HET NIEUWSTEDELIJK

Het einde is nabij Adriaan Van Aken & Johan Petit

Adriaan Van Aken en Johan Petit slaan de handen in mekaar voor Het einde is nabij, een 'geanimeerde lezing’ over het begrip melancholie. Melancholie wordt vaak gezien als een toestand van ellende en verslagenheid. Adriaan en Johan echter geloven dat het ook een waarachtige, productieve kracht kan zijn.
Het einde is nabij is naast een ode aan zanger Luc De Vos een verrassend toegankelijke lezing waar aan de hand van filmpjes, powerpoints, liedjes en vertelsels het begrip melancholie definitief van uitzicht en karakter zal veranderen.

Deze voorstelling werd gemaakt als deel van het artistieke onderzoeksproject De kunst van het gemis, en kadert in het Leuvense stadsfestival 500 jaar Utopia.

januari 2017
Leuven OPEK P
Leuven OPEK LN
Leuven OPEK SD/
Wilrijk CC De Kern
Herentals CC 't Schaliken
Lier CC De Mol
februari 2017
Tongeren CC De Velinx
Berchem CC Berchem
Mol CC 't Getouw
Aalst CC De Werf
Lokeren CC Lokeren
maart 2017
Antwerpen Bibliotheek Elsschot
Lommel CC De Adelberg
Ekeren 252 CC
Strombeek-Bever CC Strombeek
Aarschot CC Het Gasthuis
Genk C-mine cultuurcentrum SD
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS
“In Brugge is het leven zuur. De mensen zijn arm en de drank zo duur. Je hoort alleen platen van Elisa Waut. De kolen zijn nat en de nacht is koud.” - Luc De Vos in het lied Het Einde is Nabij

Credits

Adriaan Van Aken & Johan Petit tekst, spel & muziek 
Tim Clement algehele assistentie 

een coproductie van Het nieuwstedelijk & MartHa!tentatief

met dank aan Geert Kestens, Ruth Mariën en de andere leden van de OPAK-onderzoeksgroep De Kunst van het Gemis, een project in het kader van het stadsfestival 500 jaar Utopia

De kunst van het gemis

Voor De kunst van het gemis, een onderzoeksproject op de grens tussen kunst en wetenschap, sloegen LUCA School of Arts de handen in elkaar met onder andere Museum Dr. Guislain, Braakland/ZheBilding en KU Leuven. 3 jaar lang gingen ze samen op zoek naar een hedendaagse en positieve benadering van het traditioneel nogal als donker en negatief gepercipieerde concept van melancholie.

Johan Petit en Adriaan Van Aken sloten het onderzoek af met een eerste versie van Het einde is nabij op het symposium I hate melancholy op 8 mei 2015 (als pendant van het startsymposium I ♥ Melancholy). De licht ironische titel verwijst naar de pessimistische benadering van de melancholicus, die ze -op z’n minst voor één dag- graag omver wouden werpen. Weg van het depressieve, richting het constructieve, productieve en creatieve! 

Foto's

Het laatste interview met Luc De Vos

Het  interview dat Christophe Vekeman met Luc De Vos deed naar aanleiding van zijn roman Paddenkoppenland was één van de laatste lange interviews met de Gorki kopman. Het interview loopt, net als het lied Het einde is nabij, als een rode draad door de lezing van Adriaan en Johan. Je kan het volledig gratis nalezen op de site van De Morgen en wel hier. 

MartHa!tentatief

Het MartHa!tentatief, de thuisbasis van Johan Petit, is een theatergezelschap dat rond stedelijke thema's werkt in toegankelijke en vaak feestelijke voorstellingen. De makers van het gezelschap proberen zo onbevangen mogelijk de tijd en de wereld waarin ze leven te tonen in hun voorstellingen. Het gezelschap steunt daarvoor op diepgaande research die uitmondt in originele teksten.

Op 29 & 30 september verwelkomen we het MartHa!tentatief ook door onze zaal open te stellen voor hun productie De Fietsendief, die ze maakten in samenwerking met ZUIDPOOL en het Toneelhuis.

Een klassieke definitie

Melancholie stamt van het Griekse woord melankholia, wat 'zwarte gal' betekent. Vroeger dacht men dat een teveel aan zwarte gal tot zwaarmoedigheid leidde. Die theorie ligt ook aan de oorsprong van het Nederlandse woord 'zwartgallig'.

Stand der Dingen over melancholie GEANNULEERD

Het aangekondigde voorgesprek op donderdag 12 januari om 20u is wegens omstandigheden geannuleerd.  De voorstelling gaat wel door, om 21u30.

500 jaar Utopia

In 2016 is het exact 500 jaar geleden dat de Engelse humanist en staatsman Thomas More in Leuven zijn wereldberoemde boek Utopia publiceerde. Leuven viert deze mijlpaal met een groots opgezet stadsfestival met tentoonstellingen, street art, film, muziek, theater, dans, literatuur, lezingen en stadswandelingen.

Het festival gaat officieel van start op zaterdag 24 september 2016 met een feestelijk openingsweekend en eindigt op 17 januari 2017. ‘500 Jaar Utopia’ wordt door de stad Leuven ook aangegrepen om tot de zomer van 2018 met haar burgers en verenigingen een participatief traject op te zetten over de kunst van het samenleven en de zoektocht naar een ideale samenleving.

Ontdek hier wat er allemaal te beleven valt.

Affiche

Over Adriaan Van Aken

Adriaan Van Aken is schrijver, regisseur, theatermaker, melancholicus profeet van de écriture automatique en would-be popmuzikant. Hij maakt deel uit van de artistieke kern van Het nieuwstedelijk en is er  de voor-zichtige anarchist en gevoelige vorm-vernieuwer. Hij heeft een grote passie voor geluidskunst en audio, die hij in en buiten zijn theaterwerk exploreert. Voorstellingen van Adriaan - altijd hybride theatervormen - zijn onder andere Dansen Drinken Betalen, Gevoelige Mensen en Sabine Sabine Sabine. Na zijn succesvolle herwerking van Dwaallicht van Elschot gaat hij deze zomer aan de slag met de vroege Elschotnovelle Een ontgoocheling.

Over Johan Petit

Johan Petit is toneelmaker, schrijver en acteur. Als lid van theatergezelschap MartHa!tentatief maakte hij voorstellingen als De Zoologie en de Klein Jowanneke-cyclus, die in het Antwerpse en ook daarbuiten grote successen kennen. In het kader van de REVUE VAN HET ONTEMBARE LEVEN, een koepelproject waarin het MartHa!tentatief haar blik nog scherper op de hedendaagse grootstad richt, maakte hij een aantal voorstellingen (BANG, de Groenstraat,...) die de veranderende stad als onderwerp hadden. Zijn laatste voorstelling De Snoek van Sjestov was dan weer een uiterst persoonlijke voorstelling over vriendschap.