Adriaan Van Aken & Johan Petit
Het einde is nabij

Adriaan Van Aken & Johan Petit Het einde is nabij

Adriaan Van Aken & Johan Petit
Het einde is nabij

Om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan annuleert Het nieuwstedelijk deze voorstellingen tot nader order. De tickethouders worden geïnformeerd.

We volgen de adviezen of verplichtingen inzake het coronavirus op de voet en ondernemen actie van zodra de situatie verandert.

Adriaan Van Aken en Johan Petit slaan de handen in mekaar voor Het einde is nabij, een 'geanimeerde lezing’ over het begrip melancholie. Melancholie wordt vaak gezien als een toestand van ellende en verslagenheid. Adriaan en Johan echter geloven dat het ook een waarachtige, productieve kracht kan zijn.

Het einde is nabij is naast een ode aan zanger Luc De Vos een verrassend toegankelijke lezing waar aan de hand van filmpjes, powerpoints, liedjes en vertelsels het begrip melancholie definitief van uitzicht en karakter zal veranderen.

 

Adriaan Van Aken and Johan Petit join forces for Het einde is nabij (The end is near), an 'animated reading' about the concept of melancholy. Melancholy is often seen as a state of misery and defeat. Adriaan and Johan, however, believe that it can also be a true, productive power.

The end is near is, apart from an ode to singer Luc De Vos, also a surpringly accesible reading where, by the means of video clips, PowerPoints, songs and tales, the concept of melancholy will finally change its view and character.

 

tekst, spel & muziek
Adriaan Van Aken & Johan Petit

algehele assistentie
Tim Clement

een coproductie van Het nieuwstedelijk & MartHa!tentatief

met dank aan Geert Kestens, Ruth Mariën en de andere leden van de OPAK-onderzoeksgroep De Kunst van het Gemis, een project in het kader van het stadsfestival 500 jaar Utopia

text, actors & music
Adriaan Van Aken & Johan Petit

global assistance
Tim Clement

a coproduction of Het nieuwstedelijk & MartHa!tentatief

with special thanks to Geert Kestens, Ruth Mariën and the other members of the OPAK-research group, De Kunst van het Gemis, a project in the context of the city festival 500 jaar Utopia

Woensdag11.01.201720:00OPEK, Leuven
Donderdag12.01.201712:30OPEK, Leuven
Donderdag12.01.201721:30OPEK, Leuven
Vrijdag13.01.201720:15CC De Kern, Wilrijk
Zaterdag14.01.201720:00CC 't Schaliken, Herentals
Woensdag18.01.201720:15CC De Mol, Lier
Woensdag01.02.201720:30CC De Velinx, Tongeren
Donderdag02.02.201720:30CC Berchem, Berchem
Vrijdag10.02.201720:15CC 't Getouw, Mol
Woensdag15.02.201720:00CC De Werf, Aalst
Vrijdag17.02.201720:15CC Lokeren, Lokeren
Donderdag09.03.201719:30Bibliotheek Elsschot, Antwerpen
Vrijdag10.03.201720:15CC De Adelberg, Lommel
Zaterdag11.03.201720:30252 CC, Ekeren
Woensdag15.03.201720:30CC Strombeek, Strombeek-Bever
Woensdag29.03.201720:00CC Het Gasthuis, Aarschot
Donderdag30.03.201720:15C-mine Cultuurcentrum, Genk
Donderdag18.01.201820:00OPEK, Leuven
Vrijdag19.01.201820:00OPEK, Leuven
Woensdag02.05.201820:15De Nieuwe Zaal, Hasselt
Donderdag03.05.201822:00De Nieuwe Zaal, Hasselt
Dinsdag17.03.202020:00Staminee De Living, Heist-op-den-BergGeannuleerd
Vrijdag20.03.202020:00De Mokkakapot, AntwerpenGeannuleerd
Woensdag25.03.202020:00OPEK, LeuvenGeannuleerd
Donderdag26.03.202012:30OPEK, LeuvenGeannuleerd
Donderdag26.03.202021:30OPEK, LeuvenGeannuleerd
Woensdag01.04.202020:15De Nieuwe Zaal, HasseltGeannuleerd
Donderdag02.04.202020:15Paard Van Troje, GentGeannuleerd

“In Brugge is het leven zuur. De mensen zijn arm en de drank zo duur. Je hoort alleen platen van Elisa Waut. De kolen zijn nat en de nacht is koud.” - Luc De Vos in het lied Het Einde is Nabij

De kunst van het gemis

Voor De kunst van het gemis, een onderzoeksproject op de grens tussen kunst en wetenschap, sloegen LUCA School of Arts de handen in elkaar met onder andere Museum Dr. Guislain, Braakland/ZheBilding en KU Leuven. 3 jaar lang gingen ze samen op zoek naar een hedendaagse en positieve benadering van het traditioneel nogal als donker en negatief gepercipieerde concept van melancholie.

Johan Petit en Adriaan Van Aken sloten het onderzoek af met een eerste versie van Het einde is nabij op het symposium I hate melancholy op 8 mei 2015 (als pendant van het startsymposium I ♥ Melancholy). De licht ironische titel verwijst naar de pessimistische benadering van de melancholicus, die ze -op z’n minst voor één dag- graag omver wouden werpen. Weg van het depressieve, richting het constructieve, productieve en creatieve! 

Het laatste interview met Luc De Vos

Het  interview dat Christophe Vekeman met Luc De Vos deed naar aanleiding van zijn roman Paddenkoppenland was één van de laatste lange interviews met de Gorki kopman. Het interview loopt, net als het lied Het einde is nabij, als een rode draad door de lezing van Adriaan en Johan. Je kan het volledig gratis nalezen op de site van De Morgen en wel hier. 

Huilen en dansen op radio 1

Als theatermakers een lezing geven, lijkt dat al snel op theater. Wij zijn gaan kijken en we vinden niet dat het een lezing is. Een lezing is stoffig. Het is theater.

U moet gaan kijken, het is de moeite. Enkel als u echt niet kan, echt geen tijd, bedlegerig, geen babysit, enkel dan, dan moet u naar Interne Keuken luisteren. Dat schreven ze bij Interne Keuken op radio 1. Hier herbeluister je de passage van Adriaan en Johan.

Het MartHa!tentatief, de thuisbasis van Johan Petit, is een theatergezelschap dat rond stedelijke thema's werkt in toegankelijke en vaak feestelijke voorstellingen. De makers van het gezelschap proberen zo onbevangen mogelijk de tijd en de wereld waarin ze leven te tonen in hun voorstellingen. Het gezelschap steunt daarvoor op diepgaande research die uitmondt in originele teksten.

 

Melancholie stamt van het Griekse woord melankholia, wat 'zwarte gal' betekent. Vroeger dacht men dat een teveel aan zwarte gal tot zwaarmoedigheid leidde. Die theorie ligt ook aan de oorsprong van het Nederlandse woord 'zwartgallig'.

Adriaan Van Aken (Foto: Katrijn Van Giel)

Adriaan Van Aken is schrijver, regisseur, theatermaker, melancholicus profeet van de écriture automatique en would-be popmuzikant. Hij maakt deel uit van de artistieke kern van Het nieuwstedelijk en is er  de voor-zichtige anarchist en gevoelige vorm-vernieuwer. Hij heeft een grote passie voor geluidskunst en audio, die hij in en buiten zijn theaterwerk exploreert. Voorstellingen van Adriaan - altijd hybride theatervormen - zijn onder andere Dansen Drinken Betalen, Gevoelige Mensen en Sabine Sabine Sabine. Na zijn succesvolle herwerking van Dwaallicht van Elschot gaat hij deze zomer aan de slag met de vroege Elschotnovelle Een ontgoocheling.

Johan Petit (foto: Katrijn Van Giel)

Johan Petit is toneelmaker, schrijver en acteur. Als lid van theatergezelschap MartHa!tentatief maakte hij voorstellingen als De Zoologie en de Klein Jowanneke-cyclus, die in het Antwerpse en ook daarbuiten grote successen kennen. In het kader van de REVUE VAN HET ONTEMBARE LEVEN, een koepelproject waarin het MartHa!tentatief haar blik nog scherper op de hedendaagse grootstad richt, maakte hij een aantal voorstellingen (BANG, de Groenstraat,...) die de veranderende stad als onderwerp hadden. Zijn laatste voorstelling De Snoek van Sjestov was dan weer een uiterst persoonlijke voorstelling over vriendschap.