HET NIEUWSTEDELIJK

Hebzucht, Angst & Hoop - de marathon

Stijn Devillé

Met de ambitieuze trilogie Hebzucht, Angst, Hoop maakt Stijn Devillé de balans op van tien woelige jaren in Europa. Van de oneindige groei die de wereld in petto leek te hebben tot de economische en sociale dieperik die erop volgde.

Hebzucht vertelt de klassieke rise and fall van een imperium. Maar aan het eind van deze tragedie gaan de personages niet dood. Ze cashen hun geld en zoeken dekking in de plooien van de geschiedenis. 

Het tweede boek Angst start waar Hebzucht eindigt. Het blikt weg van de financiële wereld en zoomt in op de rest van onze samenleving. De angst die om zich heen grijpt op de beurzen, in de politieke hoofdkwartieren, de kabinetten, de commissies. Maar ook de angst van vele mensen in de straten in de Europese steden. 

‘Waar angst heerst, moeten troost en hoop volgen’. En zo dienen Hebzucht en Angst zich aan als trilogie waarvan Hoop het sluitstuk vormt. Want het pessimisme dat tijdens Devillés research voor Angst naar voren kwam, was zo groot, dat hij er zelf ongemakkelijk van werd. Dus schreef hij een nieuwe politieke thriller die op een bevrijding eindigt.

In 2019 te zien naar aanleiding van Verkiezingskoorts, n het kader van Verkiezingskoorts, een maand lang politiek theater en verdiepend debat bij Het nieuwstedelijk in aanloop naar de verkiezingen. www.verkiezingskoorts.org




mei 2019
Leuven 30CC Schouwburg, Leuven Tickets M
Genk C-mine cultuurcentrum, Genk Tickets

Archief
februari 2016
Gent NTGent, Gent
Gent NTGent, Gent
Leuven 30CC Schouwburg, Leuven
maart 2016
Antwerpen Monty, Antwerpen
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS
De hele wereld in één voorstelling.

Hebzucht - Het kind

Angst - Het kind

Hoop - Het kind

De speech uit Hoop, opgenomen in het Vlaams parlement. De volledige versie bekijk je hier. 

Angst Figuranten gezocht!

Zin om het podium te delen met Michaël Pas, Tom Van Bauwel en Sara Vertongen? 

Voor onze voorstelling Angst, het tweede luik van de trilogie Hebzucht, Angst, Hoop van Stijn Devillé, zijn we op zoek naar heel wat figuranten om mee op de scène te staan.Als figurant zal je de stem van het volk representeren. Daarvoor heb je geen ervaring nodig en je zal niets hoeven te zeggen. Je volgt een autocue die de hele groep op gepaste tijden aangeeft om een stap naar voren te zetten. Na afloop kan je genieten van een lekkere tas soep en wat brood. Interesse? Mail dan naar figuranten@nieuwstedelijk.be.

PLANNING

ma 6/5 repetitie in De Nieuwe Zaal Hasselt
zo 12/5 marathon Hebzucht, Angst, Hoop in 30CC/Schouwburg Leuven
do 16/5 Angst in OPEK Leuven
zo 19/5 marathon Hebzucht, Angst, Hoop in  C-mine cultuurcentrum Genk. 

Affiche

Marathon

Je kan de voorstelling in drie losse afleveringen bekijken in Leuven, in OPEK, en in Hasselt, in De Nieuwe Zaal (Hoop), of als één lange marathon-versie in Schouwburg Leuven of C-mine Genk. Trek je makkelijke kleren aan en nestel je in het pluche van de schouwburg voor 6 uur bloedstollend politiek theater.

In beeld

Reacties Hoop

"Stijn Devillé doet het weer, een stuk maken waarvan je stiekem maar o zo hartgrondig hoopt dat het Vlaamse en Federale halfrond het op de agenda plaatsen als verplichte avondactiviteit voor alle parlementsleden". 
"Het is prachtig en het zet aan het denken."
"Dit stuk verdient absoluut vier sterren maar eigenlijk is dat schrijnend. Het is schrijnend dat zulk een haast tragikomisch, in de realiteit wortelend verhaal verteld moet worden."
**** - Els Van Steenberghe (Knack)


"Hoop van Het nieuwstedelijk is geen grap. Het zou zelfs weleens de meest betekenisvolle voorstelling van 2015 kunnen worden." "Hoop is hedendaags repertoire voor de dag van morgen."

"De toekomst zal uitwijzen of Het nieuwstedelijk met zijn thema en zijn toon pioniert. In elk geval weten deze sterke tekst en wervende aanpak meer dan één systeem in vraag te stellen. Misschien is ironisch scepticisme voor theater wat olie is voor de economie?"
**** - Wouter Hillaert (De Standaard) 
***** - Wouter Hillaert (Het nieuwsblad)

"Hoop van Het Nieuwstedelijk is zo’n stuk dat aanzet om over de inhoud te spreken en niet zozeer over de opvoering an sich. Het spel en de enscenering zijn zo goed dat je dat als vanzelfsprekend tot je neemt."

"Een combo zit achter de gordijnen, speelt jazzy, goed in het oor klinkende melodieën. Het zorgt voor schwung, ondersteunt het spel maar zet ook het ritme aan. De spelers en de muzikanten weten steeds net boven het randje van het variété-cliché uit te stijgen. Knap."

"Het geloof in een betere toekomst spettert op het einde van de scène af. "
**** - Tuur Devens (Theaterkrant.nl)

"Hoop is meer dan theater. Woorden, maar ook daden"
Sam Rijnders (VETO)

Reacties Angst

"Ik heb zelf vaak mijn tanden stuk gebeten op goed politiek theater, jaren aan een stuk, en nooit is het me echt gelukt om dergelijke tekst te schrijven die de juiste info geeft, de juiste helderheid, de juiste dramatische kracht en boogt op het juiste evenwicht tussen geïmpliceerde woede en inzicht. Dat is Stijn Devillé dus wel gelukt en dat maakt Angst straf."
toeschouwer Jeroen Olyslaegers op Facebook over Angst


"Hoe heftig grijpt de crisis de mensen naar de keel? En drijft Angst de bevolking? En politici? Daarover gaat het theaterstuk Angst van Braakland/ZheBilding. Ik vind het een sterk politiek stuk dat de clichés over politiek in de verf zet, waardoor het een aanklacht is tegen de tijdsgeest. Angst is namelijk een slechte raadgever. Hebzucht, hun stuk over het ontstaan van de crisis, is dat nog veel meer."
Voormalig minister van Cultuur Joke Schauvliege in Knack over Angst en Hebzucht

"De striptease van de democratie. (...) Dit is zelfs geen tragedie meer. Dit is de gang van zaken. Europa. "
**** - Wouter Hillaert (De Standaard)


"Angst combineert de traditie van Artauds ‘theater van de wreedheid’ met Brechts ‘vervreemdingstheater’. Stijn Devillé treedt met zijn trilogie ook in het voetspoor van de Internationale Nieuwe Scène. "
**** - Ludo Dosogne (Cobra.be)

"Een wervelende en schamper-humoristische analyse."
*** Evelyne Coussens (De Morgen)

"Het vuurwerk wordt geleverd door de vlijmscherpe, haast muzikale dialogen."
**** - Els Van Steenberghe (Knack)

meer info

Credits

HEBZUCHT
--------
Stijn Devillé tekst en regie
Dirk Buyse, Michaël Pas, Jorre Vandenbussche, Kris Cuppens, Sara Vertongen, Stijn Devillé en Esra Vandenbussche als het kind spel
Gerrit Valckenaers, Rudy Trouvé en Gunter Nagels compositie muziek
Gerrit Valckenaers, Youri Van Uffelen en Trijn Janssens live muziek
Els Theunis research en dramaturgie


ANGST
-----
Stijn Devillé tekst en regie
Simone Milsdochter, Michaël Pas, Tom Ternest, Tom Van Bauwel, Bram Van Der Kelen, Sara Vertongen, Esra Vandenbussche als het kind en 99 figuranten spel
Geert Waegeman en Bert Hornikx compositie en live muziek
Els Theunis en Bastiaan Malcorps (stage) dramaturgie
Christophe Aussems feedback


HOOP
----
Stijn Devillé tekst en regie
Michaël Pas, Tom Van Bauwel, Simone Milsdochter, Sara Vertongen, Bram Van Der Kelen, Maarten Ketels, Christophe Aussems, Erik Van Herreweghe en Esra Vandenbussche als het kind spel
Bert Hornikx, Geert Waegeman en Trijn Janssens compositie en live muziek
Natascha Pire choreografie
Els Theunis dramaturgie
Christophe Aussems feedback


met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren

 

 

Reacties Hebzucht

"Vele maanden onderzoek naar het hart van de financiële crisis zijn knap vertaald naar een raak leerstuk dat je in verstomming achterlaat. De hele wereld in één voorstelling.” 

Beste Theater 2012 volgens het Nederlandse vakblad De Theatermaker

“Ons geld of ons leven, wat is ons het meeste waard? Braakland maakt van theater weer een publieke ruimte waar een gemeenschap zich op de hoogte stelt, zich uitspreekt en zich reinigt van hete maatschappelijke hangijzers. Hebzuchtwordt de zucht van iedereen.” 
Wouter Hillaert (RectoVerso)

"Hebzucht is een daad. Een daad van verantwoordelijkheid. Het maakt van deze voorstelling de meest waardevolle van afgelopen seizoen. 
***** - Wouter Hillaert (De Standaard)

"De voorstelling is een geheven wijsvinger en opgestoken middenvinger tegelijk: zo direct in haar verontwaardiging, dat ze een moreel exempel wordt."
Evelyne Coussens De Morgen