HET NIEUWSTEDELIJK

Hybris Nieuw interviewproject van Christophe Aussems

Een ontmoeting in de onderbuik van een ziekenhuis.
Zij, een chirurge, probeert zich staande te houden.
Hij, met krukken, wacht op nieuws.

Dag en nacht gaan ziekenhuizen tot het uiterste om levens te redden.
In overboekte operatiekwartieren bezwijken chirurgen onder de druk.
Een systeem stuit op zijn limieten.

Na Vuur, maakt Christophe Aussems een nieuwe voorstelling op basis van interviews.
Hij sprak chirurgen en patiënten over wat er met hen gebeurt als het fout loopt.

oktober 2019
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Beveren CC Ter Vesten, Beveren Tickets
Aarschot CC Het Gasthuis, Aarschot Tickets
november 2019
Knokke-Heist CC Knokke-Heist, Knokke-Heist Tickets
Bilzen CC De Kimpel, Bilzen Tickets
Roeselare CC De Spil, Roeselare Tickets
Keerberbgen GC Den Bussel, Keerberbgen Tickets
Mol CC 't Getouw, Mol Tickets
Lanaken CC Lanaken, Lanaken Tickets
Dilbeek CC Westrand, Dilbeek Tickets
Berlare CC Stroming, Berlare Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
Lommel CC De Adelberg, Lommel Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
december 2019
Genk C-mine cultuurcentrum - Genk, Genk Tickets
Genk C-mine cultuurcentrum - Genk, Genk Tickets

Archief
februari 2019
Leuven OPEK, Leuven Tickets P
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets M
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
maart 2019
Leuven OPEK, Leuven Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
Genk C-mine cultuurcentrum - Genk, Genk Tickets
Genk C-mine cultuurcentrum - Genk, Genk Tickets
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS
je kan toch doen alsof je mij niet gezien hebt
dan heb ik jou ook niet gezien

Credits

Inge Paulussen & Tom Ternest spel
Patricia Vanneste & Bert Hornikx live muziek
Christophe Aussems interviews, tekst & regie
Els Theunis dramaturgie
Bart Van Merode scenografie
Chris Snik kostuum

Ellis Meeusen regie-assistentie & transcriptie interviews
Kenneth Berth opnames interviews
Pieter Delfosse transcriptie interviews
Ellen Haesevoets
& Thomas Verachtert productie
Andreas Ketels/kunstenvliegmerk atelier scenografie
Stefan De Reese geluid
Bregt Janssens techniek

In samenwerking met
Master Theater Toneelacademie Maastricht

De productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid & Gallop Tax shelter

Voorstelling in beeld

Hybris op TVL

Klara reportage over Hybris

Kenneth Berth sprak met theatermaker Christophe Aussems over zijn nieuwe voorstelling Hybris. Na zijn eigen burnout een tijd geleden werd hij getroffen door het stijgende aantal burnouts onder chirurgen. Dokters staan onder een enorme druk. En een medische fout heeft niet alleen dramatische gevolgen voor hun carrière, maar vooral ook voor het leven van de patiënt. Voor hybris interviewde hij dokters en patiënten. Je hoort enkel van hun stemmen in deze reportage.

Uitgezonden op KLARA op 18 februari 2019

Interview in Jeroen

“Vier jaar geleden kreeg ik met een serieuze burn-out te maken. Ik ben me daar in gaan verdiepen en las toen dat het ook veel chirurgen overkomt. Terwijl ik dacht: die moeten mensen beter maken, niet zelf ziek worden. Maar ja, de marktwerking, de concurrentie, het zorgt voor ontmenselijking van de zorg.”

Theatermagazine Jeroen interviewde Christophe Aussems over Hybris. Je leest het interview hier.

Repetities Hybris

Trage Suikers

In C-mine cultuurcentrum Genk op 1 februari geeft Christophe Aussems inzicht in het ontstaansproces van zijn nieuwe voorstelling Hybris. In een exclusieve preview brengen we al enkele tekstfragmenten en laten we de muziek horen die  Bert Hornikx en Patricia Vanneste  voor de voorstelling aan het maken zijn. Hiervoor knutselde Bert zijn eigen digitale vibrafoon in elkaar en bestrijkt Patricia een vijfsnarige elektrische viool.
Bovendien nodigen we Arie Adriaensen uit om te spreken over zijn onderzoek. Als voormalig piloot onderzoekt hij hoe veiligheidsprocessen uit de luchtvaart ingezet kunnen worden in de medische sector.  tickets

In OPEK Leuven op 6 februari neemt Christophe ons mee in zijn vooronderzoek, brengen we enkele tekstfragmenten en bekijken we de documentaire “Burning out”. Deze verbijsterende film van Jérôme le Maire over een ziekenhuis in Parijs is één van de grote inspiratiebronnen voor de voorstelling. Chronische stress, burn-out en psychosociale risico's verzieken het ziekenhuis. Zich bewust van het probleem, heeft het management een audit van de organisatie van het werk aangevraagd om te trachten een oplossing te vinden.  Op het einde van de avond geeft scenograaf Bart Van Merode een inkijk in de beeldtaal van de voorstelling en krijgen we in de zaal een exclusieve preview van zijn scenografie. tickets

Over de muziek van Hybris

De voorstelling wordt muzikaal begeleid door Patricia Vanneste en Bert Hornikx. Hij speelt gewoonlijk drums, maar voor deze voorstelling maakt hij gebruik van zijn zelfgemaakte elektrische marimba als percussie-instrument. Dat biedt volgens hem erg veel mogelijkheden. Zij genoot een klassieke opleiding, maar heeft ook al heel wat ervaring in de popmuziek. Voor dit stuk speelt ze op de elektrische viool. De mogelijkheden met dat instrument zijn beperkter, dus het is van belang de juiste effecten te creëren. De beide artiesten wijken zo wat af van het vertrouwde. “We hebben er een muzikale speeltuin van gemaakt”, zegt de violiste.

De muzikanten staan, in tegenstelling tot de acteurs, in rechtstreeks contact met het publiek, aangezien ze mee aan de andere kant van het glas zitten. Toch dragen ze een koptelefoon tijdens de voorstelling. Volgens de violiste duiken er veel verschillende werelden op, het publiek, de muzikanten, de acteurs. Dat werkt het decor dan ook in handen. “Het is belangrijk dat die werelden samenkomen tijdens het stuk.”, zegt ze.