegkaapt bij Citigroup in Londen, begint een periode van ongebreidelde expansie voor AXIS. Zeer tegen de zin van Stevie, werft Pollard Thomas Jacobs aan als Chief Financial Officer. Jacobs is een go-getter uit de Londense City. Maar hij is ook de ex van Gwendolyn Lallemand, dochter van. Jacobs loodst AXIS in de erg lucratieve derivatenmarkt, waardoor op korte tijd de nettowinst én het marktaandeel van AXIS drastisch stijgen. Wanneer de kans zich voordoet om de grote Nederlandse bank AMCO over te nemen aarzelen de heren niet. Zij stappen in een internationaal bankenconglomeraat en doen een ongezien hoog bod op de Nederlandse bank.

Carl Jacobs broer van, doet met zijn hefboomfonds Orphan’s Care Investment Fund al maanden in ‘credit default swaps’. De lichtjes geniale, maar even geflipte cijferaar gokt daarmee op een systeemcrisis binnen de financiële wereld en neemt actief posities in tegen de banken die tot over hun nek in de Amerikaanse kredietmarkt zitten.  Wanneer Lehman Brothers omvalt, volgen al snel vele Amerikaanse en Europese banken, en casht Carl tientallen miljoenen. Hij brengt daarmee niet alleen de bank van zijn broer, maar ook zijn schoonzus Gwendolyn Lallemand ernstig in de problemen.

Gwendolyn Lallemand maakt een blitzcarrière in de academische wereld en is op haar 30ste professor Public Finance aan Oxford University. Als de liberale premier Fillon haar in 2005 plots vraagt om minister van Financiën te worden, is ze verrast. Ze gaat te rade bij haar steun en toeverlaat, schoonbroer Carl Jacobs. Gwendolyn neemt de job aan, maar komt twee jaar later in een lastig parket, wanneer AXIS water maakt en dreigt te kapseizen. Gwendolyn ziet zich gedwongen haar vader en haar ex uit hun ambt te zetten in ruil voor een redding van de bank. De val van de bank sleurt vervolgens het hele land de dieperik in. De regering valt.

Luc Ackermans wint als christendemocratisch politicus de daaropvolgende verkiezingen. Maar de economische situatie van het land vraagt om bezuinigingen en de socialisten zijn niet bereid om met hem een besparingsregering te vormen. Dus sluit Ackermans een coalitie met de gewonde liberalen. Die hebben niet alleen een verkiezingsnederlaag te verwerken, maar ook het verlies van hun éminence grise, Stevie Lallemand, die tijdens het plukken van de krieken in zijn boomgaard bezwijkt aan een hartaanval en uit de boom valt. Bij zijn dood komen allerlei malafide praktijken aan het licht. Gwendolyn Lallemand kan ondanks alles haar positie als minister van Financiën vrijwaren en slaagt erin de Christelijke Beweging de arm om te wringen om de redding van AXIS veilig te stellen: de Beweging telt namelijk zowat 800.000 coöperanten-aandeelhouders in de bank. Toch hangt de redding van AXIS als een wurgkoord rond de nek van het land. Wanneer de financiële markten in 2011 opnieuw instorten, moet de hulp van Europa ingeroepen worden.

David Ackermans is de sociaal bewogen zoon van de kersverse premier.  Opgeleid als jurist, maar actief als politiek analist voor zowel NRC als The Guardian is hij een fervent criticus van het sociaal-economische beleid van zijn eigen vader. Omdat hij de impact van zijn werk als journalist te klein vindt, en de sociale nood te groot, besluit hij zelf aan straathoekwerk te gaan doen en richt hij een burgerinitiatief op dat hij De Burgerlijke Partij doopt: zo organiseert hij geefpleinen en volkspleinen voor daklozen en sans-papiers. En komt hij zelf in geldnood…

De Nederlandse Eurocommissaris Tina Krimp is belast met het hervormingsprogramma dat het land moet doorvoeren. Ze dringt aan op verregaande privatiseringen en sociale hervormingen die de eenheid in het kabinet-Ackermans danig onder spanning zetten. Luc Ackermans legt daarop zijn premierschap in de waagschaal en schrijft een referendum uit waarin de bevolking zich kan uitspreken over de sociaal-economische hervormingen die Europa oplegt. Het is duidelijk dat iedereen beschadigd uit de hele operatie komt. Na haar mandaat als Eurocommissaris, besluit Krimp het zakenleven in te gaan

Verander Alles

Alles zou anders kunnen zijn. We moeten eigenlijk alleen maar beslissen dat we
het ook willen.
Er is niet één groot plan, maar wel vele kleine plannen. Vaak gegroeid van
onderuit. Omdat we zelf wat willen en kunnen veranderen. Hoop is divers en
veelvoudig. Op nieuwstedelijk.be/veranderalles houden we een lijstje bij met wat
wij hoopvol vinden. Van kleine tips om zelf je steentje bij te dragen tot grote
technologische innovaties of baanbrekende ideeën.
Alleszins: er is een hoop hoop.

www.nieuwstedelijk.be/veranderalles


Heb je zelf een suggestie? laat het ons weten!

 

 

 

Trailer

In de pers

 "Stijn Devillé doet het weer, een stuk maken waarvan je stiekem maar o zo hartgrondig hoopt dat het Vlaamse en Federale halfrond het op de agenda plaatsen als verplichte avondactiviteit voor alle parlementsleden".

"Het is prachtig en het zet aan het denken."

"Dit stuk verdient absoluut vier sterren maar eigenlijk is dat schrijnend. Het is schrijnend dat zulk een haast tragikomisch, in de realiteit wortelend verhaal verteld moet worden."

 **** - Els Van Steenberghe (Knack)

"Hoop van Het nieuwstedelijk is geen grap. Het zou zelfs weleens de meest betekenisvolle voorstelling van 2015 kunnen worden." 

"Hoop is hedendaags repertoire voor de dag van morgen." 

"De toekomst zal uitwijzen of Het nieuwstedelijk met zijn thema en zijn toon pioniert. In elk geval weten deze sterke tekst en wervende aanpak meer dan één systeem in vraag te stellen. Misschien is ironisch scepticisme voor theater wat olie is voor de economie?"

  **** - Wouter Hillaert (De Standaard) /  ***** - Wouter Hillaert (Het nieuwsblad)

 "Hoop van Het Nieuwstedelijk is zo’n stuk dat aanzet om over de inhoud te spreken en niet zozeer over de opvoering an sich. Het spel en de enscenering zijn zo goed dat je dat als vanzelfsprekend tot je neemt."

"Een combo zit achter de gordijnen, speelt jazzy, goed in het oor klinkende melodieën. Het zorgt voor schwung, ondersteunt het spel maar zet ook het ritme aan. De spelers en de muzikanten weten steeds net boven het randje van het variété-cliché uit te stijgen. Knap. "

"Het geloof in een betere toekomst spettert op het einde van de scène af. "

 **** - Tuur Devens (Theaterkrant.nl)

 "Hoop is meer dan theater. Woorden, maar ook daden"

Sam Rijnders (VETO)

Interview Stijn Devillé (KLARA)

Wir Schaffen das

Ringtone

Download hier het 'fluitje' uit Hoop als ringtone. Of beluister het en gebruit de ringtone als gefloten melodietje!

fluitje.m4a

Achter de schermen

De leeslijst van Stijn Devillé

De leeslijst van Stijn Devillé (bis)

De wereld redden
Michel Bauwens en Jean Lievens

De derde industriële revolutie
Jeremy Rifkin

This changes everything
Naomi Klein

Kapitaal in de 21ste eeuw
Thomas Piketty

If Mayors ruled the world  
Benjamin Barber

Gratis Geld voor Iedereen 
Rutger Bregman

Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers
Rutger Bregman en Jesse Frederik

De miljardairstaks en 7 andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen Peter Mertens

De limieten van de markt 
Paul de Grauwe

Terre Reversa 
Peter Tom Jones en Vicky Demeyere

Zelf Denken
Harald Welzer

Het klein verzet 
Tine Hens

Groeten uit Transitië
Eva Peeters

Van verontwaardiging naar verandering
Dirk Barrez

Coöperaties. Hoe heroveren we de economie
Dirk Barrez

Psychopolitiek. Neoliberalisme en de nieuwe machtstechnieken
Byung -Chul Han

De kleine Piketty
Van Bergen en Vissers

Schoon  Protest
Rik Pinxten

Looks good. Feels good. Is good. Hoe social design de wereld verandert 
Anne Van der Zwaat

Uit de olie 
Jeremy Legget

Portretten

500 jaar Utopia

In 2016 is het exact 500 jaar geleden dat de Engelse humanist en staatsman Thomas More in Leuven zijn wereldberoemde boek Utopia publiceerde. Leuven viert deze mijlpaal met een groots opgezet stadsfestival met tentoonstellingen, street art, film, muziek, theater, dans, literatuur, lezingen en stadswandelingen.

Het festival gaat officieel van start op zaterdag 24 september 2016 met een feestelijk openingsweekend en eindigt op 17 januari 2017. ‘500 Jaar Utopia’ wordt door de stad Leuven ook aangegrepen om tot de zomer van 2018 met haar burgers en verenigingen een participatief traject op te zetten over de kunst van het samenleven en de zoektocht naar een ideale samenleving.

Ontdek hier wat er allemaal te beleven valt.